C_i_Qt_Wprowadzenie_do_wzorcow_projektowych_Wydanie_II_cppqtw.pdf

(2225 KB) Pobierz
Tytuł oryginału: An Introduction to Design Patterns in C++ with Qt (2nd Edition)
Tłumaczenie: Justyna Walkowska
ISBN: 978-83-246-8246-1
Authorized translation from the English language edition, entitled: Introduction to Design Patterns in C++
with Qt, Second Edition; ISBN 0132826453; by Alan Ezust and Paul Ezust; published by Pearson
Education, Inc; publishing as Prentice Hall.
Copyright © 2012 Alan and Paul Ezust.
All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means,
electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system,
without permission from Pearson Education, Inc.
Polish language edition published by HELION S.A., Copyright © 2014.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej
publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną,
fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje
naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich
właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były
kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane
z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie
ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji
zawartych w książce.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://helion.pl/user/opinie/cppqtw
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis tre ci
S owo wst pne ........................................................................................................................................... 13
Przedmowa ................................................................................................................................................. 17
Przedmowa do wydania drugiego ......................................................................................................... 19
Podzi kowania .......................................................................................................................................... 21
O autorach .................................................................................................................................................. 25
Cz
I. Wzorce projektowe i Qt .................................................................................. 27
Rozdzia 1. Wprowadzenie do C++ .................................................................................................... 29
1.1. Przegl d j zyka C++ ............................................................................................................................ 29
1.2. Krótka historia C++ ............................................................................................................................ 30
1.3. Pierwszy przyk ad .................................................................................................................................. 30
1.4. Standardowe wej cie i wyj cie .............................................................................................................. 33
1.5. Wprowadzenie do funkcji ..................................................................................................................... 36
1.6. qmake, pliki projektu i Makefile ........................................................................................................... 41
1.7. Pomocne zasoby w internecie .............................................................................................................. 46
1.8. a cuchy znaków .................................................................................................................................. 47
1.9. Strumienie ............................................................................................................................................. 48
1.10. Strumienie do plików .......................................................................................................................... 50
1.11. Okienka dialogowe Qt ........................................................................................................................ 54
1.12. Identyfikatory, typy i litera y ............................................................................................................... 57
1.13. Typy proste .......................................................................................................................................... 59
1.14. S owo kluczowe const ......................................................................................................................... 69
1.15. Wska niki i dost p do pami ci ............................................................................................................ 70
1.16. Referencje ............................................................................................................................................ 75
1.17. Ró nica pomi dzy const* a *const ..................................................................................................... 76
1.18. Powtórka .............................................................................................................................................. 79
Kup książkę
Poleć książkę
6
C++ i Qt. Wprowadzenie do wzorców projektowych
Rozdzia 2. Pierwsza klasa ...................................................................................................................... 81
2.1. Na pocz tku by o struct ........................................................................................................................ 81
2.2. Definicje klas ......................................................................................................................................... 82
2.3. Modyfikatory dost pu do sk adowych ................................................................................................. 85
2.4. Enkapsulacja ........................................................................................................................................... 87
2.5. Wprowadzenie do UML ....................................................................................................................... 87
2.6. Przyjaciele klasy ..................................................................................................................................... 89
2.7. Konstruktory .......................................................................................................................................... 90
2.8. Destruktory ............................................................................................................................................ 92
2.9. S owo kluczowe static ........................................................................................................................... 93
2.10. Deklaracje i definicje klas .................................................................................................................... 97
2.11. Konstruktory kopiuj ce i operatory przypisania ................................................................................ 99
2.12. Konwersje .......................................................................................................................................... 101
2.13. Funkcje sk adowe const .................................................................................................................... 104
2.14. Podobiekty ......................................................................................................................................... 105
2.15.
wiczenia: klasy ................................................................................................................................ 107
rozdzia u ...................................................................................... 114
2.16. Pytania sprawdzaj ce znajomo
Rozdzia 3. Wprowadzenie do Qt ....................................................................................................... 119
3.1. Styl i konwencje nazewnicze .............................................................................................................. 119
3.2. Modu Qt Core ................................................................................................................................... 121
3.3. Qt Creator: zintegrowane rodowisko programistyczne dla Qt ....................................................... 124
3.4.
wiczenia: wprowadzenie do Qt ....................................................................................................... 125
3.5. Powtórka .............................................................................................................................................. 126
Rozdzia 4. Listy ...................................................................................................................................... 127
4.1. Wprowadzenie do kontenerów ........................................................................................................... 127
4.2. Iteratory ................................................................................................................................................ 128
4.3. Relacje .................................................................................................................................................. 133
4.4.
wiczenia: relacje ................................................................................................................................ 135
4.5. Powtórka .............................................................................................................................................. 137
Rozdzia 5. Funkcje ................................................................................................................................ 139
5.1. Prze adowywanie funkcji .................................................................................................................... 139
5.2. Argumenty opcjonalne ........................................................................................................................ 142
5.3. Prze adowywanie operatorów ............................................................................................................. 144
5.4. Przekazywanie parametrów przez warto
......................................................................................... 148
5.5. Przekazywanie parametrów przez referencj ..................................................................................... 149
5.6. Referencje do const ............................................................................................................................. 152
Kup książkę
Poleć książkę
Spis tre ci
7
5.7. Warto ci zwracane przez funkcje ........................................................................................................ 154
5.8. Zwracanie referencji przez funkcje .................................................................................................... 154
5.9. Prze adowywanie w oparciu o const .................................................................................................. 155
5.10. Funkcje inline .................................................................................................................................... 157
5.11. Funkcje z list argumentów o zmiennej d ugo ci ........................................................................... 161
5.12.
wiczenia: szyfrowanie ..................................................................................................................... 162
5.13. Powtórka ............................................................................................................................................ 164
Rozdzia 6. Dziedziczenie i polimorfizm ......................................................................................... 165
6.1. Proste dziedziczenie ............................................................................................................................ 165
6.2. Dziedziczenie i polimorfizm .............................................................................................................. 172
6.3. Dziedziczenie z abstrakcyjnej klasy bazowej ..................................................................................... 177
6.4. Projektowanie dziedziczenia ............................................................................................................... 182
6.5. Prze adowywanie, ukrywanie i przes anianie .................................................................................... 184
6.6. Konstruktory, destruktory i kopiuj ce operatory przypisania ........................................................... 186
6.7. Przetwarzanie argumentów z wiersza polece .................................................................................. 190
6.8. Kontenery ............................................................................................................................................ 195
6.9. Kontenery zarz dzaj ce, kompozycja i agregacja ............................................................................... 197
6.10. Kontenery wska ników ..................................................................................................................... 200
6.11. Powtórka ............................................................................................................................................ 215
Rozdzia 7. Biblioteki i wzorce projektowe ..................................................................................... 221
7.1. Budowanie i u ywanie bibliotek ........................................................................................................ 222
7.2.
wiczenie: instalowanie bibliotek ...................................................................................................... 229
7.3. Frameworki i komponenty ................................................................................................................. 231
7.4. Wzorce projektowe .............................................................................................................................. 233
7.5. Powtórka .............................................................................................................................................. 240
Rozdzia 8. Klasy QObject i QApplication, sygna y i sloty ........................................................... 243
8.1. Warto ci i obiekty ................................................................................................................................ 246
8.2. Rodzice i dzieci: wzorzec Kompozyt ................................................................................................. 247
8.3. P tla zdarze w QApplication ............................................................................................................ 253
8.4. QObject i moc w pigu ce .................................................................................................................... 255
8.5. Sygna y i sloty ...................................................................................................................................... 255
8.6. Cykl ycia QObject ............................................................................................................................. 257
8.7. QTestLib .............................................................................................................................................. 258
8.8.
wiczenia: QObject, QApplication, sygna y i sloty .......................................................................... 261
8.9. Powtórka .............................................................................................................................................. 261
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin