Podrecznik perswazji Najskuteczniejsze metody przekonywania innych i swiadomej ochrony przed manipulacja.pdf

(3073 KB) Pobierz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu
niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą
kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym,
magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź
towarowymi ich właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce
informacje były kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za
ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub
autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności
za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Opieka redakcyjna: Ewelina Burska
Materiały graficzne na okładce zostały wykorzystane za zgodą Istock Photo.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail:
onepress@onepress.pl
WWW:
http://onepress.pl
(księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://onepress.pl/user/opinie/psyper
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
ISBN: 978-83-283-4816-5
Copyright © Helion 2018
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis treści
Wstęp .......................................................................................... 11
Źródła
i definicje ........................................................................... 13
Techniki ....................................................................................... 15
Geneza .................................................................................................. 17
Niedostępność ...................................................................................... 19
Argumentum ad auditorem .................................................................... 21
Argumentum ad feminam ....................................................................... 23
Lubienie ................................................................................................. 25
Efekt przywiązania .................................................................................. 27
Analogia ................................................................................................. 29
Argumentum ad misericordiam .............................................................. 31
Argumentum ad traditionem .................................................................. 33
Zatruwanie studni .................................................................................. 35
Zwolnienie z konsekwencji .................................................................... 37
Budowanie potencjału reakcji ................................................................. 39
Argumentum ad baculum ....................................................................... 41
Argumentum ad personam ..................................................................... 43
Odwołanie się do autorytetu .................................................................. 45
Argumentum ad numerum ..................................................................... 47
Uzasadnienie ......................................................................................... 49
Negatywne konsekwencje i alternatywa ................................................. 51
Retorsio argumenti ................................................................................. 53
Przyznanie się do błędu .......................................................................... 55
Zadawanie pytań kierunkowych ............................................................. 57
Argumentum ad populum ...................................................................... 59
Etykietowanie ........................................................................................ 61
Kup książkę
Poleć książkę
Odczucia i prośba .................................................................................. 63
Poznanie kryteriów ................................................................................ 65
Społeczny dowód słuszności .................................................................. 67
Złoty
środek
.......................................................................................... 69
Balans .................................................................................................... 71
Argumentum ad vanitatem ..................................................................... 73
Kontrast percepcyjny .............................................................................. 75
Potwierdź i prowadź .............................................................................. 77
Delegacja z odpowiedzialnością .............................................................. 79
Intensywne emocje ................................................................................ 81
Argumentum ad petitio principii .............................................................. 83
Własny błąd ........................................................................................... 85
Stopa w drzwiach ................................................................................... 87
Argumentum ad ignorantiam .................................................................. 89
Personal brand eksperta ......................................................................... 91
Podłączenie do wizji ............................................................................... 93
Wprowadzanie cienia ............................................................................. 95
Argumentum ad nauseam ....................................................................... 97
Podobieństwa ........................................................................................ 99
Argumentum ad lazarum ...................................................................... 101
Social jiu-jitsu ........................................................................................ 103
Wzajemność ........................................................................................ 105
Argumentum a minori ad maius ............................................................ 107
Argumentum a maiori ad minus ............................................................ 109
Specjalne traktowanie ........................................................................... 111
Konsekwencja ...................................................................................... 113
Argumentum ad novum ....................................................................... 115
Nieistotny humor ................................................................................. 117
Nieosiągalna doskonałość ..................................................................... 119
Znajomości .......................................................................................... 121
Argumentum ad crumenam .................................................................. 123
Ucieczka w ogólniki (rozmydlanie) ........................................................ 125
Zmiana tematu ..................................................................................... 127
Błahe wątpliwości ................................................................................. 129
Fałszywe zwycięstwo ........................................................................... 131
8
S
PIS TREŚCI
Poleć książkę
Kup książkę
Potok słów .......................................................................................... 133
Efekt czystej ekspozycji ......................................................................... 135
Efekt izolacji ......................................................................................... 137
Efekt kontrastu ..................................................................................... 139
Efekt Pollyanny ..................................................................................... 141
Efekt pominięcia ................................................................................... 143
Efekt posiadania .................................................................................... 145
Efekt potwierdzenia .............................................................................. 147
Iluzja korelacji ....................................................................................... 149
Efekt pierwszeństwa ............................................................................. 151
Autowaloryzacja, autoweryfikacja, samopoznanie .................................. 153
Efekt pseudopewności .......................................................................... 155
Efekt skupienia ..................................................................................... 157
Efekt
ślepej
plamki ................................................................................ 159
Efekt wspierania decyzji ........................................................................ 161
Efekt wyniku ........................................................................................ 163
Efekt wyświadczonej przysługi .............................................................. 165
Iluzja wstrząsu ...................................................................................... 167
Niechęć do straty ................................................................................. 169
Racjonalizacja zakupu ........................................................................... 171
Skrzywienie zawodowe ....................................................................... 173
Złudzenie kontroli ................................................................................ 175
Złudzenie planowania .......................................................................... 177
Błąd koniunkcji ..................................................................................... 179
Efekt pewności wstecznej ..................................................................... 181
Efekt przekonania ................................................................................. 183
Heurystyka dostępności ....................................................................... 185
Heurystyka zakotwiczenia i dostosowania ............................................. 187
Iluzja grupowania ................................................................................. 189
Paradoks hazardzisty ............................................................................ 191
Pozytywna retrospekcja ....................................................................... 193
Zasada: szczyt – koniec ........................................................................ 195
Błąd przypisania cech ........................................................................... 197
Efekt grupy ........................................................................................... 199
Efekt aureoli ......................................................................................... 201
Spis treści
Kup książkę
9
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin