Zrozumiec_BPMN_Modelowanie_procesow_biznesowych_zrobpm.pdf

(651 KB) Pobierz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości
lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione.
Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie
książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie
praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi
bądź towarowymi ich właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte
w tej książce informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej
odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne
naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION
nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe
z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Redaktor prowadzący: Barbara Gancarz-Wójcicka
Projekt okładki: Jan Paluch
Fotografia na okładce została wykorzystana za zgodą Shutterstock.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail:
onepress@onepress.pl
WWW:
http://onepress.pl
(księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://onepress.pl/user/opinie/zrobpm
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
ISBN: 978-83-246-3403-3
Copyright © Helion 2012
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis tre ci
WstÚp
1. Wprowadzenie do BPMN
1.1. Proces i model procesu
1.2. Dlaczego notacja BPMN?
1.3. Poziomy modelowania
2. Szybki start — elementarz
2.1. Pierwszy krok
2.2. Pule i tory
3. Bramki — dzielenie i ïÈczenie procesów
3.1. Bramki w BPMN
3.2. Bramka wykluczajÈca
3.3. Bramka niewykluczajÈca
3.4. Bramka równolegïa
3.5. Bramka zïo ona
3.6. Bramka oparta na zdarzeniach
4. Dzielenie i ïÈczenie bez bramek
4.1. RozgaïÚzienia bez bramek
4.2. ZïÈczenia bez bramek
4.3. Kiedy pomijaÊ bramki?
5. Przepïywy
5.1. Przepïyw sekwencji
5.2. Przepïyw komunikatu
5.3. Asocjacje
6. Obiekty danych
6.1. Modelowanie obiektów i magazynów danych
6.2. Przepïyw obiektów w procesach
6.3. Wej cia i wyj cia danych
6.4. Kolekcje danych
5
9
10
12
15
15
16
19
20
23
24
27
29
32
35
35
37
38
41
43
50
51
55
56
57
59
61
Kup książkę
Poleć książkę
4
ZrozumieÊ BPMN. Modelowanie procesów biznesowych
65
65
68
71
73
77
78
96
99
101
110
119
121
123
124
127
131
131
133
7. Kolaboracje i konwersacje
7.1. Modelowanie kolaboracji
7.2. Procesy prywatne i publiczne
7.3. Wieloinstancyjni uczestnicy procesów biznesowych
7.4. Konwersacje
8. Zdarzenia
8.1. Typy zdarzeñ
8.2. Jak to wszystko opanowaÊ?
9. Czynno ci i podprocesy
9.1. Zadania
9.2. Podprocesy
9.3. PÚtle, czynno ci wieloinstancyjne i kompensacje
9.4. Czynno Ê wywoïania (call activity)
10. Choreografie
10.1. Zadanie choreografii
10.2. Choreografia zïo ona
10.3. Kolaboracje, procesy i choreografie
10.4. Kiedy u ywaÊ diagramów choreografii?
Inne ródïa
Kup książkę
Poleć książkę
Wprowadzenie do BPMN
1
BPMN to standard opracowany przez organizacjÚ Object Management Group
(OMG). Jego peïna nazwa to
Business Process Model and Notation.
Podstawowym
celem tego standardu jest dostarczenie notacji do opisywania procesów bizneso-
wych, która jest czytelna i zrozumiaïa zarówno dla biznesowych „u ytkowników”,
monitorujÈcych procesy i zarzÈdzajÈcych nimi, dla analityków, którzy przepro-
wadzajÈ biznesowÈ analizÚ procesów, jak i programistów, odpowiedzialnych za
ich technicznÈ implementacjÚ. Finalna i stabilna (nie „beta”) specyfikacja stan-
dardu BPMN 2.0 zostaïa opublikowana przez OMG w styczniu 2011 na stronie
www.omg.org.
Specyfikacja ta jest otwarta i dostÚpna nieodpïatnie dla wszystkich
zainteresowanych. Obecnie jest to powszechnie stosowany miÚdzynarodowy stan-
dard opisywania procesów biznesowych, uznany przez wiele komercyjnych i nie-
komercyjnych organizacji na caïym wiecie, tak e w Polsce.
1.1. Proces i model procesu
Jest kilka powodów, dla których warto i trzeba modelowaÊ procesy. Po pierwsze,
chcemy je rozumieÊ. CzÚsto jest tak, e dopóki we wspólnym gronie nie ustali siÚ
dokïadnie, jak „wyglÈda” dany proces biznesowy, trudno np. doj Ê do porozumie-
nia, kto i co powinien zmieniÊ, eby wdro yÊ jakÈ zmianÚ biznesowÈ. Po drugie,
procesy biznesowe wspóïcze nie definiuje siÚ w wielu przypadkach po to, aby je
zautomatyzowaÊ, a dokïadniej: wdro yÊ na silniku procesów biznesowych. Jednak
techniczne wdra anie i uruchamianie procesu biznesowego nie jest czynno ciÈ ïatwÈ
i czÚsto pochïania wiele dni pracy caïych zespoïów analityków i programistów.
Mo na wiÚc powiedzieÊ, e wdra anie procesów biznesowych jest kosztowne. Jed-
nocze nie trudno jest akceptowaÊ te koszty bez jakiejkolwiek metody ich szaco-
wania a priori. A wiÚc trzecim powodem, dla którego warto modelowaÊ procesy,
jest mo liwo Ê estymacji pracochïonno ci zwiÈzanej czy to ze zmianami w nich, czy
te z ich automatyzacjÈ.
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin