CorelDRAW_X3_cwiczenia_praktyczne_cwcox3.pdf

(281 KB) Pobierz
IDZ DO
PRZYK£ADOWY ROZDZIA£
SPIS TREŒCI
CorelDRAW X3.
Æwiczenia praktyczne
Autor: Roland Zimek
ISBN: 83-246-0479-0
Format: A5, stron: 152
KATALOG KSI¥¯EK
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
Do³¹cz do grona u¿ytkowników i wielbicieli programu CorelDRAW
• Poznaj interfejs u¿ytkownika
• Zastosuj narzêdzia rysunkowe i tekstowe
• Przypisz obiektom wype³nienia, kontury i efekty specjalne
CorelDRAW X3 to najnowsza wersja doskona³ej aplikacji s³u¿¹cej do tworzenia
grafiki wektorowej, obecnej na rynku od kilkunastu lat. CorelDRAW cieszy siê
zas³u¿on¹ popularnoœci¹ zarówno wœród amatorów, jak i profesjonalistów.
W wersji X3 u¿ytkownicy znajd¹ ponad 40 nowych funkcji i kilkaset usprawnieñ.
Jednak aby wykorzystaæ mo¿liwoœci Corela, nale¿y poznaæ filozofiê jego obs³ugi,
zdecydowanie odmienn¹ od tej, do której przyzwyczai³y nas programy takie jak
Photoshop czy PaintShopPro s³u¿¹ce do obróbki grafiki bitmapowej. Narzêdzia
wektorowe oferuj¹ znacznie wiêksz¹ swobodê tworzenia, ale opieraj¹c¹ siê na
zupe³nie innych zasadach.
Ksi¹¿ka „CorelDRAW X3. Æwiczenia praktyczne” to krótki podrêcznik dla tych,
którzy chc¹ poznaæ mo¿liwoœci tej aplikacji od podstaw. Dziêki niniejszej ksi¹¿ce
zrozumiesz zasady tworzenia grafiki wektorowej i nauczysz siê optymalnie
wykorzystywaæ narzêdzia oferowane przez CorelDRAW X3. Dowiesz siê miêdzy
innymi, jak tworzyæ kszta³ty podstawowe, u¿ywaæ wype³nieñ, przypisywaæ efekty
i wprowadzaæ tekst.
• Instalacja i uruchomienie programu
• Praca z plikami
• Korzystanie z narzêdzi rysunkowych
• Zmiana atrybutów obiektów
• Transformowanie obiektów
• Tworzenie obiektów tekstowych
• Kontury i wype³nienia
• Narzêdzia do rysowania precyzyjnego
Naucz siê korzystaæ z najpopularniejszego programu do grafiki wektorowej
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOŒCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
Rozdział 1. Wstęp
Opis programu CorelDRAW X3
Co nowego w programie?
Wymagania systemowe
Różnice między rysunkiem rastrowym a wektorowym
5
5
6
7
7
Rozdział 2. Pierwsze kroki
Instalacja programu CorelDRAW X3
Uruchamianie programu
Wygląd ekranu
Zapisywanie, otwieranie i drukowanie rysunków
Przydatne informacje
Okno dokowane Hints
13
13
17
19
22
28
31
Rozdział 3. Podstawy rysunku wektorowego
Rysowanie prostych obiektów
Nadawanie kolorów obiektom
Transformacje obiektów
Tworzenie kopii obiektu
Kolejność obiektów
Wybieranie obiektów
Grupy obiektów
Blokowanie obiektów
Wyrównywanie i rozkładanie obiektów
Ćwiczenia podsumowujące
35
35
44
47
50
53
54
56
58
59
63
4
CorelDRAW X3 • Ćwiczenia praktyczne
Rozdział 4. Praca z tekstem
Wprowadzanie i formatowanie tekstu
Okno Format Text
Wyrównywanie obiektów względem tekstu
Wstawianie znaków specjalnych
Ćwiczenia podsumowujące
75
75
78
87
89
90
Rozdział 5. Używanie wypełnień i konturów
Zmiana ustawień domyślnych
Wypełnienie jednolite (Uniform Fill)
Wypełnienie tonalne (Fountain Fill)
Wypełnienie deseniem (Pattern Fill)
Wypełnienie teksturą (Texture Fill)
Wypełnienie postscriptowe (PostScript Texture)
Okno dokowane (Color Docker Window)
Kontury obiektów
Szybkie wypełnianie części wspólnej
Ćwiczenia podsumowujące
95
96
97
102
105
107
109
110
110
115
117
Rozdział 6. Precyzyjne rysowanie
Linijki
Siatka
Prowadnice
Dynamiczne prowadnice
Przyciąganie do obiektów
Ćwiczenia podsumowujące
121
122
125
128
131
133
137
Gdy narysujesz nowy obiekt, zostaną mu nadane domyślne
kolory wypełnienia, konturu itp. (standardowo jest to kolor
czarny dla konturu i przezroczysty dla wypełnienia). Oczy-
wiście, wszystkie te parametry (i wiele innych) można dowolnie mody-
fikować. W rozdziale 3. pokazałem już, jak można zmienić kolor wy-
pełnienia. Jednak nie musi ono być jednokolorowe. CorelDRAW oferuje
wiele różnych możliwości używania wypełnień. Aby do nich dotrzeć,
musisz wybrać narzędzie
Fill Tool
( ). Tam zgrupowane są nastę-
pujące sposoby wypełniania obiektów (rysunek 5.1):
1.
Okno dialogowe jednolitego koloru wypełnienia.
2.
Okno dialogowe wypełnienia tonalnego.
3.
Okno dialogowe wypełnienia deseniem.
4.
Okno dialogowe wypełnienia teksturą.
5.
Okno dialogowe wypełnienia postscriptowego.
6.
Brak wypełnienia (obiekt przezroczysty).
7.
Okno dokowane.
Rysunek 5.1.
Narzędzie
wypełnienia
96
CorelDRAW X3 • Ćwiczenia praktyczne
Musisz pamiętać, aby przed skorzystaniem z narzędzia
Fill Tool
( )
wskazać obiekt, gdyż w przeciwnym razie pojawi się okno umożli-
wiające zmianę ustawień domyślnych pokazane na rysunku 5.2.
Rysunek 5.2.
Okno zmiany
ustawień
domyślnych
Ć W I C Z E N I E
5.1
Zmiana domyślnych ustawień rysowania
Gdy rysujesz nowy obiekt, standardowo jego kontur przyjmuje kolor
czarny, a wypełnienie jest przezroczyste. Aby to zmienić, musisz
wykonać następujące kroki:
1.
Kliknij pusty obszar strony.
2.
Kliknij lewym przyciskiem myszy paletę kolorów z prawej strony
ekranu, wybierając barwę czerwoną. Ponieważ nie zaznaczyłeś
obiektu, program będzie chciał zmienić ustawienia domyślne.
3.
Pojawi się okno zmiany ustawień domyślnych. Pozostaw
zaznaczoną opcję
Graphic.
Dzięki temu zmiany będą się odnosiły
do nowo tworzonych obiektów graficznych.
4.
Zaznacz
Artistic Text,
jeżeli chcesz zmienić także ustawienia
domyślne tekstu ozdobnego, lub
Paragraph Text,
jeśli chcesz
dokonać zmian w tekście akapitowym.
5.
Kliknij przycisk
OK.
Od tego momentu każdy nowo rysowany obiekt będzie miał czerwone
wypełnienie.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin