100_sposobow_na_zglebienie_tajemnic_umyslu_100taj.pdf

(495 KB) Pobierz
IDZ DO
PRZYK£ADOWY ROZDZIA£
SPIS TREŒCI
100 sposobów na
zg³êbienie tajemnic umys³u
Autorzy: Tom Stafford, Matt Webb
T³umaczenie: Ewa Borówka, Daria Kuczyñska-Szymala
ISBN: 83-7361-893-7
Tytu³ orygina³u:
Mind Hacks
Format: B5, stron: 384
Poznaj sekrety funkcjonowania mózgu
• Procesy zachodz¹ce w mózgu
• Selekcjonowanie informacji odbieranych zmys³ami
• Sposoby przyswajania wiedzy
Badania ludzkiego mózgu przeprowadzane przez ostatnich 20 lat dowiod³y, ¿e
porównywanie zasad jego funkcjonowania do dzia³ania komputera jest du¿ym b³êdem.
W wyniku tych badañ dostrze¿ono, jak ogromn¹ rolê w procesach myœlowych
odgrywaj¹ emocje. Sposób przetwarzania informacji przez mózg to niezwykle
skomplikowany proces, którego nie da siê porównaæ z jakimkolwiek procesem
obliczeniowym realizowanym przez komputer. Badaniami sposobu funkcjonowania
ludzkiego mózgu zajmuje siê neuropsychologia kognitywna. Dziêki niej mo¿emy
dowiedzieæ siê, w jaki sposób nasz mózg interpretuje sygna³y docieraj¹ce do niego
ze zmys³ów, jak przyswaja wiedzê i jak selekcjonuje informacje, które zapamiêtujemy.
Taka wiedza jest przydatna nie tylko psychologom. Jeœli poznamy tajniki dzia³ania
umys³u, bêdziemy mogli projektowaæ witryny WWW, które bêd¹ zapadaæ w pamiêæ,
aplikacje, których obs³uga nie przysporzy problemu u¿ytkownikom, i reklamy, których
treœæ bêdzie oddzia³ywaæ na w³aœciwe oœrodki mózgu.
Ksi¹¿ka „100 sposobów na zg³êbienie tajemnic umys³u” to przegl¹d wyników badañ
naukowców zajmuj¹cych siê neuropsychologi¹ kognitywn¹. Przedstawia nie tylko
sposób funkcjonowania ludzkiego mózgu, ale równie¿ powi¹zania pomiêdzy jego
dzia³aniem a naszymi zachowaniami. Podpowiada metody rozwi¹zywania ró¿nych
problemów z wykorzystaniem okreœlonych w³aœciwoœci naszego mózgu. Czytaj¹c
tê ksi¹¿kê, dowiesz siê, jak dzia³a mózg, w jaki sposób filtrujemy i przyswajamy
informacje oraz jak funkcjonuje nasza pamiêæ. Nauczysz siê lepiej wykorzystywaæ
swoje mo¿liwoœci intelektualne oraz uwzglêdniaæ zasady funkcjonowania umys³u
podczas projektowania aplikacji i witryn WWW, pisania tekstów oraz rozmawiania
z ludŸmi.
KATALOG KSI¥¯EK
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
DODAJ DO KOSZYKA
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOŒCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
• Sposoby badania ludzkiego mózgu
• Przetwarzanie informacji wzrokowych
• Koncentracja
• Procesy zachodz¹ce w mózgu podczas s³uchania i mówienia
• £¹czenie informacji pochodz¹cych z ró¿nych Ÿróde³
• Zapamiêtywanie informacji i wyci¹ganie wniosków
Ta ksi¹¿ka pozwoli Ci w pe³ni wykorzystaæ mo¿liwoœci Twojego umys³u
Spis treści
Słowo od redaktora polskiej edycji ............................................................................................... 7
Słowo wstępne ............................................................................................................................... 9
Informacje dodatkowe ................................................................................................................. 11
Przedmowa ................................................................................................................................... 17
Rozdział 1. Wewnątrz mózgu ....................................................................................................... 27
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
21.
Zobaczyć, jak działa mózg, bez zaglądania do jego wnętrza .................................. 28
Elektroencelofalogram: EEG pozwala na uzyskanie ogólnego obrazu .................. 31
Emisyjna tomografia pozytronowa: pośredni pomiar aktywności za pomocą PET ...32
Funkcjonalny rezonans magnetyczny: stan obecny .................................................. 33
Przezczaszkowa stymulacja magnetyczna:
włączanie i wyłączanie fragmentów mózgu ............................................................ 34
Neuropsychologia, mit o 10% i dlaczego wykorzystujemy cały mózg .................. 35
Centralny układ nerwowy ............................................................................................ 39
Kora mózgowa i cztery płaty ........................................................................................ 43
Neuron ............................................................................................................................. 45
Śledzenie
wpływu funkcji poznawczych na przepływ krwi w mózgu ................. 49
Dlaczego ludzie nie funkcjonują jak przyciski windy .............................................. 51
Twój własny homunkulus sensoryczny ...................................................................... 54
Zrozumieć przetwarzanie wzrokowe .......................................................................... 59
Zobaczmy ograniczenia naszego widzenia ................................................................ 65
By widzieć, trzeba działać ............................................................................................. 69
Plamka
ślepa
................................................................................................................... 72
Przerwy w widzeniu ...................................................................................................... 76
Gdy czas się zatrzymuje ................................................................................................ 78
Zwolnienie fiksacji to szybsza reakcja ......................................................................... 81
Fałszywe trzy wymiary ................................................................................................. 83
Obiekty mogą się poruszać, ale nie
źródło światła
................................................... 88
Rozdział 2. Widzenie .................................................................................................................... 59
Spis treści
|
3
22.
23.
24.
25.
26.
27.
28.
29.
30.
31.
32.
33.
34.
35.
36.
37.
38.
39.
40.
41.
42.
43.
44.
45.
46.
47.
48.
49.
50.
51.
52.
Znaczenie głębi ............................................................................................................... 91
Jasność to nie to samo, co luminacja — złudzenie cienia pionka ........................... 97
Wywoływanie złudzenia głębi za pomocą okularów przeciwsłonecznych ........ 101
Zobaczyć ruch, gdy nic się nie porusza .................................................................... 103
Adaptacja ....................................................................................................................... 106
Pokazać ruch, gdy nic się nie porusza ...................................................................... 109
Ekstrapolacja ruchu: opóźnienie rozbłysku ............................................................. 113
Jak przesuwające się kwadraty stają się kroczącymi stopami? ............................. 116
Zrozumieć złudzenie kłębiących się węży ............................................................... 119
Zmniejszanie wyobrażanych odległości ................................................................... 125
System obronny ............................................................................................................ 129
Zakłócenia neuronowe to cecha, nie błąd ................................................................. 131
Szczegóły oraz granice uwagi .................................................................................... 136
Szacowanie ilości pozwala na szybsze liczenie ....................................................... 139
Jak poczuć obecność oraz brak uwagi ....................................................................... 141
Przyciąganie uwagi ...................................................................................................... 146
Nie patrzymy dwa razy w to samo miejsce ............................................................. 150
Unikanie przerw w uwadze ....................................................................................... 152
Ślepota
na zmiany ........................................................................................................ 157
Jak dzięki koncentracji (na czymś innym) sprawić, by przedmioty znikały ....... 160
Mózg karze elementy, które podnoszą fałszywy alarm ......................................... 162
Gry komputerowe sposobem na poprawienie uwagi wzrokowej ........................ 166
Mierzenie czasu uszami .............................................................................................. 172
Wykrywanie
źródła
dźwięku ..................................................................................... 174
Odkrywanie wysokości dźwięku ............................................................................... 178
Zachować równowagę ................................................................................................. 180
Wykrywanie dźwięków na granicy pewności ......................................................... 182
Mowa to szerokopasmowe wejście do naszych głów ............................................. 183
Okrągłe wymawianie okrągłych rzeczy .................................................................... 186
Jak podczas czytania nie tracić danych przez zapchany bufor pamięci .............. 190
Przetwarzanie z grubsza, za pomocą rozwiązań równoległych ........................... 194
Rozdział 3. Uwaga ...................................................................................................................... 135
Rozdział 4. Słyszenie i mowa .................................................................................................... 171
Rozdział 5. Integracja ................................................................................................................. 199
53. Jak
łączyć
informacje dotyczące czasu z dźwiękiem,
a informacje o położeniu ze
światłem
..................................................................... 200
54. Jak dzielić uwagę pomiędzy różne lokalizacje ........................................................ 202
55. Określanie kolorów a sygnały mieszane .................................................................. 205
4
|
Spis treści
56.
57.
58.
59.
60.
61.
62.
63.
64.
65.
66.
67.
68.
69.
70.
71.
72.
73.
74.
75.
76.
77.
78.
79.
80.
81.
82.
83.
84.
85.
86.
87.
88.
Jak uniknąć podążania za bodźcem .......................................................................... 208
Łączenie
modalności a intensywność doznań ......................................................... 212
Samoobserwacja a intensywność doznań ................................................................. 215
Efekt McGurka — jak słyszeć oczami ....................................................................... 217
Jak odróżniać rozproszone głosy ............................................................................... 219
Dlaczego mówimy do siebie? ..................................................................................... 221
Zjawisko zepsutych schodów ruchomych: gdy kontrolę przejmuje autopilot ... 227
We własnym uścisku ................................................................................................... 230
Kształtowanie mapy ciała ........................................................................................... 233
Dlaczego nie możemy sami się połaskotać ............................................................... 237
Jak oszukać połowę umysłu ....................................................................................... 241
Przedmioty przyjazne dla użytkownika ................................................................... 245
Prawo- czy leworęczny? .............................................................................................. 247
Jak korzystać z obu półkul mózgowych ................................................................... 252
Jak biegle posługiwać się liczbami ............................................................................ 257
Częstotliwość zamiast prawdopodobieństwa .......................................................... 260
Jak wykryć oszustwo ................................................................................................... 265
Jak przekonać kogoś,
że
czuje się lepiej .................................................................... 268
Jak zachować status quo .............................................................................................. 272
Intuicja Gestalt .............................................................................................................. 277
Synchronizacja w czasie .............................................................................................. 280
Jak wyodrębnić postać ludzką ze zbioru punktów
świetlnych
............................. 284
Jak ożywić martwy przedmiot ................................................................................... 288
Związek przyczynowo-skutkowy .............................................................................. 291
Działanie bez udziału
świadomości
.......................................................................... 295
U bram umysłu ............................................................................................................. 300
Przekaz podprogowy jest prosty i mało skuteczny ................................................ 303
Fałszywe wrażenie znajomości .................................................................................. 305
Zalety jednoznacznych
źródeł
doświadczenia ........................................................ 309
Fałszywe wspomnienia ............................................................................................... 313
Zmiana kontekstu a budowanie trwałych wspomnień .......................................... 318
Kontekst a wydajność pamięci ................................................................................... 321
Myśl o swojej sile .......................................................................................................... 325
Rozdział 6. Ruch ......................................................................................................................... 227
Rozdział 7. Wnioskowanie ......................................................................................................... 257
Rozdział 8. Całość ...................................................................................................................... 277
Rozdział 9. Pamięć ..................................................................................................................... 299
Spis treści
|
5
89.
90.
91.
92.
93.
94.
95.
96.
97.
98.
99.
100.
Pamięć a orientacja w przestrzeni .............................................................................. 329
Doświadczenia poza ciałem ........................................................................................ 332
Strefa mroku — stan hipnagogiczny ......................................................................... 334
Nieodparty urok małej czarnej ................................................................................... 337
Zrozumieć, co sprawia,
że
twarze są wyjątkowe .................................................... 344
Okazywanie emocji ...................................................................................................... 347
Jak poprawić sobie nastrój .......................................................................................... 352
Wspomnienia a emocje ................................................................................................ 355
Podążając za wzrokiem ............................................................................................... 358
Naśladowanie ............................................................................................................... 362
Manipulowanie nastrojem .......................................................................................... 365
Siła uprzedzeń .............................................................................................................. 369
Rozdział 10. Inni ludzie .............................................................................................................. 343
Skorowidz ................................................................................................................................... 373
6
|
Spis treści
Zgłoś jeśli naruszono regulamin