CorelDRAW_Graphics_Suite_X5_PL_cdgsx5.pdf

(681 KB) Pobierz
Idź do
• Spis treści
• Przykładowy rozdział
Katalog książek
• Katalog online
• Zamów drukowany
katalog
Twój koszyk
• Dodaj do koszyka
Cennik i informacje
• Zamów informacje
o nowościach
• Zamów cennik
Czytelnia
• Fragmenty książek
online
CorelDRAW
Graphics Suite X5 PL
Autor:
Witold Wrotek
ISBN: 978-83-246-2849-0
Format: 168×237, stron: 368
Kontakt
Helion SA
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 32 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
© Helion 1991–2010
Pracuj z Corelem – obudź w sobie artystę
• Jak rysować linie i figury płaskie?
• Jak wprowadzać tekst, edytować go i przekształcać?
• Jak wyczarować na płaszczyźnie złudzenie trójwymiarowości?
• Jak tworzyć i edytować animacje?
Czy oglądając perfekcyjne reklamy w czasopismach lub na billboardach, masz ochotę stworzyć
coś równie dobrego, a może nawet lepszego? Podczas pracy z CorelDRAW X5 możesz korzystać
z narzędzi, które dają podobne możliwości. Do ich używania wcale nie jest Ci potrzebna wiedza
specjalistyczna. CorelDRAW X5 jest programem uniwersalnym. Umożliwia zarówno projektowanie
wizytówek, papierów firmowych, broszur, stron internetowych, jak i wielostronicowych rysunków.
Mimo bogactwa możliwości jest bardzo prosty w użyciu. Wystarczy, że go uruchomisz i będziesz
wykorzystywał do umieszczania na arkuszu roboczym tego, co podpowiada Ci wyobraźnia.
Książkę możesz przeczytać od deski do deski, co pozwoli Ci uzyskać wiedzę o możliwościach
całego pakietu, ale możesz również czytać ją na wyrywki – w zależności od potrzeb – niczym
książkę kucharską.
Podręcznik ten poświęcony jest pakietowi CorelDRAW Graphics Suite X5 w polskiej wersji językowej.
Na szczęście zmiany w kolejnych wersjach nie są rewolucyjne, a ewolucyjne. Dzięki temu możesz
używać tej książki także wtedy, gdy korzystasz z innej wersji pakietu. W obecnej wersji
przechodzenie pomiędzy modułami CorelDRAW X5 oraz Corel PHOTO-PAINT X5 jest wyjątkowo
płynne. Ponieważ każdy z nich jest przeznaczony do pracy z innymi rodzajami plików, książka
została podzielona na dwie części – w każdej opisano szczegółowo pracę z jednym z modułów.
Z części pierwszej dowiesz się, jak umieszczać na rysunkach tekst, edytować go i przekształcać,
łatwo urozmaicać rysunki efektami dwuwymiarowymi i wyczarować na płaszczyźnie złudzenie
trójwymiarowości. Część druga nauczy Cię stosowania w pracach kolorów, deformowania
obiektów, korzystania z efektów specjalnych oraz przygotowywania i edytowania animacji. Po
zakończeniu lektury będziesz mógł sprawnie przygotować różnego typu profesjonalne projekty,
takie jak wizytówki, broszury, strony internetowe oraz wielostronicowe rysunki.
• Rysowanie linii i figur płaskich
• Zmiana wymiarów i położenia obiektów
• Bitmapy i efekty specjalne
• Umieszczanie tekstu na rysunku
• Efekty dwuwymiarowe i trójwymiarowe
• Elementy stron WWW
• Tworzenie animacji
• Zapisywanie i drukowanie
Magia profesjonalnie przygotowanych grafik
Spis tre ci
Wst p ............................................................................................................ 11
Cz ð I CorelDRAW X5 ...............................................................................19
Rozdzia 1. Elementy ekranu ............................................................................ 23
Okno programu ...............................................................................................................................25
Pasek tytułu ......................................................................................................................................26
Pasek menu ......................................................................................................................................28
Pasek standardowy ..........................................................................................................................30
Pasek właściwości ............................................................................................................................33
Przybornik ........................................................................................................................................33
Linijka ...............................................................................................................................................35
Obszar rysunku ................................................................................................................................39
Paleta kolorów .................................................................................................................................40
Pasek stanu .......................................................................................................................................40
Kontrolki strony ..............................................................................................................................41
Nawigator .........................................................................................................................................42
Rozdzia 2. Rozpoczynanie pracy ..................................................................... 43
Ekran powitalny ...............................................................................................................................43
Nowy rysunek ..................................................................................................................................44
Zmiana parametrów domyślnych .................................................................................................50
Strony rysunku ................................................................................................................................51
Rozmiar i orientacja arkusza .........................................................................................................56
Wyświetlanie rysunku ....................................................................................................................57
Wyświetlanie rysunku w skali .......................................................................................................58
Anulowanie operacji .......................................................................................................................59
Rozdzia 3. Rysowanie linii ...............................................................................61
Krzywa ..............................................................................................................................................62
Krzywa trójpunktowa .....................................................................................................................66
Linia kaligraficzna ...........................................................................................................................67
Linia o szerokości zależnej od nacisku na narzędzie ..................................................................69
6
CorelDRAW Graphics Suite X5 PL
Wzorce pociągnięcia .......................................................................................................................70
Pióro ..................................................................................................................................................71
Pociągnięcia pędzla .........................................................................................................................73
Prosta lub łamana Béziera ..............................................................................................................74
Wybieranie węzłów .........................................................................................................................76
Rozdzia 4. Rysowanie figur ............................................................................ 79
Elipsa .................................................................................................................................................79
Elipsa trójpunktowa ........................................................................................................................80
Gwiazda ............................................................................................................................................81
Wycinek ............................................................................................................................................83
Łuk .....................................................................................................................................................84
Kratka ................................................................................................................................................85
Kształt predefiniowany ...................................................................................................................86
Obszar zamknięty ............................................................................................................................91
Okrąg .................................................................................................................................................92
Prostokąt ...........................................................................................................................................93
Prostokąt trójpunktowy ..................................................................................................................94
Spirala ...............................................................................................................................................96
Wielokąt ............................................................................................................................................97
Rozdzia 5. Obiekty ........................................................................................ 99
Obiekt .......................................................................................................................................100
Deformowanie obiektów ........................................................................................................100
Duplikowanie obiektów .........................................................................................................103
Grupowanie i rozgrupowywanie obiektów .........................................................................104
Klonowanie obiektów .............................................................................................................105
Kopiowanie obiektów do schowka .......................................................................................107
Obracanie obiektów ................................................................................................................107
Pochylanie i rozciąganie obiektów ........................................................................................109
Precyzyjne umieszczanie obiektów .......................................................................................112
Przesuwanie obiektów ............................................................................................................112
Rozmieszczenie obiektów ......................................................................................................113
Usuwanie obiektów .................................................................................................................114
Wstawianie obiektów ze schowka do rysunku ....................................................................115
Wyrównywanie obiektów ......................................................................................................115
Zmiana kolejności obiektów ..................................................................................................117
Rozdzia 6. Wype nienia ................................................................................. 119
Wypełnianie ...................................................................................................................................119
Wypełnianie deseniem .................................................................................................................123
Wypełnianie teksturą ....................................................................................................................125
Wypełnianie obiektami ................................................................................................................128
Spis tre ci
7
Rozdzia 7. Bitmapy ....................................................................................... 131
Importowanie obrazów bitmapowych .......................................................................................132
Efekty specjalne .............................................................................................................................135
Zamiana plików bitmapowych na wektorowe ..........................................................................136
Zamiana plików wektorowych na bitmapowe ..........................................................................137
Rozdzia 8. Tekst .......................................................................................... 141
Tekst artystyczny ...........................................................................................................................142
Tekst akapitowy .............................................................................................................................146
Wybieranie tekstu .........................................................................................................................151
Edycja tekstu ..................................................................................................................................152
Wyszukiwanie i zamiana tekstu ..................................................................................................153
Zamiana tekstu na krzywe ............................................................................................................154
Tekst i ścieżka ................................................................................................................................154
Rozdzia 9. Efekty dwuwymiarowe .................................................................157
Deformacja obiektu za pomocą obwiedni .................................................................................157
Lustrzane odbicie obiektów .........................................................................................................159
Przezroczystość ..............................................................................................................................160
Zamiana obiektów na krzywe ......................................................................................................170
Rozdzia 10. Efekty trójwymiarowe ................................................................173
Otaczanie obiektów konturem ....................................................................................................173
Perspektywa ...................................................................................................................................177
Metamorfoza ..................................................................................................................................179
Wytłoczenie wektorowe ...............................................................................................................183
Rozdzia 11. Strony WWW ............................................................................187
Przyciski interaktywne ..................................................................................................................187
Zamiana tekstu akapitowego na zgodny z HTML ....................................................................189
Odsyłacze ........................................................................................................................................189
Publikowanie w internecie ...........................................................................................................195
Rozdzia 12. Zapisywanie i eksportowanie ....................................................... 201
Zapisywanie pracy .........................................................................................................................201
Zapisywanie rysunku pod nową nazwą ......................................................................................204
Zapisywanie plików w różnych formatach ................................................................................205
Eksportowanie plików ..................................................................................................................206
Zamykanie rysunku i programu ..................................................................................................209
Rozdzia 13. Drukowanie ............................................................................... 211
Przygotowanie materiałów dla biura usług poligraficznych ...................................................221
Zgłoś jeśli naruszono regulamin