C_Rusz_glowa_Wydanie_III_cshru3.pdf

(2949 KB) Pobierz
Tytuł oryginału: Head First C#, 3rd Edition
Tłumaczenie: Piotr Rajca
ISBN: 978-83-246-8311-6
© 2014 Helion SA
Authorized Polish translation of the English edition of
Head First C#, 3
rd
Edition
ISBN 9781449343507 © 2013 Jennifer Greene, Andrew Stellman
This translation is published and sold by permission of O’Reilly Media, Inc., which owns
or controls all rights to publish and sell the same.
All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means,
electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system,
without permission from the Publisher.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji
w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie
książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne
i rzetelne. Nie bierze jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne
naruszenie praw patentowych lub autorskich. Wydawnictwo HELION nie ponosi również żadnej odpowiedzialności
za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail:
helion@helion.pl
WWW:
http://helion.pl
(księgarnia internetowa, katalog książek)
Pliki z przykładami omawianymi w książce można znaleźć pod adresem:
ftp://ftp.helion.pl/przyklady/cshru3.zip
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://helion.pl/user/opinie/cshru3
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis
treści
Spis treści (skrócony)
Wstęp
1. Zacznij pisać programy w C#.
Napisz coś fajnego, i to szybko!
2. To tylko kod.
Pod maską
3. Obiekty: zorientuj się!
Tworzenie kodu ma sens
4. Typy i referencje.
Jest 10:00. Czy wiesz, gdzie są Twoje dane?
Laboratorium C# numer 1.
Dzień na wyścigach
5. Hermetyzacja.
Co ma być ukryte... niech będzie ukryte
6. Dziedziczenie.
Drzewo genealogiczne Twoich obiektów
7. Interfejsy i klasy abstrakcyjne.
Klasy, które dotrzymują swoich obietnic
8. Typy wyliczeniowe i kolekcje.
Przechowywanie dużej ilości danych
9. Odczyt i zapis plików.
Zachowaj te bajty dla mnie!
Laboratorium C# numer 2.
Wyprawa
10. Projektowanie aplikacji dla Sklepu Windows z użyciem XAML.
Przenosząc swoje aplikacje na wyższy poziom
11. Async, await i serializacja kontraktu danych.
Przepraszam, że przerywam
12. Obsługa wyjątków.
Gaszenie pożarów nie jest już popularne
13. Kapitan Wspaniały.
Śmierć obiektu
14. Przeszukiwanie danych i tworzenie aplikacji przy użyciu LINQ.
Przejmij kontrolę nad danymi
15. Zdarzenia i delegaty.
Co robi Twój kod, kiedy nie patrzysz
16. Projektowanie aplikacji według wzorca MVVM.
Świetne aplikacje od zewnątrz
i od środka
Laboratorium C# numer 3.
Invaders
17. Projekt dodatkowy!
Napisz aplikację Windows Phone
A Pozostałości.
11 najważniejszych rzeczy, które chcieliśmy umieścić w tej książce
Skorowidz
31
43
95
143
181
225
235
275
329
385
441
495
517
565
599
639
677
729
773
835
859
873
905
W
Kup książkę
Spis treści (z prawdziwego zdarzenia)
Wstęp
że cała ta nauka
nie jest ważna.
Twój umysł mówi: „Lepiej wyjdź z pokoju i zajmij się ważniejszymi sprawami,
takimi jak to, których dzikich zwierząt unikać, oraz to, że strzelanie z łuku na golasa nie jest dobrym pomysłem”.
W jaki sposób oszukać mózg, tak aby myślał, że Twoje życie naprawdę zależy od nauki C#?
Dla kogo jest ta książka?
Wiemy, o czym myślisz
Metapoznanie: myślenie o myśleniu
Zmuś swój mózg do posłuszeństwa
Czego potrzebujesz do tej książki?
Przeczytaj to
Grupa korektorów technicznych
Podziękowania
32
33
35
37
38
39
40
41
Przygotuj się na C#
. Właśnie sobie siedzisz i próbujesz się czegoś nauczyć, ale mózg wciąż powtarza Ci,
9
Poleć książkę
Spis
treści
1
Ich unikaj.
Zacznij pisać programy w C#
Napisz coś fajnego, i to szybko!
do ręki
potężny język programowania
i wartościowe narzędzie. Dzięki
Visual Studio IDE
do historii przejdą sytuacje, w których musiałeś pisać jakiś nędzny kod, by ponownie zapewnić
prawidłowe działanie przycisku. I to nie wszystko. Dodatkowo będziesz mógł
skupić się na
faktycznym wykonywaniu naprawdę fajnych programów,
zamiast starać się zapamiętać,
który parametr metody odpowiadał za
nazwę
przycisku, a który za
wyświetlany na nim tekst.
Brzmi zachęcająco? Przewróć zatem stronę i przystąpmy do programowania.
Czy chcesz tworzyć wspaniałe programy naprawdę szybko?
Wraz z C# dostajesz
Dlaczego powinieneś uczyć się C#
C# oraz Visual Studio ułatwiają wiele czynności
Co robić w Visual Studio…
Co Visual Studio robi w naszym imieniu…
Obcy atakują!
Tylko Ty możesz uratować Ziemię
Oto co masz zamiar napisać
Zacznij od pustej aplikacji
Określ wymiary siatki na stronie
Dodaj kontrolki do siatki
Używaj właściwości, by zmieniać wygląd kontrolek
To kontrolki sprawiają, że gra działa
Stworzyłeś scenę, na której będzie prowadzona gra
44
45
46
46
50
51
52
54
60
62
64
66
71
72
73
74
76
78
80
82
83
84
86
87
88
89
90
91
92
Och! Kosmici
wciągają ludzi.
Niedobrze!
Czym zajmiesz się teraz?
Dodaj metody, które coś zrobią
Podaj kod metody
Dokończ metodę i uruchom program
Oto co zrobiłeś do tej pory
Dodaj liczniki czasu zarządzające rozgrywką
Popraw działanie przycisku Start
Uruchom program, by zobaczyć postępy w pracy
Dodaj kod obsługujący interakcję użytkownika z kontrolkami
Dotknięcie człowiekiem wroga kończy grę
Teraz już można bawić się grą
Zadbaj, by wrogowie wyglądali jak obcy
Dodaj ekran startowy i tytuł
Opublikuj swoją aplikację
Użyj programu Remote Debugger, by uruchomić aplikację
na innym komputerze
Rozpocznij zdalne debugowanie
?!
10
Kup książkę
Poleć książkę
Spis
treści
2
T tylko kod
o
Pod maską
wiele pracy, ale na razie jest to wszystko, co może dla Ciebie zrobić. Oczywiście istnieje wiele
powtarzalnych czynności
podczas pisania aplikacji i IDE okazuje się tu bardzo pomocne.
Praca z nim to jednak
dopiero początek.
Możesz wycisnąć ze swoich programów znacznie
więcej —
pisanie kodu C#
to właśnie droga, która doprowadzi Cię do tego celu. Kiedy
osiągniesz mistrzowski poziom w kodowaniu, nie będzie
żadnej
rzeczy, której Twój program
nie umiałby zrobić.
Kiedy robisz to…
…IDE robi to
Skąd się biorą programy
IDE pomaga Ci kodować
Anatomia programu
W tej samej przestrzeni nazw mogą być dwie klasy
Twoje programy używają zmiennych do pracy z danymi
C# używa znanych symboli matematycznych
Użyj debuggera, by zobaczyć, jak zmieniają się wartości zmiennych
Pętle wykonują czynność wielokrotnie
Instrukcje if/else podejmują decyzje
Utwórz aplikację od samego początku
Niech przycisk coś zrobi
Ustal warunki i sprawdź, czy są prawdziwe
Tworzenie klasycznych aplikacji Windows jest łatwe
Przepisz program jako klasyczną aplikację Windows
Twój program wie, gdzie zacząć
Możesz zmienić punkt wejścia programu
Kiedy zmieniasz coś w IDE, zmieniasz także swój kod
Jesteś programistą, nie jedynie użytkownikiem IDE.
IDE może wykonać za Ciebie
96
97
98
100
102
107
108
110
111
113
114
115
117
118
129
130
134
136
138
Klasy zawierają
fragmenty
kodu Twojego programu
(chociaż istnieją także bar-
dzo małe aplikacje składają-
ce się z tylko jednej klasy).
Za każdym razem, kiedy tworzy
sz nowy
program, definiujesz dla niego prz
estrzeń nazw.
W ten sposób jego kod jest ods
eparowany
od innych klas platformy .NET
.
Przestrzeń nazw
Klasa
Metoda 1
instrukcja
instrukcja
Metoda 2
instrukcja
instrukcja
Klasa posiada jedną lub wię-
cej metod. Twoje metody
zawsze będą umieszczane
wewnątrz klas,
a każda
z nich będzie się składała
z instrukcji i wyrażeń —
jak te, które do tej pory
widziałeś.
11
Poleć książkę
Kup książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin