CorelDRAW_X4_PL_cwiczenia_praktyczne_cwcdx4.pdf

(502 KB) Pobierz
CorelDRAW X4 PL.
Æwiczenia praktyczne
Autor: Roland Zimek
ISBN: 978-83-246-1927-6
Format: A5, stron: 152
Zdob¹dŸ nowe umiejêtnoœci, pracuj¹c z now¹ wersj¹ CorelDRAW
Jak wyrównywaæ obiekty wzglêdem tekstu?
Jak wprowadzaæ do tabeli tekst i obrazy?
Jak wstawiaæ znaki specjalne?
Program CorelDRAW znany jest u¿ytkownikom od dawna, co nie znaczy, ¿e kolejna
wersja nie zaskoczy ich nowymi mo¿liwoœciami! CorelDRAW X4 PL zosta³ wyposa¿ony
w wiele nowych funkcji i usprawnieñ. Wprowadzono w nim m.in. narzêdzie Tabela,
które pozwala na rysowanie tabeli o dowolnych rozmiarach, formatowanie jej w sposób
zbli¿ony do stosowanego w edytorach tekstu oraz poddawanie ró¿nym transformacjom.
Mo¿na tak¿e importowaæ tabele z innych programów. Ulepszono równie¿ regulacjê
kolorów, naro¿ników i wyg³adzania. Dziêki temu CorelDRAW wci¹¿ pozostaje
doskona³ym programem graficznym zarówno dla amatorów, jak i profesjonalistów.
„CorelDRAW X4 PL. Æwiczenia praktyczne” to doskona³y przewodnik dla wszystkich,
którzy chc¹ rozpocz¹æ pracê z grafik¹ wektorow¹. Jak wszystkie ksi¹¿ki tej serii, tak¿e
i ta zosta³a napisana w sposób u³atwiaj¹cy przyswajanie wiedzy. Wykonuj¹c
poszczególne æwiczenia, bêdziesz móg³ szybko zdobyæ konkretne umiejêtnoœci.
Z ³atwoœci¹ nauczysz siê tworzyæ projekty wizytówek, ulotek reklamowych, szyldów
czy plakatów. Bêdziesz umia³ przygotowaæ skomplikowane rysunki techniczne, raporty,
dyplomy i broszury. Z tym podrêcznikiem zyskasz wiedzê i kwalifikacje niezbêdne, by
tworzyæ profesjonaln¹ grafikê.
Podstawy rysunku wektorowego
Inteligentne rysowanie i grupy obiektów
Blokowanie, wyrównywanie i rozk³adanie obiektów
Praca z tekstem i tabelami
Wype³nienie tonalne, jednolite i postscriptowe
Wype³nienie deseniem i tekstur¹
Precyzyjne rysowanie
Siatka i linijki
Dynamiczne prowadnice i przyci¹ganie do obiektów
Wydawnictwo Helion
ul. Koœciuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 032 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
Æwiczenia czyni¹ mistrza i…
mistrzowsk¹ grafikê!
Spis tre ci
Rozdziaï 1. WstÚp
Opis programu CorelDRAW X4
Co nowego w programie
Wymagania systemowe
Ró nice miÚdzy rysunkiem rastrowym a wektorowym
5
5
6
8
8
Rozdziaï 2. Pierwsze kroki
Uruchamianie programu
WyglÈd ekranu
Zapisywanie, otwieranie i drukowanie rysunków
Zapisywanie rysunków
Otwieranie rysunków
Drukowanie rysunków
Przydatne informacje
Okno Podpowiedzi
13
13
17
20
20
23
25
27
31
Rozdziaï 3. Podstawy rysunku wektorowego
Rysowanie prostych obiektów
ProstokÈty, elipsy, wielokÈty, gwiazdy i spirale
Ksztaïty podstawowe
Obiekty z 3 punktów
Inteligentne rysowanie
Nadawanie kolorów obiektom
Transformacje obiektów
Tworzenie kopii obiektu
Kolejno Ê obiektów
35
35
35
40
41
42
44
48
51
54
4
CorelDRAW X4 PL • mwiczenia praktyczne
Wybieranie obiektów
Grupy obiektów
Blokowanie obiektów
Wyrównywanie i rozkïadanie obiektów
mwiczenia podsumowujÈce
55
57
59
60
63
Rozdziaï 4. Praca z tekstem i tabelami
Tekst
Wprowadzanie i formatowanie tekstu
Formatowanie tekstu
Wyrównywanie obiektów wzglÚdem tekstu
Wstawianie znaków specjalnych
Tabele
Tworzenie tabel
Zaznaczanie wybranych elementów tabeli
Praca nad kolumnami, wierszami i komórkami
Wprowadzanie do komórek tekstu oraz obrazów
Formatowanie tabeli i komórek
mwiczenia podsumowujÈce
75
75
75
79
88
90
91
91
94
96
99
100
101
Rozdziaï 5. Wypeïnienia i kontury
Zmiana ustawieñ domy lnych
Wypeïnienie jednolite
Wypeïnienie tonalne
Wypeïnienie deseniem
Wypeïnienie teksturÈ
Wypeïnienie postscriptowe
Okno dokowane Kolor
Kontury obiektów
Szybkie wypeïnianie czÚ ci wspólnej
mwiczenia podsumowujÈce
105
105
107
113
116
117
119
120
121
125
127
Rozdziaï 6. Precyzyjne rysowanie
Linijki
Siatka
Prowadnice
Dynamiczne prowadnice
PrzyciÈganie do obiektów
mwiczenia podsumowujÈce
129
130
133
136
139
141
145
5
Wypeïnienia i kontury
Gdy narysujesz nowy obiekt, zostanÈ mu nadane domy lne
kolory wypeïnienia, konturu itp. (standardowo jest to kolor
czarny dla konturu i przezroczysty dla wypeïnienia). Oczy-
wi cie, wszystkie te parametry (i wiele innych) mo na dowolnie mody-
fikowaÊ. W rozdziale 3. pokazaïem ju , jak mo na zmieniÊ kolor wy-
peïnienia. Jednak nie musi ono byÊ jednokolorowe. CorelDRAW ofe-
ruje wiele ró nych mo liwo ci u ywania wypeïnieñ. Aby do nich
dotrzeÊ, musisz wybraÊ narzÚdzie
Wypeïnienie.
Tam zgrupowane sÈ
wszystkie sposoby wypeïniania obiektów (rysunek 5.1):
Rysunek 5.1.
NarzÚdzie
wypeïnienia
Zmiana ustawieñ domy lnych
Musisz pamiÚtaÊ, aby przed skorzystaniem z narzÚdzia
Wypeïnienie
wskazaÊ obiekt, gdy w przeciwnym razie pojawi siÚ okno umo li-
wiajÈce zmianÚ ustawieñ domy lnych pokazane na rysunku 5.2.
106
Rysunek 5.2.
Okno zmiany
ustawieñ
domy lnych
CorelDRAW X4 PL • mwiczenia praktyczne
m W I C Z E N I E
5.1
Zmiana domy lnych ustawieñ rysowania
Gdy rysujesz nowy obiekt, standardowo jego kontur przyjmuje kolor
czarny, a wypeïnienie jest przezroczyste. Aby to zmieniÊ, musisz wy-
konaÊ nastÚpujÈce kroki:
1.
Kliknij pusty obszar „kartki”.
2.
Kliknij lewym przyciskiem myszy paletÚ kolorów z prawej strony
ekranu, wybierajÈc barwÚ czerwonÈ. Poniewa nie zaznaczyïe
obiektu, program bÚdzie chciaï zmieniÊ ustawienia domy lne.
3.
Pojawi siÚ okno zmiany ustawieñ domy lnych. Pozostaw
zaznaczonÈ opcjÚ
Rysunek.
DziÚki temu zmiany bÚdÈ siÚ
odnosiïy do nowo tworzonych obiektów graficznych.
4.
Zaznacz
Tekst ozdobny,
je eli chcesz zmieniÊ tak e ustawienia
domy lne tekstu artystycznego, lub
Tekst akapitowy,
je li chcesz
dokonaÊ zmian w tek cie akapitowym.
5.
Kliknij przycisk
OK.
Od tego momentu ka dy nowo rysowany obiekt bÚdzie miaï czerwone
wypeïnienie.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin