Lean_dla_bystrzakow_Wydanie_II_leanbv.pdf

(2577 KB) Pobierz
Tytuł oryginalny: Lean For Dummies®, 2nd Edition
Tłumaczenie: Olga Kwiecień
ISBN: 978-83-283-5738-9
Original English language edition Copyright © 2012 by John Wiley & Sons, Inc., Hoboken, New Jersey.
All rights reserved including the right of reproduction in whole or in part in any form.
This translation published by arrangement with Wiley Publishing, Inc.
Oryginalne angielskie wydanie Copyright © 2012 by John Wiley & Sons, Inc., Hoboken, New Jersey.
Wszelkie prawa, włączając prawo do reprodukcji całości lub części w jakiejkolwiek formie, zarezerwowane.
Tłumaczenie opublikowane na mocy porozumienia z Wiley Publishing, Inc.
Translation copyright © 2015, 2019 by Helion S.A.
Wiley, the Wiley logo, For Dummies, the Dummies Man logo, A Reference for the Rest of Us!, The
Dummies Way, Dummies Daily, The Fun and Easy Way, Dummies.com, Making Everything Easier, and
related trade dress are trademarks or registered trademarks of John Wiley & Sons, Inc. and/or its affiliates
in the United States and other countries, and may not be used without written permission. All other
trademarks are the property of their respective owners. John Wiley & Sons, Inc., is not associated with
any product or vendor mentioned in this book.
Wiley, the Wiley logo, For Dummies, the Dummies Man logo, A Reference for the Rest of Us!, The
Dummies Way, Dummies Daily, The Fun and Easy Way, Dummies.com, Making Everything Easier,
i związana z tym szata graficzna są markami handlowymi John Wiley and Sons, Inc. i/lub firm
stowarzyszonych w Stanach Zjednoczonych i/lub innych krajach. Wykorzystywane na podstawie licencji.
Polish language edition published by Helion S.A. Copyright © 2015, 2019.
All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means,
electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system,
without permission from the Publisher.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej
publikacji
w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także
kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich
niniejszej publikacji.
Autor oraz Helion SA dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne
i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym
ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Helion SA nie ponoszą również żadnej
odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Materiały graficzne na okładce zostały wykorzystane za zgodą Shutterstock Images LLC
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://dlabystrzakow.pl/user/opinie/leanbv
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Helion SA
ul. Kościuszki 1c, 44-100 Gliwice
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail:
dlabystrzakow@dlabystrzakow.pl
WWW:
http://dlabystrzakow.pl
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis tre ci
O autorach ....................................................................................................................13
Podzi kowania ..............................................................................................................15
Przedmowa ....................................................................................................................17
Wst p ............................................................................................................................19
O ksi ce .........................................................................................................................................20
Konwencje zastosowane w ksi ce ......................................................................................................20
Naiwne za o enia ..............................................................................................................................21
Jak podzielona jest ksi ka .................................................................................................................22
Cz I: Podstawy lean .................................................................................................................22
Cz II: Kultura lean ...................................................................................................................22
Cz III: Zrozumienie p ynno ci i strumienia warto ci ....................................................................22
Cz IV: Narz dzia lean .............................................................................................................22
Cz V: Przedsi biorstwo lean .....................................................................................................23
Cz VI: Dekalogi ......................................................................................................................23
Ikony u yte w ksi ce .........................................................................................................................23
Co dalej ...........................................................................................................................................24
Cz
I: Podstawy lean .......................................... 25
Rozdzia 1: Definicja lean ..............................................................................................27
Czym jest lean? .................................................................................................................................29
Logika lean ..................................................................................................................................30
Gdzie jest miejsce dla lean? ...........................................................................................................31
Czym lean nie jest? ...........................................................................................................................32
Co przes dza o wyj tkowo ci lean? ....................................................................................................33
Rodowód lean ..................................................................................................................................34
Toyoda i Ohno ............................................................................................................................35
System Produkcji Toyoty ..............................................................................................................35
Lean i wiat ci g ego doskonalenia .....................................................................................................38
Sze Sigma .................................................................................................................................39
Lean Sze Sigma ........................................................................................................................39
Zarz dzanie procesem biznesowym ................................................................................................40
Kup książkę
Poleć książkę
6
Lean dla bystrzaków
Rozdzia 2: Podstawy i j zyk lean ................................................................................. 41
Zrozumienie podstaw lean .................................................................................................................41
Budowa fundamentów ..................................................................................................................41
Uczenie si od TPS .....................................................................................................................48
Budowanie na fundamentach .........................................................................................................50
Nie marnuj, nie pragnij .....................................................................................................................53
Muda, muda, muda ......................................................................................................................54
Wszystko w rodzinie .....................................................................................................................54
Cz
II: Kultura lean .............................................57
Rozdzia 3: Lean w przedsi biorstwie: zasady, zachowania i zmiany ........................... 59
Ocena kultury organizacyjnej .............................................................................................................60
Rzeczywiste zasady — r ka w gór ! ...............................................................................................60
Kultura na start ............................................................................................................................61
Ocena ró nic ................................................................................................................................63
Zmiana organizacji ...........................................................................................................................65
Pi faz zmian ..............................................................................................................................65
Pokonywanie przeszkód w drodze do sukcesu .................................................................................69
Stan umys u lean ...............................................................................................................................71
Rozdzia 4: W adza dla ludzi ......................................................................................... 73
Ludzkie oblicze zmian .......................................................................................................................74
Zmiana i jednostka .......................................................................................................................74
Zmiana i zespó ...........................................................................................................................81
Zmiana i mened erowie ................................................................................................................84
Rozdzia 5: Sta si lean: strategia wdro enia, dobry start i ewolucja ....................... 93
Przygotowanie do przej cia na lean ....................................................................................................94
Zacznij od góry ............................................................................................................................94
Tworzenie infrastruktury lean ........................................................................................................97
Znalezienie mistrza i rozwój uczniów ..................................................................................................98
Mistrz lean ...................................................................................................................................99
Uczniowie lean ...........................................................................................................................101
Rozpocz cie podró y: wkroczenie w lean ..........................................................................................102
Nie zapominaj o szerszym obrazie ................................................................................................103
Wybór punktu startowego ...........................................................................................................104
Budowa wiadomo ci ..................................................................................................................105
Unikanie pu apki programu miesi ca ...........................................................................................107
Miary: rzut oka na przedsi biorstwo .............................................................................................108
ycie lean ......................................................................................................................................109
Ewolucja lean .............................................................................................................................109
Nastawienie umys owe kaizen ......................................................................................................113
Sprawy finansowe .......................................................................................................................113
Teraz ja jestem mistrzem .............................................................................................................114
Kup książkę
Poleć książkę
Spis tre ci
7
Cz
III: Zrozumienie przep ywu
i strumienia warto ci ........................................... 115
Rozdzia 6: Spojrzenie na warto
oczami klienta ......................................................117
Czym jest warto ? ..........................................................................................................................117
Dodawa warto czy nie dodawa warto ci — oto jest pytanie ..........................................................118
Definicja dodawania warto ci ......................................................................................................119
Definicja non-value-added ...........................................................................................................119
Gdy dzia ania niedodaj ce warto ci udaj takie, które j dodaj .....................................................121
Zrozumienie, w jaki sposób klient definiuje warto ...........................................................................122
Zdefiniowanie wymykaj cego si klienta .......................................................................................122
Warto dla klienta .....................................................................................................................124
Zrozumienie, jak konsument definiuje warto ...................................................................................127
Reagowanie na konsumenta ........................................................................................................128
Zrozumienie, co ceni konsumenci ...............................................................................................129
Rozdzia 7: Jeste tutaj: mapowanie stanu obecnego ...............................................133
Poj cie strumienia warto ci ..............................................................................................................134
Wizualizacja strumienia warto ci ..................................................................................................134
Podstawy tworzenia map strumienia warto ci ....................................................................................135
Wszystko o czytaniu map strumienia warto ci ...............................................................................135
Cel tworzenia map strumienia warto ci .........................................................................................137
Kto mo e korzysta z map strumienia warto ci? ............................................................................137
Elementy mapy strumienia warto ci ..............................................................................................138
Pakuj si : co jest Ci potrzebne, by zacz ..........................................................................................139
Wybór naturalnego przywódcy ....................................................................................................139
Zebranie zespo u ........................................................................................................................140
Narz dzia mapowania ................................................................................................................140
Gromadzenie informacji pomocniczych .........................................................................................142
Studium przypadku: firma produkuj ca sa atki .............................................................................143
W drog : tworzenie mapy obecnego stanu strumienia warto ci ............................................................144
Okre lenie dzia a ......................................................................................................................146
Liczba i jako ...........................................................................................................................148
Okre lenie przep ywu informacji ..................................................................................................150
Podsumowanie procesu ...................................................................................................................151
Tabela wyników .........................................................................................................................151
Czas taktu ..................................................................................................................................152
Sprawd tabel : ocena mapy strumienia warto ci ...............................................................................153
Rozdzia 8: Wyznaczanie kursu: wykorzystywanie map strumieni warto ci ...............155
Analiza strumienia warto ci w poszukiwaniu wskazówek ....................................................................156
Typowi podejrzani ......................................................................................................................156
Analiza z ró nych perspektyw ......................................................................................................160
Ocena danych: analiza przyk adu ................................................................................................165
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin