Efektywne_zarzadzanie_projektami_Wydanie_VI_efzap4.pdf

(774 KB) Pobierz
Tytuł oryginału: Effective Project Management: Traditional, Agile, Extreme, 6th edition
Tłumaczenie: Magda Witkowska
ISBN: 978-83-246-3906-9
Published by John Wiley & Sons, Inc. All rights reserved.
This translation published under license with the original publisher John Wiley & Sons, Inc.
Translation copyright © 2013 by Helion S.A.
No part of this publication may be reproduced, stored in a retrieval system or transmitted in any
form or by any means, electronic, mechanical, photocopying, recording, scanning or otherwise
without either the prior written permission of the Publisher.
Wiley and the Wiley logo are trademarks or registered trademarks of John Wiley & Sons, Inc.
and/or its affiliates, in the United States and other countries, and may not be used without written
permission. All other trademarks are the property of their respective owners. John Wiley & Sons,
Inc. is not associated with any product or vendor mentioned in this book.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej
publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną,
fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym
powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi
ich właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje
były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani
za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz
Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody
wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://onepress.pl/user/opinie/efzap4
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail: onepress@onepress.pl
WWW: http://onepress.pl (księgarnia internetowa, katalog książek)
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
SPIS TRE CI
O autorze ............................................................................19
Przedmowa ..........................................................................21
Wprowadzenie .....................................................................23
Cz ñ I
Definiowanie grup procesów
w zarzïdzaniu projektami i korzystanie z nich
43
Rozdzia 1. Czym jest projekt? ................................................................47
Definicja projektu ................................................................................................ 48
Sekwencja dzia a ............................................................................................ 48
Niepowtarzalne dzia ania ............................................................................... 48
Z o one dzia ania ............................................................................................ 49
Powiûzane dzia ania ........................................................................................ 49
Jeden cel ............................................................................................................ 49
Okre lony czas realizacji ................................................................................ 50
Bez przekraczania bud etu ............................................................................. 50
Zgodnie z wymaganiami ................................................................................ 50
Biznesowa definicja projektu ..........................................................................51
Czym jest program? ...............................................................................................51
Tworzenie tymczasowych biur programu .................................................... 52
Tworzenie sta ych biur programu ................................................................. 52
Czym jest portfel projektów? .............................................................................. 52
Trójkût zakresu projektu ......................................................................................53
Zakres ................................................................................................................ 54
Jako �½ ................................................................................................................. 54
Koszty .................................................................................................................55
Kup książkę
Poleć książkę
6
Efektywne zarzïdzanie projektami
Czas .....................................................................................................................55
Zasoby ................................................................................................................56
Trójkût zakresu projektu jako zrównowa ony system ................................56
Nadawanie priorytetów zmiennym trójkûta zakresu pod kûtem
usprawnie w procesie zarzûdzania zmianû ............................................. 58
Trójkût zakresu projektu w praktyce ............................................................. 58
Zarzûdzanie chochlikami .................................................................................... 59
Chochlik zakresu ............................................................................................. 59
Chochlik nadziei ............................................................................................. 60
Chochlik wysi ków .......................................................................................... 60
Chochlik cech .................................................................................................. 60
Klasyfikowanie projektów i jego znaczenie ...................................................... 62
Wskazywanie kryterium klasyfikacji projektów .......................................... 62
Klasyfikacja wed ug cech projektów ............................................................. 62
Klasyfikacja wed ug typów projektów ...........................................................65
Podsumowanie .......................................................................................................65
Pytania do dyskusji ................................................................................................65
Rozdzia 2. Czym jest zarzïdzanie projektami? .........................................67
Podstawy zarzûdzania projektami ...................................................................... 68
Jaki problem biznesowy ma rozwiûza�½ ten projekt? ................................... 69
Co b dzie trzeba zrobi�½? ................................................................................. 70
Co zostanie zrobione? ..................................................................................... 70
Jak to zostanie zrobione? ................................................................................ 70
Skûd b dzie wiadomo, e to zosta o zrobione? ........................................... 70
Na ile skutecznie zosta o to zrobione? ..........................................................71
Czym tak naprawd sû wymagania projektu? ................................................... 72
Modele cyklu zarzûdzania projektami — wprowadzenie ............................... 78
Jasne formu owanie celu i rozwiûzania ........................................................ 79
Metody tradycyjnego zarzûdzania projektami ............................................ 86
Metody zwinnego zarzûdzania projektami ..................................................91
Metody ekstremalnego zarzûdzania projektami ......................................... 97
Modele cyklu zarzûdzania projektem emertxe .......................................... 101
Przeglûd modeli PMLC .................................................................................103
Wybór najlepiej dopasowanego modelu PMLC .............................................105
Ca kowity koszt ..............................................................................................106
Czas trwania projektu ....................................................................................107
Stabilno �½ rynku .............................................................................................107
Technologia .....................................................................................................107
Klimat biznesowy ...........................................................................................107
Liczba dzia ów, na które oddzia uje projekt ...............................................108
Uwarunkowania organizacyjne ....................................................................108
Umiej tno ci i kompetencje zespo u projektowego ..................................109
Podsumowanie .....................................................................................................109
Pytania do dyskusji .............................................................................................. 110
Kup książkę
Poleć książkę
Spis tre ci
7
Rozdzia 3. Grupy procesów w ramach zarzïdzania projektami ................. 111
Definiowanie pi ciu grup procesów ................................................................. 112
Grupa procesów wyznaczania zakresu ........................................................ 112
Grupa procesów planowania ........................................................................ 113
Grupa procesów rozpoczynania ................................................................... 114
Grupa procesów monitorowania i kontroli ............................................... 114
Grupa procesów zamykania projektu .......................................................... 115
Definiowanie dziewi ciu obszarów wiedzy ..................................................... 115
Zarzûdzanie integracjû ................................................................................... 116
Zarzûdzanie zakresem .................................................................................... 116
Zarzûdzanie czasem ........................................................................................ 116
Zarzûdzanie kosztami .................................................................................... 116
Zarzûdzanie jako ciû ...................................................................................... 117
Zarzûdzanie zasobami ludzkimi .................................................................. 118
Zarzûdzanie komunikacjû .............................................................................122
Zarzûdzanie ryzykiem ....................................................................................123
Zarzûdzanie zaopatrzeniem .......................................................................... 135
Mapowanie obszarów wiedzy na grupy procesów ..........................................149
Na czym polega mapowanie? ........................................................................150
Jak korzysta�½ z mapowania? ..........................................................................150
Definiowanie modeli PMLC na podstawie grup procesów .....................150
Spojrzenie w przysz o �½ — mapowanie grup procesów
w celu wyznaczenia z o onych modeli PMLC ........................................ 151
Podsumowanie ..................................................................................................... 151
Pytania do dyskusji .............................................................................................. 151
Rozdzia 4. Wyznaczanie zakresu projektu TPM ...................................... 153
Narz dzia, schematy i procesy stosowane
w wyznaczaniu zakresu projektu ....................................................................154
Zarzûdzanie oczekiwaniami klienta ................................................................. 155
Odró nianie potrzeb od zachcianek ........................................................... 155
Proces wyznaczania zakresu projektu ..........................................................156
Spotkanie dotyczûce zakresu projektu ........................................................160
Podsumowanie .....................................................................................................199
Pytania do dyskusji ............................................................................................. 200
Rozdzia 5. Planowanie projektu TPM ....................................................201
Narz dzia, schematy i procesy w planowaniu projektu ................................ 202
Znaczenie planowania ....................................................................................... 204
Pakiety oprogramowania w planowaniu projektów ...................................... 205
Czy potrzebuj pakietu oprogramowania? ................................................ 206
Narz dzia planowania projektów ............................................................... 207
Ile czasu powinno zajmowa�½ planowanie? ................................................. 209
Prowadzenie sesji planistycznej ................................................................... 209
Wspólne sesje planowania projektowego .........................................................210
Planowanie sesji .............................................................................................. 211
Prowadzenie wspólnej sesji planowania projektu ......................................218
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin