Marek Kochan - Pojedynek na słowa.pdf

(23621 KB) Pobierz
Projekt graficzny książki i okładki
Przemysław Dębowski
Ilustracje
Joanna Rusinek
Redaktor prowadzący
Małgorzata Gajda
Adiustacja
Beata Trebel-Bednarz
Urszula Horecka
Korekta
Barbara Gąsiorowska
-
kad
AAAAAAAAAAAE
Spis treści
Wykaz oznaczeń .........-....eauaaaaa ai i1.1. REPREZE
Publiczne debaty wczoraj i dziś. Kto i dlaczego powinien przeczytać
tęksiążkę Lu... uuaaaaaaaaaaa aaa aaaa aan A
Łamanie
Irena Jagocha
7
11
1. Co to znaczywygrać w publicznej dyskusji ...................
Co to jest erystyka. Kogo można przekonać ...................
Erystyka w publicznych dyskusjach .......saaaaa aaa aaa La
Erystyka'w mediach: typowesytuacje .........aaaaaaaaii1
13
15
22
Copyright © by Marek Kochan
1SBN 83-240-0565-X
Message, czyli przesłanie .......uuaaaaaaaaaaaaa nana iii 26
Kto dyskutuje: interesy gościa, dziennikarza i widza ............
17
19
QMA Luuuaaaaaanana anna aaa nawa aaa naa aaa an ii c
Wybrane typy trudnych pytań .....uuaaaaaaaaaaaa aaa iii)
Jak sobie radzić z trudnymi pytaniami: porady praktyczne ........
Praca ciałem albo erystyka niewerbalna ......................
Wygląd
4ZZY
Zamówienia: Dział Handlowy, 30-105 Kraków, ul. Kościuszki 37
Jak dobrze odpowiadać na pytania .......a.uaaaaaaaaa aid AL
Pole dyskusji, czyli czego dotyczy spór .......-:44422442111111
„Mosty”: od pytania do przesłania .........aaaoaaaaa aaa di.
34
38
42
47
49
53
57
50
36
27
Bezpłatna infolinia: 0 800 130 082
Zapraszamy do naszej księgarni internetowej: www.znak.com.pl
* Jak studio wpływana przebieg rozmowy ........a.aaaaaasi11.,
Czy w ogóle można dobrze wypaść przed kamerą? ..............
Zachowanie .....uaaaa aaa aaa aaa aaaaaaaa nana i ai
Przestrzeń iobiekty .......uuaaa aa aaa aaa nana ia Li
L.uuumaaaa aaa aaa a aa anawa wanna anna aa ic
59
63
2. Najczęściej stosowane techniki erystyczne ..............aaa
"Techniki odnoszącesię przynajmniej pośrednio do tematu ......
2.1. „Rozmydlenie”, czyli „uogólnienie” ......eeeeareaaanani 11
2.2.,„Szukanie dziury w całym” ...-ee aaa aaa naci 102
2.3. „Nie bogaty, lecz majętny”, czyli „subtelne rozróżnienia” ......
2.4. „Co to za las”, czyli „nieistotne uściślenie” ...uuaaa ae 4411
2.5.„Zmiana tematu” ..-ue aaa aaa nana nna iti: i
2.6. „Belkawoku”.....uueaaaaaaa aaa ec ciii:
2.7. „lojużbyło” „uuaaa aaa aaa nana ana cnaa nii ii A
2.8. „Lepsze jutro, gorsze jutro”, czyli „fabrykowanie konsekwencji” ...
2.9.,„Woda na młyn” ....uuaaaaaa gee eeaanaaa nat cr nii ii:
IWANA
2.10. „Źle czy niedobrze”, czyli „teza lub antyteza” ......:1:1:111
2.11. „Latająca ryba”, czyli „przykład przeciwieństwa” aaaaaaa
Techniki działające bezpośrednio na widownię. .......-...-...
2.12. „Retorsio argumenti *, czyli „odwrócenie argumentu” ..... ..
2.13. „Do kamery”...reaaa aa aaa anna nnn aaa ect tic
2.14.„Autorytet” „.m.uaaaaaaea eee aaa anna cnn iii:
2.15. „Drastyczny opis” ....aaaa aaa ana nne ri A:
2.16. „To za mądre”, czyli „ironiczna niekompetencja” .--...-11-.
2.17. „Ziemniaki podrożały”, czyli „do laików” ...... waaaaaaaaaa
2.19. „Teoretycznie maszrację”, czyli „słuszne w teorii, niesłuszne
2.18. „Przyklejanie etykietek”, czyli „nienawistna kategoria pojęć” ..
2.20. „Strzał do własnej bramki”, czyli „za pomocą motywów na wolę”
2.21. „Bełkot”, czyli „potok bezsensownych słów” ..... 114111111
2.22.„Kabaret” „uuu. aaa aan aaaaa aan r naa ii iii: kd..
106
122
131
134
138
138
142
150
153
156
161
167
173
177
181
189
189
193
197
200
204
217
219
221
259
263
Wykaz oznaczeń
"Techniki odnoszącesię przynajmniej pośrednio do tematu
2.1. „Rozmydlenie”, czyli „uogólnienie”
(Ba) 2.2. „Szukanie dziury w całym”
2.3. „Nie bogaty, lecz majętny”, czyli „subtelne rozróżnienia”
[4] 2.4, „Co to za las”, czyli „nieistotne uściślenie”
2.5. „Zmiana tematu”
[e] 2.6. „Belka w oku”
w praktyce”. aaaeaa aaa enea aaa naka ccc i AA
[a] 2.7. „Io już było”
Techniki działające przede wszystkim na rozmówcę............
2.23. „Moskiewska pożyczka”, czyli „wyprowadzanie z równowagi” ...
2.24. „Czarna teczka” ....meaaaaaaaaa aaa nnn nana na ciii
2.27. „Adpersonam”
2.8. „Lepszejutro, gorsze jutro”, czyli „fabrykowanie konsekwencji”
2.9. „Woda na młyn”
2.10. „Źle czy niedobrze”, czyli „teza lub antyteza”
2.25. ,„Noblesseoblige” uueaaaaaaaa aaa aanaa anet 0 11
2.26. „Egzaminator”, czyli „taktyka zapytań” ...--ueeesess:21
saeaeeaaa aaa GL:
4 2.11. „Latająca ryba”, czyli „przykład przeciwieństwa”
3. Lepper-Rokita w Radiu Zet: przykład debaty z użyciem technik
erystycznych ...-ua ea aaa aan anten iA
Wprowadzenie ....uaaaa aaa enea aaa aanita 0A
Książki warte polecenia Czytelnikowi zainteresowanemu tematem ..
2.12. „Retorsio argumenii", czyli „odwrócenie argumentu"
"Techniki działające bezpośrednio na widownię
[EJ 2.13. „Do kamery”
[2] 2.14. „Autorytet”
2.15. „Drastyczny opis”
[e] 2.16. „To za mądre”, czyli „ironiczna niekompetencja”
(| 2.17. „Ziemniaki podrożały”, czyli „do laików”
[2] 2.18. „Przyklejanie etykietek”, czyli „nienawistna kategoria pojęć”
2.19. „Teoretycznie masz rację”, czyli „słuszne w teorii, niesłuszne
w praktyce”
2.20. „Strzał do własnej bramki”, czyli „za pomocą motywów
na wolę”
2.21. „Bełkot”, czyli „potok bezsensownych słów”
2.22. „Kabaret”
;
Techniki działające przede wszystkim na rozmówcę
[0] 2.23.„Moskiewska pożyczka”, czyli „wyprowadzanie z równowagi”
[4] 2.25. „Noblesse oblige”
( 2.24. „Czarna teczka”
21] 2.26. „Egzaminator”, czyli „taktyka zapytań”
[2] 2.27. „ddpersonam”
Ważna informacja do zapamiętania
śi Jak się bronić
PodwakaKWtYRóiiSóPaó
Ii
kiki
Publiczne debaty wczoraj i dziś. Kto i dlaczego
powinien przeczytać tę Książkę
Dyskutujemy od kilku tysięcy lat. Pojedynkowanie się na słowa —
konfrontowanieracji — ma tradycję niemal tak długą jak nasza cywi-
lizacja. Dlatego od dawna interesowano się tym, jak skutecznie za-
prezentować swoje opinie i przekonać do nich ludzi uczestniczących
w debacie. Zajmowali się tym już starożytni nauczyciele wymowy,
a niemal dwieście lat temu (około roku 1830) Arthur Schopenhauer
napisał Erystykę czyli sztukę prowadzenia sporów. Książka ta pokazy-
wała chwyty erystyczne, z których wiele jest wciąż w użyciu. Oglą-
dając na początku XXI wieku dowolną publiczną dyskusję trwającą
mniej kilka z opisanych tam trzydziestu ośmiu „sposobów”.
Od czasu napisania Erystyki... Schopenhauera wiele się jednak
w zwyczajach dyskutowania zmieniło. Inna jest publiczność i sposób
porozumiewania się z nią. Zdarzają się dyskusje toczone przed kon-
kretną grupą słuchaczy, ale też coraz częściej odbiorcami są widzo-
wie śledzący debaty w telewizji albo radiosłuchacze. Inna bywa li-
czebność audytorium. Dziś publiczność ważnej debaty, na przykład
przed wyborami prezydenckimi, może liczyć kilkanaście, a w nie-
których krajach nawet kilkadziesiąt milionów ludzi. Inny jest czas
trwania dyskusji: kiedyś mogło to być kilka godzin, dziś — kilkana-
ście minut, najwyżej godzina. Więcej też od wyniku tych debat za-
11
>
Ę
E
is
niakknia
przynajmniej piętnaście minut, z pewnością można zauważyćco naj-
Zgłoś jeśli naruszono regulamin