Gitara basowa dla bystrzakow.pdf

(1199 KB) Pobierz
Tytuł oryginalny: Bass Guitar For Dummies®
Tłumaczenie: Marcin Machnik
ISBN: 978-83-246-7409-1
Original English language edition Copyright © 2003 by Wiley Publishing, Inc., Indianapolis, Indiana.
All rights reserved including the right of reproduction in whole or in part any form. This translation
published by arrangement with Wiley Publishing, Inc.
Oryginalne angielskie wydanie © 2003 by Wiley Publishing, Inc., Indianapolis, Indiana. Wszelkie prawa, włączając
prawo do reprodukcji całości lub części w jakiejkolwiek formie, zarezerwowane. Tłumaczenie opublikowane na mocy
porozumienia z Wiley Publishing, Inc.
Translation copyright © 2014 by Helion S.A.
Wiley, the Wiley Publishing logo, For Dummies, the Dummies Man logo, A Reference for theRest of Us!,
The Dummies Way, Dummies Daily, The Fun and Easy Way, Dummies.com, and related trade dress are trademarks or
registered trademarks of John Wiley and Sons, Inc. and/or its affiliates in the United States and/or other countries. Used
under License.
Wiley, the Wiley Publishing logo, For Dummies, the Dummies Man logo, A Reference for the Rest of Us!,
The Dummies Way, Dummies Daily, The Fun and Easy Way, Dummies.com, i związana z tym szata graficzna są
markami handlowymi John Wiley and Sons, Inc. i/lub firm stowarzyszonych w Stanach Zjednoczonych
i/lub innych krajach. Wykorzystywane na podstawie licencji.
Polish language edition published by Wydawnictwo Helion.
Copyright © 2014.
All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means, electronic or
mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system, without permission from
the Publisher.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji
w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie
książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne
i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym ewentualne
naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie ponoszą również żadnej
odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://dlabystrzakow.pl/user/opinie/gibasb
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 Gliwice
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail: dlabystrzakow@dlabystrzakow.pl
WWW: http://dlabystrzakow.pl
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis tre ci
O autorze .......................................................................................................................13
Podzi kowania od autora ..............................................................................................15
Przedmowa ....................................................................................................................17
Wprowadzenie ...............................................................................................................19
O ksi ce .........................................................................................................................................19
Konwencje u yte w tej ksi ce ............................................................................................................20
Nie a tak bardzo naiwne za o enia ....................................................................................................21
Jak podzielona jest ta ksi ka .............................................................................................................21
Cz I: wiat wed ug basu ...........................................................................................................21
Cz II: Podstawy gry na basie .....................................................................................................21
Cz III: Przej cia i groove’y ........................................................................................................22
Cz IV: Dopasowanie akompaniamentu do stylu muzyki ..............................................................22
Cz V: Opieka nad ukochan , czyli jak dba o gitar basow .......................................................22
Cz VI: Przewodnik nabywcy: gdzie i jak kupi bas .....................................................................22
Cz VII: Dekalogi .....................................................................................................................22
Cz VIII: Dodatki .....................................................................................................................23
Ikony wykorzystane w ksi ce .............................................................................................................23
Co dalej ...........................................................................................................................................23
Cz
I: wiat wed ug basu .................................... 25
Rozdzia 1: Absolutne podstawy: po co w a ciwie jest bas? .......................................27
Odkrywanie ró nic mi dzy basem a jego wy ej strojonymi kuzynami .....................................................27
Wyja nienie funkcji basisty w zespole ..................................................................................................28
czenie harmonii z rytmem ..........................................................................................................28
Poruszanie si w utworze ..............................................................................................................28
Pilnowanie tempa .........................................................................................................................29
Ustalanie rytmów .........................................................................................................................29
Zimna krew .................................................................................................................................29
Anatomia gitary basowej ....................................................................................................................30
Szyjka ..........................................................................................................................................31
Korpus ........................................................................................................................................31
Wn trzno ci .................................................................................................................................32
Kup książkę
Poleć książkę
6
Gitara basowa dla bystrzaków
Elementarz basu: przygotowanie do gry ..............................................................................................32
Koordynowanie prawej i lewej r ki .................................................................................................33
Opanowanie struktury akordu durowego i molowego .......................................................................33
Strojenie basu ..............................................................................................................................33
czenie skal i akordów ................................................................................................................33
Skalowanie basu, czyli dodanie drugiej oktawy ....................................................................................34
Do góry nogami i na lew stron : przewroty ...................................................................................34
Odnajdywanie w a ciwego d wi ku ................................................................................................34
Tworzenie linii basowych i riffów ...................................................................................................34
Podstawowe skale do solówek: bluesowa i pentatoniczna .................................................................35
Granie wype nie i solówek ...........................................................................................................35
Eksperymentowanie z ró nymi stylami muzycznymi .............................................................................35
Odrobina czu o ci i opieki dla Twojego basu ......................................................................................36
Wymiana strun .............................................................................................................................36
Czyszczenie basu ..........................................................................................................................36
Kupowanie sprz tu do gry na basie ....................................................................................................37
Kupowanie basu ...........................................................................................................................37
Wybór wzmacniacza .....................................................................................................................37
Wyposa enie dodatkowe ...............................................................................................................37
Rozdzia 2: Zabieramy si do gry: kluczowa wiedza i umiej tno ci ............................. 39
Jak dobrze (za) apa bas ....................................................................................................................39
Trzymanie basu ................................................................................................................................40
Bas na pasku: strunami na zewn trz ...............................................................................................40
Voilà! Stanie z basem ...................................................................................................................41
Siedzenie z basem ........................................................................................................................41
W a ciwa pozycja d oni .....................................................................................................................43
Pozycja lewej d oni .......................................................................................................................43
Pozycja prawej d oni .....................................................................................................................44
Czytanie diagramu gryfu ....................................................................................................................49
Skale i akordy ..............................................................................................................................49
Diagram skali durowej i molowej ...................................................................................................51
Skale z otwartymi strunami ............................................................................................................51
Szukanie d wi ków na gryfie .........................................................................................................52
Identyfikowanie interwa ów: schemat jest zawsze taki sam ................................................................53
Strojenie gitary basowej .....................................................................................................................55
U ywanie d wi ku odniesienia przy samodzielnej grze ....................................................................55
D wi k odniesienia w grze zespo owej ............................................................................................57
Stosowanie fla oletów w strojeniu ..................................................................................................58
Strojenie strun basu wzgl dem siebie ..............................................................................................60
Rozdzia 3: Elementarz rytmiki i czytania nut ............................................................... 65
Czytanie nut: spokojnie, to nie gryzie ..................................................................................................65
Zapis akordowy ...........................................................................................................................66
Zapis nutowy: wskazywanie warto ci rytmicznych i d wi ków ..........................................................66
Tabulatura: struny, progi i sekwencja d wi ków ............................................................................67
Kup książkę
Poleć książkę
Spis tre ci
Gdzie one s ? Znajdywanie d wi ków ...............................................................................................67
Korzystanie z metronomu — wiesz, tego tykaj cego gad etu ................................................................71
Ustawianie metronomu .................................................................................................................71
Granie z metronomem ...................................................................................................................71
Podzia muzyki na frazy, takty i bity ...................................................................................................72
wier nuta ...................................................................................................................................73
Ósemka .......................................................................................................................................73
Szesnastka ...................................................................................................................................73
Pó nuta ........................................................................................................................................73
Ca a nuta .....................................................................................................................................74
Triola ..........................................................................................................................................74
Kropka: kropnijmy co ..................................................................................................................74
uk — nie strzela ! ......................................................................................................................74
Pauza — tylko nie zacznij drzema ................................................................................................75
Elementarz czytania muzyki ...............................................................................................................75
7
Cz
II: Podstawy gry na basie ............................. 77
Rozdzia 4: Rozgrzewka: przygotuj d onie do gry ...........................................................79
Wyja nienie sposobu powstawania d wi ku .........................................................................................79
Rozgrzewka prawej d oni ...................................................................................................................80
Uderzenia palcami prawej d oni w jedn strun ..............................................................................80
Kontrolowanie si y uderzenia palców: akcenty prawej d oni .............................................................82
Przejd na drug strun : „chodzenie” palcami po ró nych strunach .................................................83
Koordynacja lewej i prawej d oni ........................................................................................................84
Permutacje palców ........................................................................................................................84
Co to za ha as? T umienie strun ....................................................................................................85
Podsumowanie .............................................................................................................................86
Rozdzia 5: Wyja nienie struktur durowych i molowych ...............................................89
Budowa skali durowej i molowej .........................................................................................................89
Skale durowe ...............................................................................................................................90
Skale molowe ...............................................................................................................................91
Budowa akordów — po jednym d wi ku na raz, prosz .......................................................................92
Triada: trzy najwa niejsze d wi ki akordu ......................................................................................92
Akordy septymowe: dope nienie triady ...........................................................................................95
Wzbogacanie brzmienia: siedem g ównych modusów (skal) ..................................................................95
Stosowanie chromatycznych d wi ków, czyli wszystkich pozosta ych .....................................................99
Chromatyczne d wi ki w obr bie „okna” ......................................................................................100
Chromatyczne d wi ki poza „oknem” ..........................................................................................101
O ywianie partii basu za pomoc martwych nut (dziwne, ale prawdziwe) ...........................................102
Przyk adowe akompaniamenty .........................................................................................................103
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin