HTML5_i_CSS3_Standardy_przyszlosci_htcssp.pdf

(452 KB) Pobierz
Idź do
• Spis treści
• Przykładowy rozdział
• Skorowidz
Katalog książek
• Katalog online
• Zamów drukowany
katalog
Twój koszyk
• Dodaj do koszyka
Cennik i informacje
• Zamów informacje
o nowościach
• Zamów cennik
Czytelnia
• Fragmenty książek
online
HTML5 i CSS3.
Standardy przyszłości
Autor: Brian P. Hogan
Tłumaczenie: Daniel Kaczmarek
ISBN: 978-83-246-3028-8
Tytuł oryginału:
HTML5 and CSS3: Develop
with Tomorrow's Standards Today
Format: 158×235, stron: 304
Kompletny przewodnik po nowej, rewolucyjnej specyfikacji
najsłynniejszej technologii internetowej!
• Opanuj nowe atrybuty, selektory, funkcje formularzy i znaczniki strukturalne
• Zobacz, jak osadzać grafikę, pliki audio i wideo bez użycia Flasha
• Poznaj niezbędne mechanizmy HTML5 i twórz przyjazne aplikacje, działające po stronie klienta
Stało się! Choć jeszcze niedawno HTML5 i CSS3 wydawały się technologiami wciąż odległej
przyszłości, ich specyfikacje już zostały zaimplementowane w takich przeglądarkach, jak Google
Chrome, Safari, Firefox czy Opera. Standardy HTML5 i CSS3, mimo że jeszcze w stadium rozwoju,
nie przestają wzbudzać zachwytu administratorów sieci i twórców stron WWW, a ich opublikowanie
hucznie zapowiedziało nową generację aplikacji internetowych. Teraz można je łatwiej wdrażać
i utrzymywać, a także wyjść naprzeciw potrzebom użytkowników. Mało? Język HTML5 wprowadza
także nowe elementy służące do definiowania struktury witryny oraz osadzania w niej treści,
a CSS3 udostępnia zaawansowane selektory, rozszerzenia graficzne oraz zapewnia lepszą obsługę
czcionek. W świecie internetu, gdzie pod względem rozprzestrzeniania się nowości trzy miesiące
to cała epoka, już jutro ta technologia będzie obecna wszędzie. Nie trzeba więc nikogo
przekonywać, że aby ten postęp bez zadyszki dogonić, trzeba już dziś… wziąć się za lekturę!
Przed Tobą doskonały podręcznik, w którym przedstawione zostały wszystkie dostępne sposoby
korzystania z nowych możliwości standardów HTML5 i CSS3, także tych, które nie są jeszcze
obsługiwane przez część przeglądarek. Każdy rozdział skupia się na określonej grupie problemów
i zawiera listę niezbędnych znaczników, funkcji lub mechanizmów. Na początek dokładnie poznasz
standardy HTML5 i CSS3, nowe atrybuty i znaczniki strukturalne. Przeczytasz co nieco na temat
formularzy i odkryjesz, jak wykorzystać niektóre nowe pola i funkcje. Poznasz rewolucje
wprowadzone w CSS3 – nowe selektory, cienie, gradienty, transformacje i sposoby korzystania
z czcionek. Dowiesz się, jak HTML5 obsługuje dane audio i wideo oraz nauczysz się używać kanw
do rysowania rozmaitych kształtów. A potem stworzysz przykładowe aplikacje działające po
stronie klienta, a także zobaczysz, jak HTML5 umożliwia przesyłanie komunikatów i danych
między domenami.
• Wprowadzenie do HTML5 i CSS3
• Nowe atrybuty i znaczniki strukturalne
• Tworzenie przyjaznych formularzy internetowych
• Tworzenie lepszych interfejsów użytkownika z użyciem CSS3
• Zwiększanie dostępności witryn internetowych
• Rysowanie na kanwach
• Osadzanie danych audio, wideo oraz grafiki wektorowej
• Wykorzystanie cieni, gradientów, transformacji i czcionek
• Przetwarzanie danych po stronie klienta
• Korzystanie z interfejsów API
Jesteś gotowy? Doskonale! Zacznij już dziś poznawać standardy przyszłości!
Kontakt
Helion SA
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 32 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
© Helion 1991–2011
Spis tre ci
Przedmowa .......................................................................................... 11
Rozdziaï 1. Ogólne informacje na temat HTML5 i CSS3 ................. 17
1.1. Platforma tworzenia aplikacji internetowych ............................................... 17
1.2. Zgodno Ê wsteczna .................................................................................. 21
1.3. Droga do przyszïo ci jest wyboista ............................................................. 23
CzÚ Ê I Ulepszanie interfejsu u ytkownika
Rozdziaï 2. Nowe atrybuty i znaczniki strukturalne ..................... 31
Porada 1. Zmiana definicji bloga przy u yciu znaczników semantycznych ........... 34
Porada 2. Tworzenie okien wywoïywanych z atrybutami danych u ytkownika ..... 47
Rozdziaï 3. Tworzenie przyjaznych formularzy internetowych ..... 53
Porada 3. Opisywanie danych za pomocÈ nowych pól wej ciowych ...................... 56
Porada 4. Przechodzenie do pierwszego pola formularza
przy u yciu atrybutu autofocus ........................................................................ 65
Porada 5. Wy wietlanie wskazówek w postaci tekstu zastÚpczego ......................... 67
Porada 6. Edytowanie danych bezpo rednio na stronie
przy u yciu atrybutu contenteditable ............................................................... 74
6
HTML5 i CSS3. Standardy przyszïo ci
Rozdziaï 4. Tworzenie lepszych interfejsów u ytkownika
z u yciem CSS3 ................................................................ 81
Porada 7. Definiowanie stylu tabeli przy u yciu pseudoklas ............................... 83
Porada 8. Umieszczanie docelowych adresów ïÈczy przy u yciu :after ................ 93
Porada 9. Tworzenie stron z wieloma kolumnami tekstu .................................... 97
Porada 10. Tworzenie interfejsów aplikacji na urzÈdzenia przeno ne
przy u yciu zapytañ o media ................................................................... 103
Rozdziaï 5. ZwiÚkszanie dostÚpno ci ............................................. 107
Porada 11. Definiowanie wskazówek nawigacji za pomocÈ ról ARIA ................ 109
Porada 12. Tworzenie obszaru o uaktualnianej zawarto ci dostÚpnego
dla programów odczytujÈcych zawarto Ê ekranu ......................................... 115
CzÚ Ê II Nowe widoki i d wiÚki
Rozdziaï 6. Rysowanie na kanwach ................................................ 123
Porada 13. Rysowanie logo ............................................................................. 125
Porada 14. Tworzenie wykresów statystyk przy u yciu biblioteki RGraph .......... 132
Rozdziaï 7. Osadzanie danych audio i wideo ................................. 141
7.1. Kilka sïów o historii .................................................................................. 143
7.2. Kontenery i kodeki ................................................................................... 145
Porada 15. UdostÚpnianie plików audio .......................................................... 150
Porada 16. Osadzanie plików wideo ................................................................ 154
Rozdziaï 8. Rado Ê dla oczu ............................................................. 163
Porada 17. ZaokrÈglanie rogów ...................................................................... 165
Porada 18. Wykorzystanie cieni, gradientów i transformacji ............................... 173
Porada 19. Wykorzystanie wïasnych czcionek ................................................... 184
CzÚ Ê III Wychodzimy poza HTML5
Rozdziaï 9. Przetwarzanie danych po stronie klienta ................. 193
Porada 20. Zapisywanie preferencji przy u yciu obiektu localStorage ................ 197
Porada 21. Przechowywanie danych w relacyjnej bazie danych
po stronie klienta ..................................................................................204
Porada 22. Praca w trybie offline ..................................................................... 217
Spis tre ci
7
Rozdziaï 10. Korzystanie z innych interfejsów API ...................... 221
Porada 23. Utrzymywanie historii ................................................................... 223
Porada 24. Komunikowanie siÚ miÚdzy domenami ........................................... 226
Porada 25. Komunikacja przy u yciu gniazdek internetowych ........................... 233
Porada 26. Sprawdzanie wïasnej pozycji. Geolokalizacja .................................. 241
Rozdziaï 11. Co bÚdzie dalej? ........................................................... 247
11.1. Transformacje CSS3 ............................................................................. 249
11.2. WÈtki robocze ........................................................................................ 253
11.3. Wbudowana obsïuga mechanizmu „przeciÈgnij i upu Ê” ........................... 255
11.4. WebGL ................................................................................................ 262
11.5. Indexed Database API .......................................................................... 263
11.6. Weryfikacja formularza po stronie klienta ................................................. 264
11.7. Caïa naprzód! ........................................................................................ 266
Dodatki
Dodatek A Skrócony przeglÈd funkcji ............................................ 269
A.1. Nowe elementy ....................................................................................... 269
A.2. Atrybuty ................................................................................................. 270
A.3. Formularze ............................................................................................. 270
A.4. Atrybuty pól formularzy .......................................................................... 271
A.5. DostÚpno Ê ............................................................................................. 272
A.6. Multimedia ............................................................................................. 272
A.7. CSS3 .................................................................................................... 273
A.8. Przechowywanie danych po stronie klienta ................................................ 275
A.9. Dodatkowe API ..................................................................................... 276
Dodatek B Podstawowe informacje na temat biblioteki jQuery .. 277
B.1. adowanie biblioteki jQuery .................................................................... 278
B.2. Podstawy biblioteki jQuery ...................................................................... 278
B.3. Metody, które sïu È do zmieniania zawarto ci ........................................... 279
B.4. Tworzenie elementów .............................................................................. 282
B.5. Zdarzenia ............................................................................................... 282
B.6. Funkcja document.ready .......................................................................... 283
Zgłoś jeśli naruszono regulamin