Jezyk_C_C_i_obliczenia_numeryczne_Krotkie_wprowadzenie_jcconu.pdf

(816 KB) Pobierz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej
publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną,
fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym
powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi
ich właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje
były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie,
ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz
Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody
wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Opieka redakcyjna: Ewelina Burska
Projekt okładki: Studio Gravite/Olsztyn
Obarek, Pokoński, Pazdrijowski, Zaprucki
Materiały graficzne na okładce zostały wykorzystane za zgodą Shutterstock.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail:
helion@helion.pl
WWW:
http://helion.pl
(księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://helion.pl/user/opinie/jcconu
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
ISBN: 978-83-283-2152-6
Copyright © Helion 2016
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis tre ci
Wst p .............................................................................................. 5
Rozdzia 1. Szybki start ..................................................................................... 7
Rozdzia 2. Rodzaje wielko ci w j zyku C/C++ i ich deklaracja ......................... 11
Rozdzia 3. Deklaracja tablic ............................................................................ 17
Rozdzia 4. Operacje na zadeklarowanych wielko ciach i funkcje standardowe ..... 19
Rozdzia 5. Instrukcje warunkowe i sterowanie prac programu ........................ 23
Rozdzia 6. Automatyzacja oblicze .................................................................. 31
Rozdzia 7. Architektura programu i pierwsze programy ..................................... 39
Rozdzia 8. Operacje wyprowadzania wyników ................................................... 51
Rozdzia 9. Opis przyk adowych programów do nauki programowania ................. 57
Rozdzia 10. Wska niki, tablice, funkcje, struktury, prze adowanie operatora,
liczby zespolone ............................................................................. 63
Rozdzia 11. Przestrzenie nazw ........................................................................... 77
Zako czenie .................................................................................. 81
Dodatek A Cztery programy przyk adowe w oparciu o rozdzia y 9. i 10. ............. 83
Literatura ....................................................................................... 89
Skorowidz ...................................................................................... 91
Kup książkę
Poleć książkę
4
J zyk C/C++ i obliczenia numeryczne
Kup książkę
Poleć książkę
Rozdzia 10.
Wska niki, tablice,
funkcje, struktury,
prze adowanie operatora,
liczby zespolone
Ka dej wielko ci, np.
x
, zadeklarowanej w programie przypisany jest w pami ci kom-
putera adres, który oznacza si jako
&x
. Adres ten, czyli numer komórki w pami ci
komputera, nosi nazw wska nika do wielko ci
x
. Znaj c wska nik, np.
a
, mo emy
postawi pytanie: co kryje si pod adresem
a
. Odpowiedzi udzieli nam tzw. operacja
dereferencji (nazywana te operacj wy uskiwania), któr zapisuje si jako
*a
. Je li wi c
a = &x
, to
x = *a
. Innymi s owy,
x
jest tym samym co
*(&x)
. Zatem gwiazdka umiesz-
czona przed symbolem wska nika
a
„demaskuje” zawarto komórki pami ci o adre-
sie
a
. Zmiennej
*a
mo emy dalej u ywa w programie zamiast
x = (*a)
, np. zamiast pisa
w programie
y = x * x;
, mo emy u y alternatywy
y = (*a) * (*a);
, gdzie symbol
*
mi dzy nawiasami oznacza zwyk e mno enie. Je li w programie chcemy u ywa wska -
nika
a
, to musimy go zadeklarowa :
typ
*a;
W deklaracji tej
*a
musi by tego samego typu co wielko , któr wskazuje, tzn. je li
a
ma wskaza wielko
x
typu
double
, to
*a
musi by zadeklarowane jako
double
*a;
(
a
samodzielnie nie deklarujemy). Aby oswoi si z wprowadzonymi poj ciami, rozpa-
trzmy przyk ad 19. Oto on:
Przyk ad 19 ________________________________________________________________________
Poni szy program jest bardzo krótki. Polecenie
printf()
poni ej wy wietli na ekranie
sta
x = 2.971828
, jej adres w komputerze, a nast pnie wy wietli 2 razy warto zmien-
nej
x
, zapisan w równowa nych postaciach jako
*a
i
*(&x)
.
//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
#include <stdio.h>
#include <math.h>
//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin