Ekonomia_dla_bystrzakow_Wydanie_II_ekoby2.pdf

(695 KB) Pobierz
Tytuł oryginalny: Economics For Dummies®, 2nd Edition
Tłumaczenie: Arkadiusz Romanek
ISBN: 978-83-246-7276-9
Original English language edition Copyright © 2011 John Wiley and Sons, Ltd, Chichester, West Sussex, England
All rights reserved including the right of reproduction in whole or in part any form.
This translation published by arrangement with Wiley Publishing, Inc.
Oryginalne angielskie wydanie © 2011 John Wiley and Sons, Ltd, Chichester, West Sussex, England
Wszelkie prawa, włączając prawo do reprodukcji całości lub części w jakiejkolwiek formie, zarezerwowane.
Tłumaczenie opublikowane na mocy porozumienia z Wiley Publishing, Inc.
Translation copyright © 2014 by Helion S.A.
Wiley, the Wiley Publishing logo, For Dummies, the Dummies Man logo, A Reference for the Rest of Us!,
The Dummies Way, Dummies Daily, The Fun and Easy Way, Dummies.com, Making Everything Easier,
and related trade dress are trademarks or registered trademarks of John Wiley and Sons, Inc. and/or it
affiliates in the United States and/or other countries. Used under License.
Wiley, the Wiley Publishing logo, For Dummies, the Dummies Man logo, A Reference for the Rest of Us!,
The Dummies Way, Dummies Daily, The Fun and Easy Way, Dummies.com, Making Everything Easier
i związana z tym szata graficzna są markami handlowymi John Wiley and Sons, Inc. i/lub firm
stowarzyszonych w Stanach Zjednoczonych i/lub innych krajach. Wykorzystywane na podstawie licencji.
Polish language edition published by Wydawnictwo Helion.
Copyright © 2014.
All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means,
electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system,
without permission from the Publisher.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji
w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także
kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich
niniejszej publikacji.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były
kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym
ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również
żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Fotografia na okładce została wykorzystana za zgodą Shutterstock.
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://dlabystrzakow.pl/user/opinie/ekoby2
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 Gliwice
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail: dlabystrzakow@dlabystrzakow.pl
WWW: http://dlabystrzakow.pl
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis tre ci
O autorach ....................................................................................................................13
Podzi kowania od autorów ...........................................................................................15
Wst p ............................................................................................................................17
O ksi ce .........................................................................................................................................18
Konwencje zastosowane w ksi ce ......................................................................................................19
Czego nie czyta ? ..............................................................................................................................19
Naiwne za o enia ..............................................................................................................................20
Jak podzielona jest ksi ka? ...............................................................................................................20
Cz I: Ekonomia — nauka o tym, jak ludzie radz sobie z niedoborem .........................................20
Cz II: Makroekonomia — nauka o wzro cie gospodarczym i równowadze ....................................21
Cz III: Mikroekonomia — nauka o zachowaniach konsumentów i przedsi biorstw ........................21
Cz IV: Dekalogi ......................................................................................................................21
Ikony u yte w ksi ce .........................................................................................................................21
Co dalej? ..........................................................................................................................................22
Cz
I. Ekonomia — nauka o tym,
jak ludzie radz sobie z niedoborem ........................ 23
Rozdzia 1. Czym zajmuje si ekonomia i dlaczego powinno nas to obchodzi ............25
Krótkie rozwa ania o historii ekonomii ................................................................................................26
Rozwa ania o tym, jak wredne, brutalne i krótkie by o dawniej ludzkie ycie .....................................26
Instytucje, które odpowiadaj za wzrost standardu ycia ..................................................................27
Patrz c w przysz o .....................................................................................................................28
Odes anie makroekonomii i mikroekonomii do przeciwnych naro ników ................................................28
Ekonomia jako nauka o niedoborze ....................................................................................................29
Z oddalenia i ca o ciowo — makroekonomia ......................................................................................30
Analiza stanu gospodarki ..............................................................................................................30
Rozpoznawanie przyczyn recesji ....................................................................................................30
Zwalczanie recesji za pomoc polityki fiskalnej i polityki pieni nej ..................................................31
Kup książkę
Poleć książkę
6
Ekonomia dla bystrzaków
Z bliska i osobi cie — mikroekonomia ...............................................................................................31
Równowa enie poda y i popytu .........................................................................................................32
Rozwa ania o zaletach konkurencji ....................................................................................................32
Analiza problemów zwi zanych z brakiem konkurencji ....................................................................32
Reformowanie praw w asno ci .......................................................................................................33
Sposoby radzenia sobie z innymi cz stymi przypadkami zawodno ci rynku .......................................33
Zrozumie , w jaki sposób ekonomi ci wykorzystuj wykresy i modele ....................................................34
Abstrahowanie od rzeczywisto ci jest rzecz dobr ..........................................................................34
Twój pierwszy model: krzywa popytu .............................................................................................34
Rysowanie w asnej krzywej popytu .................................................................................................36
Rozdzia 2. Lody czy ciastka? — ledzenie wyborów konsumenckich ........................ 39
Rozwa ania o modelu ludzkich zachowa ...........................................................................................39
Celem jest maksymalny poziom szcz cia ............................................................................................40
Wykorzystanie u yteczno ci do pomiaru poziomu szcz cia ..............................................................41
Uwzgl dnienie altruizmu i hojno ci ................................................................................................41
W asny interes mo e prowadzi do wspólnego dobra .......................................................................42
Czerwone wiat o — analiza w asnych ogranicze ...............................................................................42
Ograniczono zasobów ................................................................................................................43
Ograniczenia technologiczne .........................................................................................................43
Ograniczenia czasowe ...................................................................................................................44
Koszt utraconych korzy ci — nieuniknione ograniczenie ..................................................................44
Dokonywanie ostatecznego wyboru .....................................................................................................45
Analiza ogranicze i niedoskona o ci ekonomicznego modelu wyboru ...................................................47
Zrozumienie procesu decyzyjnego w sytuacji braku pe nej wiedzy .....................................................47
Racjonalno w obliczu nieracjonalno ci .........................................................................................48
Rozdzia 3. W a ciwa droga do maksymalizacji ludzkiego zadowolenia
to produkcja w a ciwych dóbr ..................................................................................... 51
Si gni cie szczytu: okre lenie mo liwo ci produkcyjnych ......................................................................52
Klasyfikacja zasobów wykorzystywanych w produkcji ......................................................................53
Im wi cej, tym gorzej — malej ce korzy ci ......................................................................................54
Troch tu, troch tam — alokacja zasobów ....................................................................................55
Graficzna prezentacja mo liwo ci produkcyjnych ............................................................................56
Przesuni cie krzywej GMP dzi ki lepszej technologii ......................................................................59
Co powinni my produkowa ? ............................................................................................................60
Ocena wad i zalet systemu rynkowego i interwencjonizmu pa stwowego ...........................................62
G os za gospodark mieszan ........................................................................................................67
Pobudzanie innowacji i rozwoju technologii ........................................................................................70
Kup książkę
Poleć książkę
Spis tre ci
7
Cz
II. Makroekonomia — nauka
o wzro cie gospodarczym i równowadze ................... 73
Rozdzia 4. Analiza makroekonomiczna
— w jaki sposób ekonomi ci ledz niemal wszystko ................................................75
PKB jako narz dzie ledzenia stanu gospodarki ..................................................................................76
Czego PKB nie uwzgl dnia? ........................................................................................................77
Co sk ada si na PKB? ................................................................................................................77
Przep yw dochodów i aktywów ......................................................................................................78
Obieg pieni dza ...........................................................................................................................80
Uwzgl dnianie w PKB produktów i us ug, kiedy zosta y wyprodukowane,
a nie kiedy zosta y sprzedane .....................................................................................................82
Dobry, z y i brzydki — wszystko zwi ksza PKB .............................................................................82
Równanie PKB ................................................................................................................................83
C jak konsumpcja .........................................................................................................................84
I jak inwestycje kapita owe .............................................................................................................86
G jak pa stwo ..............................................................................................................................87
NX jak eksport minus import ........................................................................................................88
Handel mi dzynarodowy i jego wp yw na gospodark ..........................................................................89
Deficyt handlowy mo e by korzystny! ...........................................................................................90
Uwzgl dnienie aktywów — liczy si nie tylko gotówka ....................................................................91
Wykorzystywanie przewagi komparatywnej .....................................................................................92
Rozdzia 5. Frustracja inflacyjna
— dlaczego wi ksza ilo pieni dzy nie zawsze jest dobra ........................................95
Kupi inflacj — ryzyko zwi zane z nadmiarem pieni dzy w obiegu .....................................................96
Równowa enie poda y pieni dza i popytu na pieni dz ...................................................................96
Uleganie pokusie inflacji ...............................................................................................................98
Podsumowanie konsekwencji inflacji ............................................................................................103
Pomiary inflacji — indeksy cenowe ..................................................................................................105
Tworzenie w asnego koszyka dóbr ...............................................................................................106
Obliczanie tempa inflacji .............................................................................................................106
Ustalanie indeksu cen .................................................................................................................107
Okre lanie faktycznego poziomu ycia za pomoc indeksu cen .......................................................108
Problemy zwi zane z indeksami cen .............................................................................................109
Wyceni przysz o — nominalne i realne stopy procentowe ..............................................................110
Równanie Fishera ......................................................................................................................111
wiadomo niedoskona o ci prognoz ..........................................................................................111
Rozdzia 6. Zrozumie przyczyny recesji ......................................................................113
Analiza cyklu koniunkturalnego .......................................................................................................114
Produkcja w warunkach pe nego zatrudnienia ...................................................................................115
Powrót do poziomu Y* — naturalna konsekwencja dostosowania si poziomu cen ..............................116
Reakcja na wstrz s gospodarczy — krótko- i d ugookresowe skutki .....................................................117
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin