Agile_Metodyki_zwinne_w_planowaniu_projektow_agilem.pdf

(1278 KB) Pobierz
Tytuł oryginału: Agile Estimating and Planning
Tłumaczenie: Radosław Meryk
ISBN: 978-83-283-4486-0
Authorized translation from the English language edition, entitled:
AGILE ESTIMATING AND PLANNING; ISBN 0131479415; by Mike Cohn;
published by Pearson Education, Inc., publishing as Prentice Hall PTR.
Copyright © 2006 by Pearson Education, Inc.
All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form
or by any means, electronic or mechanical, including photocopying, recording or by
any information storage retrieval system, without permission from Pearson Education, Inc.
Polish language edition published by HELION S.A. Copyright © 2018.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej
publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną,
fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje
naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich
właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były
kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane
z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie
ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji
zawartych w książce.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail:
helion@helion.pl
WWW:
http://helion.pl
(księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://helion.pl/user/opinie/agilem
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis treści
O autorze ............................................................................................................17
Słowo wstępne Roberta Martina ........................................................................19
Słowo wstępne Jima Highsmitha .......................................................................21
Słowo wstępne Gabrielle Bennefield .................................................................25
Podziękowania ...................................................................................................27
Wprowadzenie ...................................................................................................29
CZĘŚĆ I
Rozdział 1.
PROBLEM I CEL
Cele planowania ................................................................................................33
Po co to robić? .................................................................................................................................. 34
Co sprawia, że plan jest dobry? ...................................................................................................... 37
Co sprawia, że planowanie jest zwinne? ....................................................................................... 38
Podsumowanie ................................................................................................................................. 39
Pytania do dyskusji .......................................................................................................................... 39
Rozdział 2.
Dlaczego planowanie zawodzi? .........................................................................41
Planowanie dotyczy aktywności zamiast funkcjonalności ........................................................ 41
Wielozadaniowość prowadzi do dalszych opóźnień .................................................................. 44
Funkcjonalności nie są opracowywane według priorytetów .................................................... 46
Ignorujemy niepewność ................................................................................................................. 46
Oceny stają się zobowiązaniami .................................................................................................... 47
Podsumowanie ................................................................................................................................. 47
Pytania do dyskusji .......................................................................................................................... 48
Kup książkę
Poleć książkę
SPIS TREŚCI
Rozdział 3.
Zwinne podejście ...............................................................................................49
Zwinne podejście do projektów ..................................................................................................... 50
Zwinne podejście do planowania .................................................................................................. 54
Podsumowanie ................................................................................................................................. 58
Pytania do dyskusji .......................................................................................................................... 59
CZĘŚĆ II
Rozdział 4.
OCENA ROZMIARÓW
Szacowanie rozmiaru za pomocą punktów ........................................................63
Punktacja historyjek jest względna ............................................................................................... 63
Tempo ............................................................................................................................................... 65
Podsumowanie ................................................................................................................................. 68
Pytania do dyskusji .......................................................................................................................... 68
Rozdział 5.
Szacowanie w dniach idealnych .........................................................................69
Czas idealny a wytwarzanie oprogramowania ............................................................................ 70
Dni idealne jako miara rozmiaru .................................................................................................. 71
Jedna ocena, a nie wiele .................................................................................................................. 72
Podsumowanie ................................................................................................................................. 72
Pytania do dyskusji .......................................................................................................................... 73
Rozdział 6.
Metody oceny ....................................................................................................75
Oceny są wspólne ............................................................................................................................ 77
Skala oceny ....................................................................................................................................... 77
Wyznaczanie oceny ......................................................................................................................... 79
Poker planistyczny ........................................................................................................................... 81
Dlaczego poker planistyczny się sprawdza? ................................................................................. 83
Podsumowanie ................................................................................................................................. 84
Pytania do dyskusji .......................................................................................................................... 84
Rozdział 7.
Weryfikacja ocen ................................................................................................85
Przedstawiamy witrynę SwimStats ............................................................................................... 85
Kiedy nie należy weryfikować ocen? ............................................................................................. 86
Kiedy weryfikować oceny? ............................................................................................................. 87
Weryfikacja oceny częściowo zrealizowanych historyjek .......................................................... 89
Cel weryfikowania ocen .................................................................................................................. 90
Podsumowanie ................................................................................................................................. 90
Pytania do dyskusji .......................................................................................................................... 91
Rozdział 8.
Wybór między punktami historyjek a dniami idealnymi ....................................93
Powody przemawiające za metodą punktów ............................................................................... 93
Powody przemawiające na rzecz dni idealnych .......................................................................... 96
12
Kup książkę
Poleć książkę
SPIS TREŚCI
Zalecenia ........................................................................................................................................... 97
Podsumowanie ................................................................................................................................. 98
Pytania do dyskusji .......................................................................................................................... 98
CZĘŚĆ III
Rozdział 9.
PLANOWANIE POD KĄTEM WARTOŚCI
Priorytety tematów ..........................................................................................101
Czynniki mające znaczenie przy określaniu priorytetów ........................................................ 102
Połączenie czterech czynników ................................................................................................... 107
Przykłady ........................................................................................................................................ 107
Podsumowanie ............................................................................................................................... 109
Pytania do dyskusji ........................................................................................................................ 109
Rozdział 10. Priorytety finansowe ........................................................................................111
Źródła zwrotu ................................................................................................................................. 112
Przykład: WebPayroll ................................................................................................................... 115
Miary finansowe ............................................................................................................................ 120
Porównywanie zwrotów ............................................................................................................... 124
Podsumowanie ............................................................................................................................... 126
Pytania do dyskusji ........................................................................................................................ 126
Rozdział 11. Priorytety atrakcyjności ....................................................................................127
Model Kano satysfakcji klientów ................................................................................................. 127
Inne podejście — wagi względne ................................................................................................. 132
Podsumowanie ............................................................................................................................... 134
Pytania do dyskusji ........................................................................................................................ 134
Rozdział 12. Podział historyjek użytkownika ........................................................................135
Kiedy należy podzielić historyjkę użytkownika? ....................................................................... 135
Podział według granic danych ..................................................................................................... 136
Podział według granic operacyjnych .......................................................................................... 137
Usuwanie problemów funkcjonalności przekrojowych .......................................................... 138
Nie staraj się spełniać wymagań wydajności ............................................................................. 139
Podział historyjek o mieszanych priorytetach .......................................................................... 140
Nie należy dzielić historyjki na zadania ..................................................................................... 140
Unikaj pokusy zmian powiązanych ............................................................................................ 141
Łączenie historyjek ........................................................................................................................ 141
Podsumowanie ............................................................................................................................... 141
Pytania do dyskusji ........................................................................................................................ 142
13
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin