20_lat_rzeczywistosci_poradzieckiej_Spojrzenie_socjologiczne_e_0j3t.pdf

(198 KB) Pobierz
Małgorzata Głowacka-Grajper, Robert Wyszyński
Instytut Socjologii UW
„Rzeczywistość poradziecka” w polskiej refleksji
naukowej. Wprowadzenie
Podobnie jak Polska po wydarzeniach 1989 roku, kolejne kraje zaczęły stop-
niowo uwalniać się spod kurateli Związku Radzieckiego i rządów partii ko-
munistycznych. W 1990 roku proces rozpadu zaczął dotykać już nie tylko
blok komunistyczny, ale i sam Związek Radziecki. 11 marca 1990 roku jako
pierwsza swą niepodległość proklamowała Litwa, a po niej kolejne republiki
bałtyckie i  Ukraina. Związek Radziecki został ostatecznie rozwiązany 31
grudnia 1991 roku, a  12 jego byłych republik utworzyło Wspólnotę Nie-
podległych Państw, która jednak stopniowo traciła na spójności i znaczeniu.
Rozpad Związku Radzieckiego miał ogromne znaczenie i  konsekwen-
cje dla geopolityki i  życia społecznego nie tylko Europy i  Azji, ale i  całe-
go świata. Niewątpliwie skutkiem tego wydarzenia było także rozszerzenie
możliwości podejmowania przez badaczy i działaczy społecznych tematów
wcześniej prawie nieporuszanych, takich jak chociażby obecność i sytuacja
Polaków w byłym ZSRR.
Polska socjologia, antropologia i etnologia, wraz z innymi naukami spo-
łecznymi, w ciągu 20 lat, jakie minęły od rozpadu Związku Radzieckiego,
stały się obszarami interesujących refleksji nad społecznymi, kulturowymi
i  tożsamościowymi przemianami, jakie przyniosła wielka geopolityczna
zmiana za wschodnią granicą. Ze względów historycznych, ale także spo-
łeczno-kulturowych i politycznych, polscy badacze często podejmują temat
sytuacji poradzieckiej (aczkolwiek nie we wszystkich republikach i  regio-
nach byłego ZSRR z  równą intensywnością) i  prezentują jej swoiste ro-
zumienie, odmienne niekiedy od badaczy z  innych kręgów kulturowych,
co może wynikać z innego rodzaju wrażliwości i spojrzenia na te kwestie,
uwarunkowanego doświadczeniami historycznymi.
Dwadzieścia lat po transformacji w Polsce i w innych krajach będących
po II wojnie światowej pod wpływem Związku Radzieckiego nadszedł czas
na refleksję nad konsekwencjami tamtych wydarzeń. W  związku z  tym
Instytut Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego zorganizował w  dniach
13–14 maja 2011 roku konferencję poświęconą tym zagadnieniom oraz
próbie podsumowania owych 20 lat polskich badań nad rzeczywistością
10
społeczną powstałą w wyniku rozpadu Związku Radzieckiego. Wśród pre-
legentów znaleźli się badacze z licznych ośrodków, którzy od wielu lat zaj-
mują się zagadnieniami przemian społecznych i tożsamości narodów krajów
byłego ZSRR. Przez długi czas głównym punktem dyskusji nad minionym
20-leciem były kwestie transformacji politycznej i gospodarczej, a inne sfery
życia przyciągały mniej uwagi. Jednakże społeczeństwa postkomunistyczne
doświadczyły też przemian kulturowych i tożsamościowych, które również,
naszym zdaniem, należy uwzględnić, podejmując próbę opisu 20 lat dyna-
micznej rzeczywistości poradzieckiej.
Instytut Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego to miejsce, w którym
problematyka związana z sytuacją poradziecką jest stale obecna. Przedmio-
tem zainteresowania są społeczności polskie zamieszkujące kraje powstałe
po rozpadzie ZSRR (a prace badawcze dotyczące Polaków w Kazachstanie
rozpoczęły się właściwie na kilka lat przed rozpadem ZSRR). Prowadzone
są badania Polaków na Litwie, Białorusi, Ukrainie, we wspomnianym już
Kazachstanie czy w  Rosji, na Syberii (np. Nowicka 2000a). Ciekawy wy-
miar przemian społecznych stanowią także migracje z krajów poradzieckich,
głównie z Ukrainy i Białorusi, do Polski, które także znalazły się w obszarze
zainteresowań badawczych pracowników IS UW. Dużą część dorobku In-
stytutu zajmują ponadto badania porównawcze Polski i wybranych krajów
poradzieckich (przede wszystkim sąsiedzkich), dotyczące kwestii podziela-
nych wartości w sferze politycznej i publicznej oraz religii (np. Konieczna
2005; Nowicka 2000b; Nowicka, Wyszyński 1996), a także kwestii trudnej
pamięci zbiorowej Polaków i Rosjan.
Po zapoczątkowaniu przemian ustrojowych w  Polsce wykrystalizowa-
ły się, głównie dzięki centrom naukowym i uniwersyteckim, liczne ośrodki
badawcze i analityczne zajmujące się obszarami powstałymi w wyniku roz-
padu ZSRR, interesujące się nowymi państwami i problemami etnicznymi,
badaniami historycznymi oraz lingwistycznymi. Nowe instytucje rozpoczę-
ły szeroką działalność publicystyczną, nieograniczającą się tylko do publi-
kacji prac badawczych, a w  obieg weszły serie wydawnictw specjalistycz-
nych. Zdobyte doświadczenia i poszerzenie się kadry pozwoliło w licznych
centrach uniwersyteckich na rozpoczęcie nauczania na nowo powstałych
kierunkach związanych z szeroko rozumianym wschodoznawstwem.
Wydaje się, że badania wschodnie ciągle prężnie rozwijają się w naszym
kraju, obejmując coraz to nowe płaszczyzny i  obszary. Warto zatem, jak
nam się wydaje, odnieść się do samego zakresu pojęcia studiów wschodnich.
Jak przedstawiali to w jednym z numerów swego pisma badacze z Wrocła-
wia, dawne pojęcie i zakres orientalistyki ulegają przemianom na rzecz in-
terdyscyplinarnych badań szeroko rozumianych nauk społecznych, obejmu-
jących dawny obszar komunistyczny w  Europie Środkowej i  Wschodniej,
nowo powstałe państwa w Azji Środkowej oraz całą Syberię. Tak określone
Kup książkę
Małgorzata Głowacka-Grajper, Robert Wyszyński „Rzeczywistość poradziecka”...
11
terytorialnie interdyscyplinarne badania w  kręgu akademickim coraz czę-
ściej nazywane są
wschodoznawstwem
(por. Baluk, Winnicki 2008, 2009).
Zajmujące się od dawna tą problematyką ośrodki uniwersyteckie, które wy-
promowały już specjalistyczną kadrę związaną z  badaniami wschodnimi,
prowadzą również specjalistyczne studia na tych kierunkach.
Część naukowców w Polsce używa nazwy
studia wschodnie,
wyodręb-
niając również tę dziedzinę z zakresu orientalistyki. Niektóre ośrodki zawę-
żają jednak zakres do obszaru państw poradzieckich, inne natomiast nie-
pomiernie go poszerzają. Nieliczni badacze i dydaktycy w obliczu szeroko
rozumianej odmienności Wschodu włączają w obszar studiów wschodnich
również tematykę związaną z Chinami, Japonią czy Koreą. Równocześnie
podejście to jest bardziej nastawione na badania zależności ekonomicznych,
politycznych oraz stosunków międzynarodowych. Wydaje się, że pod tą na-
zwą występuje szersza oferta specjalizacji dla studentów.
Cześć naukowców zainteresowanych przemianami wśród naszych bliż-
szych sąsiadów zajmuje się kierunkiem nazywanym
studiami wschodnio-
europejskimi.
W obliczu upadku ZSRR i oddziaływania licznych struktur
międzynarodowych (np. UE, NATO) wykrystalizowało się kilka wielokul-
turowych regionów: państwa wschodnioeuropejskie, region białorusko-ukra-
iński, region rosyjski, region bałkański i region kaukaski. W szerokim inter-
dyscyplinarnym podejściu, preferowanym w  tym kierunku zainteresowań,
widoczny jest wyraźnie rys kulturowy, nawiązujący do oddziaływania trady-
cji i religii. Być może takie nastawienie badawcze i samo określenie jest pro-
mieniowaniem kultywowanych od dawana w wielu ośrodkach akademickich
i analitycznych w Niemczech tzw. studiów wschodnioeuropejskich.
Najbardziej chyba rozpowszechnionym w Polsce typem studiów zajmu-
jących się szeroko rozumianą tematyką wschodnią w zakresie polityki, go-
spodarki i kultury jest
rosjoznawstwo.
Obejmuje ono głównie badania wie-
lu płaszczyzn funkcjonowania społeczeństwa w ramach Federacji Rosyjskiej.
Jest to również interdyscyplinarny kierunek badań, jednak trzonem tego po-
dejścia są lingwistyka i historia, a obszar zainteresowań jest określony przez
zakres oddziaływania kultury czy cywilizacji rosyjskiej (np. w rozumieniu
Lwa Gumilowa). Przyjmując taką perspektywę cywilizacyjną, często w ofer-
cie dydaktycznej ośrodków zajmujących się rosjoznawstwem umieszcza się
specjalizacje nie tylko rosyjskie, ale również białoruskie czy bałtyckie, obej-
mujące interdyscyplinarne podejście do tych regionów, w „naturalny” spo-
sób znajdujących się w orbicie wpływów politycznych i kulturowych Rosji.
Najsłabiej chyba reprezentowany w Polsce jest kierunek badawczy okreś-
lany mianem
sowietologii,
którego ojcem założycielem był
notabene
Polak
– dominikanin o. Józef Maria Bocheński (np. 1961, 2008). Ze zrozumia-
łych względów specjalizacja taka nie mogła rozwijać się w Polsce w okresie
władzy komunistycznej, lecz na Zachodzie pracowali polscy socjolodzy zaj-
Kup książkę
12
mujący się opisem systemu sowieckiego. Jedną z takich osób był naukowiec
o światowej renomie – Jakub Karpiński z Instytutu Socjologii UW (por. np.
Karpiński 1985). Wydaje się, że obecnie należałoby precyzyjniej nazwać
to podejście
postsowietologią,
czyli badaniami tak samego byłego ZSRR,
jak i  państw poradzieckich oraz postkomunistycznych. Podejście to jest
ograniczone raczej do ośrodków badawczych i analitycznych, sporadycznie
występuje na uczelniach. Wymienić tu można np. Łódź i kierowany swego
czasu przez rosjoznawcę i sowietologa Andrzeja de Lazari Interdyscyplinar-
ny Zespół Badań Sowietologicznych Uniwersytetu Łódzkiego (por. np. de
Lazari 2003, 2006).
W obliczu ciągłego rozwoju instytutów, wydziałów, kierunków trudno
jest dokonać wyczerpującego opisu wszystkich środowisk związanych z ba-
daniami wschodnimi, wydaje się, że można jednak starać się przedstawić
próbę typologii ośrodków zajmujących się wschodoznawstwem.
W Polsce powstały silne
ośrodki analityczne,
bazujące na kadrze na-
ukowców zajmujących się od dawna problematyką Wschodu i absolwentów
działających już kierunków. Placówki badawczo-naukowe, wspierane bądź
powołane przez ministrów, prowadzą badania oraz dostarczają analiz dla
sfery rządowej i samorządowej opisujących specyfikę obszaru postkomuni-
stycznego. Do takich właśnie nowych jednostek zajmujących się formą ba-
dań „postsowietologicznych”, ciągłym monitorowaniem przemian społecz-
nych, etnicznych i  politycznych na przestrzeniach powstałych po upadku
ZSRR i całego bloku wschodniego zaliczyć można m.in. Ośrodek Studiów
Wschodnich w Warszawie. Jego badania, przeznaczone głównie dla poszcze-
gólnych resortów rządowych, są od niedawna w okrojonej formie dostępne
również dla szerszego gremium odbiorców.
Do
„pozadydaktycznych” ośrodków badawczych,
monitorujących
sytuację na poszczególnych obszarach przestrzeni postsowieckiej, można
również zaliczyć m.in. Centrum Badań Wschodnich przy Ośrodku Badań
Naukowych im. Wojciecha Kętrzyńskiego w Olsztynie czy Instytut Europy
Środkowo-Wschodniej w Lublinie. Placówki te, mając silne zespoły naukow-
ców, prowadzą szeroko zakrojone badania i działalność wydawniczą. Cen-
trum Badań Wschodnich w Olsztynie jest wydawcą periodyku naukowego
„Regiony i Pogranicza”, zaś w Lublinie IESW poszczycić się może bogatą
serią „Prace Instytutu Europy Środkowo-Wschodniej”.
Oprócz nowych ośrodków badawczych powstawały centra nawiązujące
do dawnych tradycji. W Warszawie staraniami całego zespołu naukowców
i dyplomatów, na czele z Janem Malickim, rzec można, iż „odrodziło się”
Studium Europy Wschodniej przy Uniwersytecie Warszawskim, odwołują-
ce się w swej misji do działalności przedwojennego Instytutu Wschodniego
idei prometeizmu
(por. Maj 2007). Zakres działań placówki wykracza
zdecydowanie poza sferę badawczą i dydaktyczną, skupiając się na aktyw-
Kup książkę
Małgorzata Głowacka-Grajper, Robert Wyszyński „Rzeczywistość poradziecka”...
13
nym wspieraniu niezależnych inicjatyw naukowych, wydawniczych i  po-
litycznych w przestrzeni postsowieckiej. Należy tu podkreślić szczególny
dorobek badawczy i nieprzerwaną ciągłość wydawnictw Studium od okresu
„podziemia solidarnościowego” („Obóz”, „Przegląd Wschodni”, „Nowy Pro-
meteusz”).
Najliczniejszą grupę stanowią centra uniwersyteckie, które w  różno-
rakiej formie (wydziałów, zespołów międzywydziałowych, katedr i  zakła-
dów) powołały do życia
placówki badawczo-dydaktyczne
zajmujące się
szeroko rozumianym wschodoznawstwem, rosjoznawstwem czy studiami
środkowoeuropejskimi. Jako jeden z pierwszych powstał Instytut Wschodni
Uniwersytetu Adama Mickiewicza. Równie silnym ośrodkiem uniwersytec-
kim zajmującym się wschodoznawstwem jest Wrocław z Zakładem Badań
Wschodnich przy Instytucie Studiów Międzynarodowych Uniwersytetu
Wrocławskiego, wydającym bardzo ciekawą serię „Wschodoznawstwo”. Do
ośrodków takich niewątpliwie zaliczyć można również Lublin, gdzie oprócz
analityczno-badawczego Instytutu Europy Środkowo-Wschodniej na Wy-
dziale Politologii Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej działają Studia
Wschodnioeuropejskie, zaś na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim, rów-
nież na politologii, oferowano specjalność „studia wschodnie – wschodo-
znawstwo”.
Niektóre ośrodki uniwersyteckie dzięki wieloletnim doświadczeniom ba-
dawczym dokonały w ramach wschodoznawstwa daleko idącej
specjalizacji
przy opisie pewnych obszarów i  środowisk. Do takich ośrodków zaliczyć
można Białystok, gdzie liczne grono naukowców (m.in. Andrzej Sadowski,
Elżbieta Czykwin, Jerzy Nikitorowicz, Elżbieta Smułkowa, Włodzimierz
Pawluczuk) opisuje w ramach różnych podejść teoretycznych (teorie rozwo-
jowe, stygmatyzacja, tożsamość etc.) sytuacje pogranicza polsko-białorusko-
-ukraińskiego (np. Sadowski 1991, 1995; Czykwin 2000; Smułkowa 1997;
Smułkowa, Engelking 2000, Nikitorowicz 1991; Pawluczuk 1972, 1999).
Równocześnie obok ośrodków naukowych rozwijają się liczne
stowa-
rzyszenia i fundacje,
zrzeszające szerokie grono naukowców, pasjonatów,
studentów, które to środowiska stawiają sobie za cel badania, propagowa-
nie wiedzy oraz działalność na obszarach Rosji, krajów Europy Wschodniej
i Azji Środkowej.
Specyficzną odmianą badań w ramach wschodoznawstwa, która również
mogła powstać dopiero po przemianach ustrojowych w Polsce i rozpadzie
ZSRR, są
badania nad Polakami żyjącymi na terenach postsowieckich.
Od lat 70. XX wieku prowadzono prace nad losem diaspory polskiej, bada-
nia te były jednak ograniczone ideologicznie tylko do państw zachodnich,
a szczególnie skupiano się na losach emigrantów w USA. Przodował w tym
ośrodek krakowski, silnie związany z  Komitetem Badania Polonii PAN
(obecnie Komitetem Badań nad Migracjami PAN). Współcześnie zachodzą-
Kup książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin