Antologia reportażu - Zwrotnik Ukraina.pdf

(2007 KB) Pobierz
Zwrotnik Ukraina
Pod redakcją Jurija Andruchowycza
Wszelkie powielanie lub wykorzystanie niniejszego pliku elektronicznego inne niż jednorazowe pobranie w
zakresie własnego użytku stanowi naruszenie praw autorskich i podlega odpowiedzialności cywilnej oraz
karnej.
Projekt okładki Agnieszka Pasierska / Pracownia Papierówka
Projekt typograficzny Robert Oleś /
d2d.pl
Fotografia na okładce i fotografie wewnątrz tomu © by Jewgienija Biełorusiec
All rights reserved by and controlled through Suhrkamp Verlag Berlin
Copyright © for the Polish edition by Wydawnictwo Czarne, 2014
Copyright © for the Polish translations by Hanna Jankowska, Paweł Jarosz, Katarzyna Kotyńska, Karolina
Niedenthal, Michał Petryk, Alicja Rosenau, Agnieszka Sowińska, 2014
Redakcja Wojciech Górnaś / Redaktornia.com
Redakcja techniczna Robert Oleś /
d2d.pl
Konsultacja rusycystyczna i ukrainistyczna Elżbieta Górnaś / Redaktornia.com
Korekty Anna Brynkus-Weber i Magdalena Kędzierska-Zaporowska /
d2d.pl
Skład Zuzanna Szatanik /
d2d.pl
Konwersja Michał Latusek
The translation was kindly supported by the Fund for Central & European Book Projects, Amsterdam
ISBN 978-83-7536-862-8
Wydawnictwo Czarne Sp. z o.o.
www.czarne.com.pl
Redakcja: Wołowiec 11, 38-307 Sękowa, tel. +48 18 351 00 70
e-mail:
redakcja@czarne.com.pl
Wołowiec 2014
Wydanie I
Spis treści
Jurij Andruchowycz,
Siedem bezpardonowych dni albo Rola kontrabasu
w rewolucji
Kateryna Miszczenko,
Czarny punkt
Katia Petrowska,
Mój Kijów
Jewgienija Biełorusiec,
Klęska, noc i wieczne bohaterstwo
Serhij Żadan,
Zima trwa cztery miesiące
Tania Malarczuk,
Jest nas wielu
Jurko Prochaśko,
Mała Rewolucja Europejska
Timothy Snyder,
Przez mgłę propagandy
Alisa Ganijewa,
Jesteśmy zdrajcami narodu
Mykoła Riabczuk,
Czternasty od końca
Anton Szechowcow,
Prawy Sektor. Pomiędzy technologią polityczną
a (uliczną) polityką
Martin Pollack,
Uniki i chowanie głowy. O mocy rosyjskiej propagandy
Wilfried Jilge,
W co gra Rosja. Tło kryzysu ukraińskiego
Andrzej Stasiuk,
Ukraina, Rosja
Jewgienija Biełorusiec,
O fotografiach serii Maidan – Besetzte Räume
Biogramy
Przypisy
Zdjęcia
JURIJ ANDRUCHOWYCZ
Siedem bezpardonowych dni
albo
Rola kontrabasu w rewolucji
1. Prolog
Życie wędrownych aktorów nawet w  czasie pokoju pełne jest wyzwań
i niebezpieczeństw. Uważam, że to zupełnie niezłe zdanie na początek.
Jeszcze pod koniec października zjechaliśmy wszyscy  – cała grupa artystyczna
Albert  – do mojego rodzinnego Iwano-Frankiwska. Kiedyś, nie tak znów dawno,
ale też niezupełnie niedawno, trafiłem na historię mężczyzny, który zwał się Albert
Wyrozemski i  został publicznie spalony we Lwowie w  1641 roku. Historia
zamykała się w  kilku zdaniach, postanowiłem więc dofantazjować ją na tyle, by
wyszło coś na kształt opowiadania. Od razu je napisałem.
Albert Wyrozemski został żywcem spalony za to, że „dopuścił się najbardziej
haniebnego z  ludzkich uczynków w  całej historii miasta”  – zaprzedał się
nieczystemu. Odbywając karę w  podziemnym karcerze klasztoru bernardynów,
własną krwią wypisał na ścianie (bo papieru pod ręką nie miał), że zgadza się
oddać duszę piekłu. I o tym właśnie mowa w opowiadaniu, ale nie tylko.
Kilka lat później za
Alberta
wzięła się mała grupka ogromnie utalentowanych
ludzi: Ola, Ulana, Anatolij, Mark. Nie, to nie był przypadek. Ola jako pierwsza
przeczytała go tak, że zdołała zobaczyć w  nim miejsce dla głosu, gestu i  mimiki
Ulany, czarno-białej grafiki Anatolija, kontrabasu Marka.
I miejsce, i przestrzeń.
Tak właśnie zaczął nam się rodzić  – czasem w  bólach, czasem nad podziw
lekko  – teatralno-literacko-muzyczno-multimedialny performance
Albert albo
Najwyższa forma kaźni.
Pokazaliśmy go na trzech różnych festiwalach, w  trzech
całkowicie odmiennych okolicznościach.
Na festiwalu ArtPole w  Uniżu graliśmy pośród lipcowej nocy, pod gwiazdami,
przy wtórze groźnego niczym chrzęst łamanych kości trzeszczenia chrustu
w prawdziwym, żywym ognisku.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin