Rytm_i_technika_gry_na_gitarze_dla_bystrzakow_rtgiby.pdf

(1286 KB) Pobierz
Tytuł oryginału: Guitar Rhythm & Technique For Dummies
Tłumaczenie: Marcin Machnik
ISBN: 978-83-283-2802-0
Original English language edition Copyright © 2015 by John Wiley & Sons, Inc., Hoboken, New Jersey.
All rights reserved including the right of reproduction in whole or in part any form. This translation
published by arrangement with John Wiley & Sons, Inc.
Oryginalne angielskie wydanie Copyright © 2015 by John Wiley & Sons, Inc., Hoboken, New Jersey.
Wszelkie prawa, włączając prawo do reprodukcji całości lub części w jakiejkolwiek formie,
zarezerwowane. Tłumaczenie opublikowane na mocy porozumienia z John Wiley & Sons, Inc.
Translation copyright © 2017 by Helion S.A.
Wiley, the Wiley Publishing Logo, For Dummies, Dla Bystrzaków, the Dummies Man logo, Dummies.com,
Making Everything Easier, and related trade dress are trademarks or registered trademarks of John Wiley
and Sons, Inc. and/or its affiliates in the United States and/or the other countries. Used by permission.
Wiley, the Wiley Publishing Logo, For Dummies, Dla Bystrzaków, the Dummies Man logo, Dummies.com,
Making Everything Easier i związana z tym szata graficzna są markami handlowymi John Wiley and Sons,
Inc. i/lub firm stowarzyszonych w Stanach Zjednoczonych i/lub innych krajach. Wykorzystywane na
podstawie licencji.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej
publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną,
fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje
naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich
właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były
kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane
z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie
ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji
zawartych w książce.
Pliki z przykładami omawianymi w książce można znaleźć pod adresem:
ftp://ftp.helion.pl/przyklady/rtgiby.zip
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://septem.pl/user/opinie/rtgiby
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail:
septem@septem.pl
WWW:
http://septem.pl
(księgarnia internetowa, katalog książek)
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis treści
O autorze........................................................................................................................11
Podziękowania od autora...............................................................................................13
Wprowadzenie................................................................................................................15
O książce ..........................................................................................................................................15
Naiwne założenia...............................................................................................................................16
Ikony wykorzystane w książce..............................................................................................................17
Materiały dodatkowe..........................................................................................................................17
Co dalej ............................................................................................................................................18
Część I: Wprowadzenie do zagadnienia rytmu
i technik gitarowych ............................................... 19
Rozdział 1: Rytm i technika w kilku słowach.................................................................21
Znaczenie rytmu i umiejętności technicznych........................................................................................21
Czytanie i granie prostych rytmów .......................................................................................................22
Rozwijanie techniki bicia ....................................................................................................................22
Szlifowanie technik gry dłonią przyciskającą struny...............................................................................22
Praca nad technikami uderzania strun .................................................................................................23
Korzystanie z wajchy..........................................................................................................................23
Granie za pomocą rurki do slide’u oraz w otwartych strojach.................................................................23
Zapewnienie odpowiedniej dawki
ćwiczeń
...........................................................................................24
Rozdział 2: Poznajemy tajniki zapisu nutowego i metrum..............................................25
Trzymaj palec na pulsie......................................................................................................................25
Podział na
ćwiartki
............................................................................................................................26
Notacja rytmiczna..........................................................................................................................27
BPM............................................................................................................................................27
Metrum ........................................................................................................................................27
Granice taktu ................................................................................................................................28
Akordy .........................................................................................................................................28
Zrób sobie pauzę...........................................................................................................................28
Co powiesz na połówkę? ................................................................................................................30
A teraz pójdziemy na całość ...........................................................................................................30
Łuk,
który nie strzela .....................................................................................................................31
Kup książkę
Poleć książkę
6
Rytm i technika gry na gitarze dla bystrzaków
Mieszanka ....................................................................................................................................31
Granie w metrum 3/4 ....................................................................................................................32
Połącz kropki ................................................................................................................................32
Część II: Czytanie rytmów i schematów bicia.............33
Rozdział 3: Ósemkowe schematy bicia ......................................................................... 35
Nadrabiamy zaległości w ósemkach .....................................................................................................35
Downbeat i upbeat ........................................................................................................................36
Wybierz sposób piórkowania ..........................................................................................................36
Trening ósemek.............................................................................................................................37
Wybrzmiewanie i pauzy......................................................................................................................38
Łuki,
z których się nie strzela..........................................................................................................38
Unoszenie się nad strunami............................................................................................................38
Jesteśmy w kropce..........................................................................................................................39
Dość wybrzmiewania, czas na pauzę ...............................................................................................40
Jak korzystać z tłumika ...................................................................................................................40
Popularne schematy ósemkowe ...........................................................................................................40
Rytmy z pauzami ...............................................................................................................................44
Uderzanie stłumionych strun...............................................................................................................46
Rozdział 4: Szesnastkowe schematy bicia.................................................................... 49
Słodkie szesnastki ..............................................................................................................................49
Popularne schematy szesnastkowe .......................................................................................................51
Rytmy z pauzami ...............................................................................................................................54
Uderzanie stłumionych strun...............................................................................................................56
Cztery kroki do funkowania ................................................................................................................57
Akcentowanie....................................................................................................................................60
Rozdział 5: Triole, rytm mieszany i metrum złożone ...................................................... 61
Trzy kręgi piekła: triole ......................................................................................................................61
Shuffle, czyli rytm mieszany ................................................................................................................63
Złożone zainteresowania: metrum ósemkowe .......................................................................................66
Część III: Techniki dłoni przyciskającej struny...........69
Rozdział 6: Palcowanie akordów i skal ......................................................................... 71
Przebieranki palcami, czyli różne sposoby chwytania akordów...............................................................71
Palcowanie otwartych akordów.......................................................................................................72
Akordy barowe bazujące na E........................................................................................................75
Akordy barowe bazujące na A .......................................................................................................76
Na dużą skalę: eksperymentowanie z palcowaniem skal ........................................................................78
Palcowanie pentatonik ...................................................................................................................78
Palcowanie skal durowych..............................................................................................................81
Oktawy .............................................................................................................................................84
Kup książkę
Poleć książkę
Spis treści
Rozdział 7: Artykulacja i ekspresja ................................................................................87
Techniki artykulacji............................................................................................................................87
Hammer-on, czyli młotkowanie.......................................................................................................87
Jak wprawnie zerwać strunę, czyli pull-off ........................................................................................89
Ślizg
kontrolowany, czyli slide ........................................................................................................93
Coś dla ozdoby, czyli przednutki.....................................................................................................94
Jak zostać podciągaczem, czyli o podciąganiu strun ..........................................................................96
Najważniejsze są dobre wibracje ...................................................................................................100
Tapping .....................................................................................................................................102
7
Rozdział 8: Flażolety.....................................................................................................107
Naturalne jest najlepsze: flażolety naturalne .......................................................................................107
Zadbaj o dobry strój: strojenie za pomocą flażoletów ..........................................................................111
Sztuczne słodziki, czyli granie flażoletów sztucznych...........................................................................112
Flażolety szarpane w praktyce ...........................................................................................................116
Flażolety „szczypane” ......................................................................................................................119
Rozdział 9: Niestandardowe stroje gitary i gitara slide’owa .......................................121
Odmienne stroje gitary .....................................................................................................................121
Przestrajanie w górę lub w dół ......................................................................................................122
Drop D, czyli obniżone D............................................................................................................122
Podwójne drop D........................................................................................................................124
DADGAD ................................................................................................................................125
Strój otwarte E............................................................................................................................125
Strój otwarte G ...........................................................................................................................127
Gitara slide’owa...............................................................................................................................128
Wybór rurki ................................................................................................................................128
Wybór palca ...............................................................................................................................128
Poprawna technika gry.................................................................................................................129
Granie rurką w otwartych strojach.................................................................................................133
Część IV: Techniki dłoni uderzającej struny............. 137
Rozdział 10: Piórkowanie: przegląd technik.................................................................139
Gra piórkiem ...................................................................................................................................139
Na zmianę, czyli piórkowanie naprzemienne ......................................................................................140
Tremolo: powtarzanie jednego dźwięku z dużą szybkością ..................................................................145
Granie na stłumionych strunach ........................................................................................................147
Sweeping i raking ............................................................................................................................148
Ekonomiczne piórkowanie ................................................................................................................150
Piórkowanie od wewnątrz i z zewnątrz...............................................................................................152
Przeskok w dal, czyli omijanie strun ..................................................................................................153
Skrzyżuj palce, czyli crosspicking ......................................................................................................155
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin