NDIGCZAS017194_1935_002.pdf

(946 KB) Pobierz
O p lata pocztow a u isz cz o n a ry cz ałte m .
C Z A S O P IS M O
Nr. 2 Crok II)
P O Ś W IĘ C O N E P R O P A G A N D Z IE Z IE L A R S T W A
Luty
1935 r.
SP IS
R Z E C Z Y :
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Ogródek zielarski przy szkole jako czynnik
wychowawczy —
Dr. M arja Bernerówna
. Str. 1
Rumianek — jego znaczenie w handlu i upra­
wa —
Mr. Jan Biegański
.
.
.
. ,
3
Ziołowe apteczki naszych prababek —
Prof. J. M u s z y ń s k i
.............................................. , 1 0
O rozwój krajowego kauczuku —
J. Filipczak
„ 14
Nowa postać leków ziołowych — pastylki pra­
sow ane —
J. M
.............................................................. * 1 9
Zapotrzebowania zgłoszone do R e d a k c j i .
. „ 20
Rośliny poszukiwane na rynku zielarskim
. , 21
K r o n i k a ....................................................................................21
B i b l j o g r a f j a ................................................................... , 2 2
Odpowiedzi R e d a k c j i ............................................... , 2 3
PASSIFLORIN
Standaryzowane wyciągi ze specjalnie hodowanych roślin
WYBITNY
ŚRODEK
U SPOK AJAJĄ CY
S T O S U J E SIĘ PRZY W S Z E L K IC H Z A B U R Z E N IA C H SYSTEMU
NERWOWEGO
Wskazania: Neurastenja, przemęczenie nerwowe, s t a ­
ny lękowe, be zsenność n a tle nerwowem, nerwice
serca
i żołądka, zaburzenia nerwowe w okresie
pokwitania, menstruacji i przekwitania.
COMBRETIN
W YCIĄG PŁYNNY Z ROŚLINY S P O Ż Y W A N E J W SU D A N IE
w SCHORZENIACH WĄTROBY
Z N A K O M IT Y R E G U L A T O R C Z Y N N O ŚC I WĄTROBY
Zmiany zapalne wątroby i dróg żółciowych. Niedo­
moga
czynnościowa
wątroby.
Kamica.
Żółtaczki.
Zatrucia pokarmowe. Zap arcia nawykowe.
DAWKOWANIE:
2 — 3 razy dziennie po 20 — 30 kropel.
Preparaty krajowe w ytw arzane w Chem . Farm. Zakł. Przem. Handl.
L. NAS1EROWSKI, Warszawa, Kaliska
9
.
C Z A S O P IS M O
N
p
. 2 (rok 1 }
1
P O Ś W IĘ C O N E P R O P A G A N D Z IE Z IE L A R S T W A
Luty
1935 r.
OGRÓDEK ZIELARSKI PRZY SZKOLE
JAKO CZYNNIK WYCHOWAWCZY
Minęło kilkanaście lat od chwili, kiedy ziścił się ideał
z okresu niewoli, kiedy pow staliśm y jako państwo wolne,
rozległe, niezależne o ambicjach wybitnie m ocarstw owych.
Dzisiaj, gdy o sile pań stw w dużej mierze decyduje
ich stan ekonom iczny, po glębszem zastanowieniu się nad
warunkami w jakich Polska się znajduje, przyznać musimy,
że konsekw encje z tak ogrom nym trudem zdobytej n iep o ­
dległości, nie sięgają niestety w głąb naszych zagadnień
gospodarczych.
Jesteśm y bowiem w dużej mierze uzależnieni od
przemysłu zagranicznego, p rz y stosow anego do expansji
gospodarczej, spro w ad zam y wiele takich rzeczy, które m o­
glibyśmy z p ow odzeniem w kraju produkow ać, a przy ua-
leżytem nastawieniu gospodarczem — po zaspokojeniu p o ­
trzeb kraju, własnym towarem zasilać naw et rynki zagra­
niczne.
W skutek takiego stanu rzeczy, coraz częściej staje się
wobec zagadnienia odrodzenia społeczeństw a od podstaw ,
wobec konieczności tworzenia now ego typu człowieka,
odpow iadającego zm ienionym potrzebom życia codzienne­
go, człowieka pracy, dzielnego, zaradczego, przedsiębior*
czego, dążącego usilnie do niezależności gospodarczej
P olski.
Rozumiejąc podstaw ow ą rolę szkoły w kształtowaniu
człowieka, d o sto so w an e g o do dzisiejszych potrzeb — nowy
ustrój szkolnictwa z teoretycznych w ywodów , ze zbytniego
werbalizmu przechodzi do system u nauczania przez działanie.
Szkoła dla życia! To hasło zbliżenia nauki do realnych
form życia w społeczeństwie, umożliwi w okresie szkol­
nym poznanie wielu konkretnych rzeczy, wskaże jak wiel­
kie jest znaczenie racjonalnych sposobów gospodarki nie
tylko dla dobra poszczególnych jednostek, ale i dla życia
całego społeczeństw a.
J e d n y m z realnych wyrazów now ego sposobu n a u ­
czania, ma być tworzenie ogrodów szkolnych o typie
„kw iatow o-owocow o-warzywnym ", co da m ożność stoso w a­
nia zdobytych wiadom ości z zakresu przyrody, w pracy
indywidualnej i zespołowej na terenie nie tylko szkoły ale
dom u i własnego śro dow iska.
W nowych programach tworzenia ogrodów szkolnych,
skierowano głów ną uwagę na hodowlę kwiatów, owoców
i warzyw. Zbyt słabo n atom iast p o d k reślon o konieczność
nauczania racjonalnej uprawy roślin lekarskich.
A przecież jest to dziedzina nie mniej od innych
ważna, pozostająca d o tąd w zupełnem niemal zaniedbaniu.
Dość przytoczyć fakt, że P olsk a kraj w 75% rolniczy, m a ­
jąca ty siące b ez ro bo tny ch i wielkie obszary ziemi, na p o ­
trzeby własne sprow adza z zagranicy wagonami np. rumia-
n e t pospolityl...
Zielarstwo jest tą dziedziną życia g ospodarczego,
która należycie zrozumiana m oże pod każdym względem
odpow iadać no w ym p o stulatom wychowawczo-gospodar-
czym szkolnictwa. Stąd konieczną jest rzeczą, by tworzący
się ogród szkolny był typem „kw iatow o - zielarsko - ow o­
cowo - w arzyw nym ".
Poznawanie bow iem różnych form i m eto d pracy
w zielarstwie jak np. sp o s o b ó w upraw y ziemi, pielęgno­
wania i stałej obserwacji rozwoju roślin leczniczych, kształ­
tować będzie charakter młodzieży, uczyć ją planowości
i wytrwałości w pracy, a zarazem pobudzać twórczy pier­
wiastek myślenia, dając w te n sp o só b p o d staw ę p o g łę ­
biania wiedzy i umiejętności w dziedzinie plantowania ziół.
Zainteresow anie zaś dzieci ko nkretnym celem ich
czynności w formie uzyskania pewnych funduszów na p o ­
trzeby szkolne za należycie wyprodukow ane zioła — da
im wiarę we własne siły, własne możliwości stosowania
wiedzy zd obytej na ławie szkolnej, w życiu praktyeznem.
Już w bieżącym roku szkolnym m ożn aby zapoczątkować
w ogródkach np. hodow lę rumianku zwyczajnego, którego
uprawa jest łatwa, a zbyt zawsze pewny.
K w oty osiągnięte ze sprzedaży produktów pracy
dzieci, m ogą być ob racane na potrzeby całej szkoły, jak
np. kupno n a s io n , sadzonek, zakup m aterjałów i narzędzi
do pracy, o rg anizow anie dalszych wycieczek, prenum eratę
czasopism, k upn o książek do bibljotek i t. d.
W spólność podstaw działalności, w spólność konkret­
nych celów, dążno ść do jak najlepszego w ykon ania zam ie­
rzonej pracy, łącząca się z zamierzeniami innych, wreszcie
radość i zadow olenie z osiągnięcia celu przyczynić się
może w dużej mierze do wyrobienia człowieka, jakiego w y­
magają niezbędne potrzeby bytu narodow ego.
Należycie urządzone i prowadzone ogródki szkolne
m o g ą również wywrzeć duży wpływ na popularyzację h o ­
dowli ziół leczniczych wśród miejscowej ludności, zwłasz­
cza wiejskiej, wywołując przez to żywszy rozwój zielarstwa
w społeczeństwie.
W obec tego, ze wszech miar należy starać się o to,
by ogródek zielarski przy szkole zajął należne m u miejsce
i spełniał swe
zadanie
jako czynnik
wychowawczy
w kształtow aniu ludzi, z zaparciem dążących do niezależ­
ności gospodarczej Polski.
Dr. M arja Bernerówna.
RUMIANEK
JE G O
ZNACZENiE
W
HANDLU I UPRAWA
Kwiat rumianku zwyczajnego (Flores Chamomillae
vulgaris) jest artykułem pierwszorzędnego znaczenia w han­
dlu zielarskim i stale jest w nim poszukiwany. Zapotrze­
bowanie na rumianek mam y bardzo duże, a ponieważ k ra ­
Zgłoś jeśli naruszono regulamin