Prefabrykacja. Zeszyt 4.pdf

(2452 KB) Pobierz
Prefabrykacja
Obiekty infrastruktury
drogowo-mostowej
ISBN 978-83-941005-6-8
– jakość, trwałość, różnorodność
– Zeszyt 4 -
inwestorów, projektantów, wykonawców
inżynierów, studentów budownictwa
uczniów techników budowlanych
skierowany do:
2
Obiekty infrastruktury drogowo-mostowej
Spis treści
Autorzy:
Dr inż. Grzegorz Adamczewski
Prof. nzw. dr hab. inż. Piotr Woyciechowski
Mgr inż. Radosław Oleszek
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie
1.1. Klasyfikacja prefabrykowanych elementów konstrukcyjnych
i niekonstrukcyjnych
1.2. Przesłanki stosowania prefabrykatów w infrastrukturze
transportowej
1.3. Wymagania stawiane prefabrykowanym obiektom
infrastrukturalnym
2. Prefabrykacja w mostownictwie
2.1. Obszary prefabrykacji
2.2. Współczesne systemy prefabrykacji przęseł mostowych
2.2.1. Belki typu „Kujan” i „Kujan NG”
2.2.2. Belki strunobetonowe typu „T”
2.2.3. Belki typu DS
2.2.4. Belki typu I
2.2.5. Belki strunowo-kablowe
3. Wybrane zagadnienia projektowania prefabrykowanych
obiektów mostowych
3.1. Kształtowanie ustrojów prefabrykowanych
3.2. Specyfika pracy obiektów z prefabrykatów
3.3. Modele obliczeniowe stosowane w projektowaniu
prefabrykowanych obiektów mostowych
3.4. Specyfika obciążeń i oddziaływań w mostach z prefabrykatów
3.5. Zasady wymiarowania ustrojów prefabrykowanych
3.6. Uproszczone ujęcie wpływów reologicznych i redystrybucji
sił wewnętrznych
3.7. Wybrane zasady konstruowania węzłów uciąglających
3.8. Technologia budowy
4. Elastyczność rozwiązań katalogowych
4.1. Charakterystyka ogólna systemów prefabrykacji
4.2. Adaptacja katalogowych elementów prefabrykatów
4.3. Walory współczesnych prefabrykowanych ustrojów
mostowych
5. Prefabrykaty w drogownictwie
5.1. Elementy konstrukcyjne nawierzchni
5.2. Inne elementy konstrukcyjne
5.3. Elementy bezpieczeństwa, uspokojenia i organizacji ruchu
5.4. Elementy systemów odwodnień
5.5. Elementy ekranów akustycznych
5.6. Elementy powiązania obiektu inżynierskiego z drogą
5.7. Elementy dróg szynowych
6. Przykłady realizacji
7. Literatura
4
4
7
7
11
11
11
13
14
16
16
18
W opracowaniu uczestniczyli
Przedstawiciele
przedsiębiorstw - Członków
Stowarzyszenia Producentow
Betonow.
22
22
24
27
29
30
35
37
41
42
42
43
44
45
46
46
48
48
51
51
52
56
62
Konsultacje:
Tomasz Wrona
Bronisław Deskur
Sebastian Pawlak
Jan Makuszewski
Recenzent:
Prof. dr hab. inż. Wojciech Radomski
Wydawca
Stowarzyszenie Producentów Betonów
Warszawa, wrzesień 2016
Copyright © by Stowarzyszenie Producentów Betonów
Warszawa 2016
Obiekty infrastruktury drogowo-mostowej
3
4
Obiekty infrastruktury drogowo-mostowej
Wprowadzenie
1. WPROWAdZEnIE
Obiekty infrastruktury drogowo-mostowej stanowią pod-
grupę szerzej rozumianego budownictwa infrastruktural-
nego, które obejmuje budowle związane z infrastrukturą
techniczną i komunikacyjną kraju. Ogólnie, do budowli in-
frastrukturalnych zalicza się obiekty liniowe (drogi, linie
kolejowe i tramwajowe), złożone z dużej liczby powtarzal-
nych elementów. Obiekty mostowe stanowią istotne ogni-
wo infrastruktury komunikacyjnej, zarówno drogowej jak
i kolejowej lub tramwajowej. W budowie tych konstrukcji
zastosowanie prefabrykacji dotyczy głównych elemen-
tów nośnych jak również elementów drugorzędnych –
uzupełniających, niezbędnych ze względów użytkowych.
Prefabrykaty stosuje się również do wykonywania obu-
dów tuneli. W warunkach krajowych mamy do czynienia
głównie z tzw. płytkimi tunelami, które pracują podobnie
jak konstrukcje mostowe. Zwykle tej klasy tunele projek-
towane są na podstawie przepisów, norm i wytycznych
dotyczących typowych obiektów mostowych.
Współcześnie, w krajowej infrastrukturze drogowo-
-mostowej chętnie wykorzystuje się technologię betonu
prefabrykowanego. Elementy prefabrykowane znajdują
swoje zastosowanie w dwóch istotnych gałęziach in-
frastruktury komunikacyjnej kraju - w drogownictwie
i mostownictwie. Obszar zastosowań w budowie dróg
obejmuje, między innymi, przepusty, elementy odwod-
nienia pasa drogowego (studnie, ścieki uliczne, ścieki
skarpowe), elementy zagospodarowania pasa drogowego
(krawężniki, schody skarpowe), nawierzchnie drogowe,
bariery tymczasowe, drobnowymiarowe bloczki prefabry-
kowane stanowiące nawierzchnię dróg i chodników, ścia-
ny oporowe utrzymujące nasypy drogowe i wiele innych.
W mostownictwie prefabrykaty stosuje się najczęściej do
budowy ustrojów nośnych i ostatnio również jako elemen-
ty wyposażenia.
Początki krajowej prefabrykacji w mostownictwie sięgają
lat 50-tych XX wieku. W Polsce znajduje się jeden z pierw-
szych mostów sprężonych wykorzystujących technologię
prefabrykacji wybudowany przez Niemców w 1942 roku,
o rozpiętości 42,20 m [7]. Obiekt położony jest w ciągu au-
tostrady A-4 nad Nysą Kłodzką. W okresie ponad 60-ciu
lat rozwoju prefabrykacji wdrożono około 30 systemów
prefabrykacji. Okres intensywnej budowy przęseł prefa-
brykowanych przypada na lata 70-te i 80-te XX w. Część
z nich nie przetrwała próby czasu, co spowodowało ogra-
niczenia w stosowaniu prefabrykatów w ostatniej deka-
dzie ubiegłego wieku. Niektóre rozwiązania z lat 70-tych
i 80-tych udoskonalono i są stosowane do dziś, a w ostatnich
15-stu latach opracowano nowe systemy prefabrykacji.
We współczesnych rozwiązaniach wyeliminowano naj-
słabsze ogniwa ustrojów prefabrykowanych wznoszonych
w II połowie XX w.
Prefabrykacja umożliwia wykonanie kompletnych ustro-
jów lub ich fragmentów w wyspecjalizowanych wytwór-
niach, ewentualnie na placach budowy, w dużym stopniu
sprowadzając proces budowy do montażu elementów,
a następnie połączeniu ich w jedną konstrukcyjną całość.
Współcześnie z prefabrykatów buduje się główne ele-
menty konstrukcyjne mostów takie jak przęsła, podpory
i pale fundamentowe. Również obudowy łukowych mo-
stów sklepionych, przepustów i tzw. płytkich tuneli wyko-
nywane są z prefabrykowanych elementów betonowych.
W ostatnich latach rozszerzono zakres prefabrykacji na
niekonstrukcyjne elementy obiektów mostowych, takich
jak elementy wyposażenia. Obecnie wykonuje się prefa-
brykowane zabudowy chodnikowe, belki gzymsowe, de-
skowanie tracone włączane do współpracy z dźwigarami
nośnymi, płyty ażurowe lub drobnowymiarowe elementy
do obudowy lub umocnień stożków skarpowych, stano-
wiących powiązanie obiektu inżynierskiego z drogą i przy-
ległym terenem. Prefabrykaty bywają wykorzystywane
również jako elementy odwodnienia obiektów mostowych
i odprowadzenia wód opadowych do systemu odwodnie-
nia drogi w otoczeniu mostu.
1.1. Klasyfikacja prefabrykowanych elementów konstruk-
cyjnych i niekonstrukcyjnych
Zastosowanie technologii betonu prefabrykowanego
w obiektach mostowych dotyczy zarówno elementów kon-
strukcyjnych (ustrojów nośnych) jak i niekonstrukcyjnych.
Poniżej przedstawiono podstawowe definicje związane ze
wspomnianym obszarem zastosowań prefabrykacji.
W świetle obowiązujących przepisów (Rozporządzenie
Ministra, Dz.U. 63) do kategorii obiektów inżynierskich
zalicza się:
• obiekty mostowe, a więc budowle komunikacyjne któ-
rych celem jest przeprowadzenie trasy komunikacyj-
nej, ciągu pieszego lub pieszo-rowerowego, szlaku
wędrówek zwierząt dziko żyjących nad przeszkodą lub
zastąpienie nasypu. Do obiektów mostowych zalicza się
budowle takie jak:
most – obiekt inżynierski służący do przeprowadze-
nia trasy komunikacyjnej nad przeszkodą wodną,
estakada – wieloprzęsłowy obiekt inżynierski
o znacznej długości przeprowadzający trasę komu-
nikacyjną nad istniejącym terenem, przy czym może
on pełnić rolę wiaduktu lub być elementem zastępu-
jącym nasyp drogowy lub kolejowy,
wiadukt - obiekt inżynierski przeprowadzający tra-
sę komunikacyjną nad inną trasą komunikacyjną
np. drogą, linią kolejową lub tramwajową,
kładka – obiekt inżynierski służący do przeprowa-
dzenia ciągów pieszych lub pieszo-rowerowych nad
dowolną przeszkodą jak ciek wodny, trasa komuni-
kacyjna, dolina,
• tunele – budowle przeznaczona do przeprowadzenia
trasy komunikacyjnej, samodzielnego ciągu piesze-
go lub pieszo-rowerowego, szlaku wędrówki zwierząt
przez lub pod przeszkodą terenową,
• przepusty – budowle o zamkniętym przekroju po-
przecznym przeznaczone do przeprowadzenia cieków,
Obiekty infrastruktury drogowo-mostowej
Wprowadzenie
5
szlaków wędrówek zwierząt lub urządzeń technicznych
przez korpus nasypu drogowego lub kolejowego,
• konstrukcje oporowe – budowle przeznaczone do utrzy-
mania stateczności uskoku naziomu gruntów rodzi-
mych (strome zbocza) lub nasypowych (nasypy drogo-
we lub kolejowe).
Podstawowe elementy składowe obiektu inżynierskie-
go, pod kątem przeznaczenia funkcjonalno-użytkowego,
można podzielić na:
• konstrukcyjne – fundamenty, podpory skrajne (przy-
czółki) i podpory pośrednie, ustrój nośny (dźwigary, po-
most, stężenia itp.),
• niekonstrukcyjne (architektoniczno-budowlane), które
nie pełnią funkcji nośnej, ale są konieczne ze względów
użytkowych (eksploatacyjnych):
elementy wyposażenia (zabudowy chodnikowe, kra-
wężniki, ścieki przykrawężnikowe, deski gzymsowe,
odwodnienie, oświetlenie, bariery, balustrady itp.),
elementy powiązania obiektu mostowego z trasą ko-
munikacyjną (drogą, linią tramwajową lub kolejową)
i przyległym terenem – płyty przejściowe, zasypki
przyobiektowe, drobnowymiarowe elementy prefa-
brykowane i płyty do umocnień stożków i skarp nasy-
pów, ścieki skarpowe, umocnienia stożków nasypów,
chodniki pod obiektami, schody dla obsługi itp.
Przykłady kategorii elementów, w których może być sto-
sowana technologia prefabrykacji betonu przedstawiono
w Tablicy 1.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin