Estrada-i-Studio_04-2018.pdf

(52326 KB) Pobierz
NA DVD
10
GB!
+
ONLINE
DODATKOWYCH
WIDEO I AUDIO
Reaper:
1,8 GB
BE
A N
SAMPLI
Household Rhythms, Workstation pt. 2
TY
ro
R
A
u
W
e
9
9
T
BLACK
resora
76
e na ers a kom
FET firmy
!
MAGAZYN DLA MUZYKÓW, REALIZATORÓW I PRODUCENTÓW MUZYCZNYCH
Say Something
Justin Timberlake
Thorn
syntezator wirtualny
WA73
tor mikrofonowy i EQ
Hubert
teoria i praktyka
Podstawy kreowania
muzycznego pulsu
INDEX 345369 * ISSN 1427-0404 *
Groove
Fischerle
Duy Gebord
wydawnictwo
04/2018
|
nr
259,
rok
XXII
|
1 ,50
(5% VAT)
Say Something,
Justin Timberlake
P
P
IOSENKA POLITYCZNA
WSTĘP
Gdy już przeczytacie artykuł na
stronie 58,
koniecznie
obejrzyjcie klip, o którym on traktuje, i przygotujcie się
na podtrzymanie opadającej szczęki. Justinowi towa-
rzyszy Chris Stapleton, kompozytor piszący dla takich
wykonawców jak Adele, choć znany głównie ze swoich
korzeni country.
Programowanie
akordów MIDI
Nie wszyscy uważają Reapera za program DAW, w któ-
rym obsługa MIDI jest łatwa i przyjemna. Zwłaszcza
jeśli chodzi o takie funkcje, jak programowanie harmo-
nicznych pochodów arpeggio czy partii akordowych.
A to dlatego, że nie przyjrzeli mu się bliżej... Okazuje się
bowiem, że z Reapera można wykrzesać rzeczy, które
pozwolą zrezygnować z różnego typu wtyczek MIDI do
pracy ze skalami i harmonią. Więcej na
stronie 88.
IK Multimedia Black 76
olityk widzi innych ludzi jedynie w kontekście ich
znaczenia dla realizacji swoich planów i zamierzeń.
Pracuje na zbiorach, które określa mianem elek-
toratu, wyborcami, a od niedawna suwerenem. W jego
działalności interesują go tylko te pojedyncze osoby,
które mogą mu zaszkodzić lub pomóc w oddziaływaniu
na grupy ludzi i jego pozycję. Wszystkich pozostałych
ocenia zbiorczo, wyłącznie przez pryzmat sondaży
i wyników wyborów. Takie pojęcia jak prawda, kłamstwo,
wierność, zdrada i uczciwość podlegają u polityka kwantyzacji do dwóch wartości
strategicznych – siła i słabość, oraz taktycznych – zwycięstwo lub przegrana. Paskudne,
nieprawdaż?
Dokładnie o tym pomyślałem sobie po pierwszym odsłuchaniu finalnej wersji jed-
nej z piosenek, nad którą pracowałem przez dwa miesiące. Z najwyższą starannością
nagrałem wszystkie partie instrumentalne i wokalne, dobierając ich brzmienia zgod-
nie z wszystkimi regułami sztuki. Samo ustawienie pogłosów zajęło mi dwa tygodnie.
Analizie czasów reakcji kompresorów poświęciłem blisko tydzień, a poszczególne partie
wokalne wyrównywałem co do próbki. Utwór miał duży potencjał, zatem chciałem, aby
to była najlepsza produkcja, jaką zrobiłem przez ostatnich kilkanaście lat, dopracowana
do granic możliwości.
I nie wyszło. Całość była sprawna technicznie, ale sprawiała wrażenie schematycznej,
bez jakiegoś wewnętrznego ognia, temperamentu, nieprzewidywalności i elementu przy-
padku. A trzeba było działać inaczej, tak jak robię to zwykle. Na szczegóły zwracać uwagę
tylko wtedy, gdy przeszkadzają lub pomagają. Nie myśleć o pojedynczych elementach, ale
o ich grupach. Posługiwać się metodami jednoznacznymi – działa, więc zostaje, nie działa,
więc trzeba wyrzucić. Wyzbyć się sentymentów dla brzmień i zagrywek, a myśleć o nich
tylko jak o budulcu, który stworzy całość. Po prostu działać jak polityk.
Niccolò Machiavelli, twórca współczesnej myśli politycznej, któremu przypisuje się
więcej cech negatywnych niż miał ich w istocie, byłby doskonałym producentem muzycz-
nym. Gdy wróciłem do jego
Traktatu o Księciu
i zacząłem go czytać pod kątem zastoso-
wania zamieszczonych tam zaleceń do pracy nad muzyką, to dokonałem wielu ciekawych
spostrzeżeń. Nie będę ich tu jednak przytaczał, by nie psuć Wam radości z kreowania
własnych interpretacji. Cały traktat znajdziecie w Wikiźródłach i jeśli szukacie nowych
impulsów do działania, koniecznie go przeczytajcie. Warto przy okazji zauważyć, że wyar-
tykułowane na początku XVI wieku myśli polityczne obowiązują do dziś:
W działaniach ludzi, osobliwie książąt, którzy nad sobą żadnego nie uznają trybuna-
łu, cel ostateczny jest jedyną skazówką. Książe powinien się tylko starać o zwycięstwo
i o utrzymanie państwa: co do środków, te będą zawsze godziwe i każdy je pochwali; bo
gmin idzie za pozorem [...], a gminem świat przepełniony tak dalece, że mniejszość (roz-
sądniejsi) dopiero wtedy przychodzi do słowa, gdy większości zabraknie podpory.
(pisownia oryginalna,
Mikołaja Machiawella Traktat o Księciu,
1868, Kraków,
tłum. Antoni Sozański, https://pl.wikisource.org)
Tomasz Wróblewski, redaktor naczelny
Warm Audio WA73-EQ
W 1967 roku Bill Putnam odmienił pojęcie studyjnego
brzmienia, tworząc pierwszy na świecie półprzewod-
nikowy limiter szczytowy, czyli kompresor, oznaczony
symbolem 1176. Na przestrzeni lat powstały jego niezli-
czone kopie, ale dla nas najważniejsze jest to, że proce-
sor ten został odtworzony pod postacią kilku wtyczek
programowych. Jedną z najlepszych jest IK Multimedia
Black 76 – wraz z niniejszym wydaniem naszego mie-
sięcznika trafia ona w Twoje ręce całkowicie bezpłatnie.
Czytaj na
stronie 96.
Wśród urządzeń przeznaczonych do wzmacniania i korekcji sygnału
z mikrofonu oraz źródeł liniowych i instrumentów Neve 1073 jest tym,
czym Gibson Les Paul wśród gitar elektrycznych, a Yamaha NS10M
pośród odsłuchów studyjnych. Firma Warm Audio stworzyła całą
„rodzinę WA73”, w skład której, oprócz WA73-EQ, wchodzi też jego
dwukanałowa wersja WA273-EQ oraz sam przedwzmacniacz w wersji
jednokanałowej WA73 i dwukanałowej WA273. Test na
stronie 28.
PRENUMERATA
3
W NUME
TECHNOLOGIA
G
E
68
84
P
MIDI
WARSZTATY
A
L
86
M
M
88
P
I M
DVD
B
98
ROZMOWY
S
A
,G
V
58
B
100
74
58
N
B
90
74
90
4
Estrada i Studio • kwiecień 2018
Zgłoś jeśli naruszono regulamin