Wprowadzenie do analizy filozoficznej (2001, Aletheia) - John Hospers, Bohdan Chwedenczuk.pdf

(42403 KB) Pobierz
I
ł
-i
:I
ł
i
,A
:4
U
i
Wprowadzenie
h
h
ao ana
Przełoży! Bohdan Chwedeńczuk
Biblioteka Uniwersytecka
w W arszaw ie
ti o z o t i c z
1000519906
f
u
n
d
a
c
j
ą
a
t ~
e
t
h
e
i
a
Warszawa 2001
. Wprowadzenie
do analizy filozoficzne
l
i
I
I
I
>
i
aiSEŚśia!
Podstawa przekładu:
An InirocJuciion to Philosophical Analysis.
Fourth Edition,
Prentice Hali, Upper Saddle River 1997
Słowo od tłumacza
© 1997, 1988, 1967, 1953 by Prentice-Hall, Inc.
Upper Saddle River, New Jersey 07458
© Copyright for the Polish translation
by Bohdan Chwedenczuk, Warszawa 2001
€) Copyright for the Polish edition
by Fundacja Aletheta, Warszawa 2001
Tytuł dotowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej
j
i
ISBN 83-89372- I0-X
Fundacja Ałetheia
skr. poczt. 228
00-987 Warszawa 4
biuro@aietheia.com.pl
jf:
i|
fe
:
A
Czymjest książka Johna Hospersa?
Jest książką zarazem ogólnokształcącą
i filozoficzną. Nieodzownym składnikiem ogólnego wykształcenia jest
zdolność rozumienia tego, co do nas mówią. Zdolność tę osiągamy
wtedy, gdy potrafimy
ustalić
, co zdania znaczą, i bronić naszych ustaleń
oraz
rozstrzygać,
czy są to zdania słuszne, i bronić naszych rozstrzygnięć.
Jedno i drugie wymaga praktycznej znajomości logiki elementarnej. Tę
znajomość Hospers zakłada, bo pisze dla dorosłych. 1 doskonali ją, bo
przypomina elementarne prawdy logiki oraz je stosuje. Znajomość
elementarza jednak nie wystarcza; żeby bowiem przyswajać i przetwarzać
większość informacji, które świat do nas wysyła, trzeba umieć je
analizować
oraz za nimi lub przeciw nim
argumentować
. Książka
Hospersa uczy tych umiejętności drugiego rzędu: analizy znaczeniowej
i sztuki argumentowania. W tym sensie jest to książka ogólnokształcąca
(w szczególności rozdziały 1 i 2).
Umiejętności te Hospers stosuje do spraw kolejnego rzędu: do
odwiecznych zagadnień filozofii (robi to w pozostałych rozdziałach
książki). Stan tych zagadnień — to mianowicie, że po kilku tysiącach lat
rozprawiania o nich ludzkość nie znalazła niezbitych odpowiedzi
— zdaje się wskazywać, że do tego, kto je analizuje i bada sporne
argumenty, należy nie tylko pierwsze, lecz i ostatnie słowo.
Czym niejest książka Hospersa?
W ystarczy analiza jej tytułu, żeby to
wiedzieć. Książka Hospersa nie wprowadza w filozofię analityczną
— w bogaty i różnorodny dorobek plejady filozofów XX stulecia
zwanych filozofami analitycznymi — choć tu i ówdzie nawiązuje do
dorobku tej filozofii. W prowadza natomiast w analityczny sposób
myślenia, szczególnie o kluczowych zagadnieniach filozofii.
Dlaczego książka Hospersa?
Bo wprowadzenie w analizę filozoficzną
jest równie potrzebne jak wprowadzenie w dowolną inną część kultury
umysłowej. Potrzebie tej nie sprostaliśmy — my, ludzie uprawiający,
filozofię w Polsce. Trzeba więc było sięgnąć do literatury obcojęzycznej.
£UW-Kłk~
OS
/
CfMuM
j
V
O,
I If ,
W ybór pad! na wznawiany kilkakrotnie podręcznik Hospersa. Pozostaje
mieć nadzieję, że Czytelnik uzna, iż byl to trafny wybór.
O
przyjęcie podziękowań za pomoc w przekładzie proszę Łukasza
Sommera, tłumacza wyszukanych fragmentów poetyckich, oraz mojego
syna, który służył mi radą, gdy chodziło o fizykę.
Przypisy oznaczone literami pochodzą ode mnie. Pozycje w biblio­
grafiach oznaczone gwiazdką zostały wprowadzone przeze mnie.
Warszawa, w październiku 2001 r.
Bohdan Chwedeńczuk
Zgłoś jeśli naruszono regulamin