„Pod gwiazdą przygody” Antonio Halik – studia o życiu i twórczości _M.Jacenik.pdf

(2543 KB) Pobierz
Uniwersytet Śląski
Wydział Filologiczny
Instytut Nauk o Literaturze Polskiej im. Ireneusza Opackiego
Monika Jacenik
numer albumu 6465
„P
OD GWIAZDĄ PRZYGODY
A
NTONIO
H
ALIK
STUDIA O ŻYCIU I TWÓRCZOŚCI
Rozprawa doktorska napisana pod kierunkiem
Prof. dr. hab. Dariusza Rotta
oraz Dr Beaty Nowackiej
K
ATOWICE
2014
-2-
Spis treści
WSTĘP:
PODRÓŻNIK SPOD ZNAKU PRZYGODY
................................................. - 5 -
ROZDZIAŁ I:
ANTONIO HALIK. BIOGRAFIA PISARZA PODRÓŻNIKA
........ - 10 -
1.1 Dzieciństwo i młodość
........................................................................................ - 11 -
1.2 Lata II wojny światowej......................................................................................
- 12 -
1.3 Początek kariery dziennikarskiej i podróżniczej
................................................. - 13 -
1.4 Podróże po Ameryce Południowej i Ameryce Północnej
................................... - 15 -
1.5 Programy Tony’ego Halika i Elżbiety Dzikowskiej
........................................... - 24 -
1.6 Nagrody i wyróżnienia
........................................................................................ - 27 -
1.7 Schyłek życia
...................................................................................................... - 27 -
1.8 Inicjatywy upamiętniające życie i działalność Tony’ego Halika
....................... - 30 -
ROZDZIAŁ II:
TWÓRCZOŚĆ
.................................................................................. - 34 -
2.1 Kariera pisarska i telewizyjna
............................................................................. - 35 -
2.2 Opracowania krytyczne: stan badań
................................................................... - 44 -
2.3 Tytuły książek i programów telewizyjnych. Model „wielkiej przygody”
w perspektywie lingwistycznej i filozoficznej
................................................. - 46 -
ROZDZIAŁ III:
OSOBOWOŚĆ TONY’EGO HALIKA JAKO „CZŁOWIEKA
W DRODZE”................................................................................................................
- 54 -
3.1 Portret podróżnika i narratora. Wprowadzenie
.................................................. - 55 -
3.2 Podróżnik
............................................................................................................ - 56 -
3.3 Reporter i dziennikarz
......................................................................................... - 60 -
3.4 Turysta kulturowy
............................................................................................... - 67 -
3.5 Przybysz i eksplorator
......................................................................................... - 73 -
3.6 Trawelebryta (?)
.................................................................................................. - 78 -
3.7 Odkrywca i perypatetyk
...................................................................................... - 80 -
ROZDZIAŁ IV:
EGZOTYKA. TONY’EGO HALIKA SPOTKANIA Z INNYM.....
- 87
-
Część I: WARSZTAT ARTYSTY
................................................................................. - 88 -
4.1 Egzotyka: jej miejsce w tradycji literackiej i we współczesnej kulturze
............ - 88 -
4.2 Spojrzenia „człowieka w drodze”: sposób przedstawienia i opisu przestrzeni. Zaga-
dnienia wstępne
................................................................................................... - 90 -
4.3 Literatura jako opowieść o świecie .................................................................. - 92 -
4.3.1. Reportaż Halika. Wprowadzenie ........................................................................................... - 95 -
4.3.2 Tkanka narracyjna reportażu literackiego Tony’ego Halika w perspektywie językowego obrazu
świata .................................................................................................................................. - 103 -
4.3.3 Główne problemy stylistyczne w świetle funkcji językowych............................................. - 116 -
4.3.4 Reportaże Halika na tle rodzimego pisarstwa podróżniczego. Wybrane zagadnienia ......... - 122 -
4.3.5 Tematyka reportaży. Próba syntezy ..................................................................................... - 129 -
4.3.6 Wpływy kulturowe w zawodzie reportera ............................................................................ - 137 -
4.3.7 Autor a tłumacz. Problematyka przekładu w ksiażkach Tony’ego Halika ........................... - 144 -
-3-
Część II: WARSZTAT REPORTERSKI I DZIENNIKARSKI
................................ - 148 -
4.4 Fotografia jako „obraz” świata ..................................................................... - 148 -
4.4.1 Fotografia Tony’ego Halika. Zagadnienia wstępne.............................................................. - 149 -
4.4.2 Integralność obrazu i słowa na przykładzie fotografii reporterskiej Halika ......................... - 152 -
4.4.3 Dominanty tematyczne w fotografii podróżniczej .............................................................. - 156 -
4.4.4 Halik jako twórca fotografii dokumentalnej ......................................................................... - 159 -
4.5 Trawelog jako „rejestracja” świata .............................................................. - 161 -
4.5.1 Dorobek filmowy Elżbiety Dzikowskiej i Tony’ego Halika. Wprowadzenie ...................... - 162 -
4.5.2 Struktura reportażu telewizyjnego na podstawie wybranego odcinka serii
Pieprz i wanilia
- 164 -
4.5.3 Stylistyka programów telewizyjnych Tony’ego Halika ....................................................... - 169 -
4.5.4 Współczesny trawelog. Próba podsumowania ..................................................................... - 173 -
4.6 Klasyfikacja typów bohaterów w reportażach Halika ................................ - 175 -
ZAKOŃCZENIE:
FILOZOFIA SPOTKANIA Z INNYM W TWÓRCZOŚCI
TONY'EGO HALIKA. PRÓBA PODSUMOWANIA
.............. -182-
ANEKS ....................................................................................................................... - 191 -
Kalendarium życia i twórczości
.............................................................................. - 192 -
Tabela: analiza porównawcza. Główne problemy badawcze
................................. - 197 -
Miał wielką wyobraźnię…
Rozmowa z Elżbietą Dzikowską
................................. - 206 -
Fotografie
................................................................................................................ - 208 -
Bibliografia
............................................................................................................. - 226 -
Netografia
............................................................................................................... - 235 -
Streszczenie.............................................................................................................
- 240 -
Summary
................................................................................................................. - 242 -
Oświadczenie autora pracy
..................................................................................... - 244 -
-4-
WSTĘP
PODRÓŻNIK SPOD ZNAKU PRZYGODY
Tak łatwo i tak trudno zarazem opuścić ów szeroki gościniec
i przetrzeć sobie własną ścieżkę w selwie życia […]. Wiele osób nie pojmuje
przyczyn, dla których ktoś przedkłada twarde legowisko na ziemi nad wy-
godne łóżko albo ryzyko śmierci podejmowane w trudnym zawodzie dzienni-
karza czy pisarza książek podróżniczych w poszukiwaniu nowych horyzon-
tów, tym bardziej, że można także tyle lub więcej zrobić, siedząc wygodnie
przy biurku…
1
T
ONY
H
ALIK
Tony Halik był jednym z najwybitniejszych polskich podróżników, który miał
znaczący wpływ na rozwój i ewolucję gatunku reportażu. Ten znakomity eksplorator
wielokrotnie podkreślał swoje szczęście wynikające z narodzin „pod gwiazdą przygody”
2
.
Dalekie podróże oraz spotkania z przedstawicielami obcych społeczności traktował jako
elementy towarzyszące warsztatowi dziennikarskiemu. Wierzył, że jego powołaniem jest
ciągłe poszukiwanie tego, co jeszcze nie zostało odkryte oraz przekraczanie granic swojej
osobowości, a tym samym poznawanie własnego charakteru.
Nie ma wątpliwości, że Tony Halik był postacią nieprzeciętną. Już jako nastolatek
ujawnił swoje zamiłowania podróżnicze. Mimo że lata jego młodości przypadły na trudny
okres II wojny światowej, nie porzucił swoich pragnień. Dzięki późniejszej współpracy
z amerykańską siecią NBC, marzenia o dalekich podróżach stały się faktem. Wiele razy
wyprawiał się w najodleglejsze zakątki świata, dokumentując swoje ekspedycje w postaci
reportaży, fotografii oraz filmów. Był „łowcą głów”, tropicielem tajemnic wulkanu San-
gay, dzielnym poszukiwaczem złota… Nie dziwi więc fakt, że na przełomie lat osiem-
dziesiątych i dziewięćdziesiątych zyskał w Polsce dużą popularność, a jego program
Pie-
prz i wanilia,
współprowadzony z Elżbietą Dzikowską, przyciągał przed telewizory tysią-
ce widzów i amatorów egzotycznych wypraw. Odniesiony sukces był m.in. konsekwencją
1
2
A. Halik:
Z kamerą i strzelbą przez Mato Grosso,
tłum.: T. Marzyńska, Szczecin 1986, s. 8.
Tegoż:
Urodzony dla przygody,
przeł.: T. Marzyńska, M. Mentrak, Warszawa 1991, s. 7.
-5-
Zgłoś jeśli naruszono regulamin