Treści Intensywna terapia i pielęgnowanie w intensywnej opiece medycznej.pdf

(174 KB) Pobierz
Intensywna terapia i pielęgnowanie w intensywnej opiece medycznej
II rok/III semestr studia drugiego stopnia stacjonarne/niestacjonarne
Treści wykładów 20 godz.
1. Podstawowe zasady funkcjonowania OIT. Kryteria przyjęcia pacjenta do OIT.
Postępowanie w stanach nagłego zagrożenia życia . Zaawansowane zabiegi
podtrzymujące życie ALS. Uraz wielonarządowy (w tym czaszkowo-mózgowy).
Ciężkie zatrucia. Prowadzenie dawcy narządowego.
2. Opieka nad pacjentami z przeszczepionym narządem. Zasady opieki nad pacjentem z
orzeczoną śmiercią mózgową i zasady pobierania komórek, tkanek i narządów do
przeszczepu.
3. Wybrane zagadnienia pielęgnacyjne związane z przeszczepianiem narządów (serce,
wątroba, nerki). Opieka nad dawcą narządowym- wybrane problemy pielęgnacyjne.
Opieka nad biorcami narządów. Przygotowanie do zabiegu i zadania pielęgniarki w
profilaktyce powikłań pooperacyjnych. Problemy psychospołeczne pacjentów po
przeszczepie narządu.
4. Proces pielęgnowania pacjenta po skutecznej resuscytacji krążeniowo-oddechowej.
Choroba poresuscytacyjna – problemy pielęgnacyjne. Procedury inwazyjne i badania
diagnostyczne w OIT (cewnik Swan-Ganza, kardiowersja, stymulacja, kontrpulsacja
wewnatrzaortalna IABP, EKG i zaburzenia rytmu i przewodnictwa, stymulacja
elektryczna serca, monitorowanie ICP, gazometria, układ krzepnięcia, badania
biochemiczne).
5. Proces pielęgnowania pacjenta kardiologicznego i kardiochirurgicznego. Opieka nad
chorym w przypadku stosowania inwazyjnych technik wspomagania krążenia.
Pielęgnowanie pacjenta po zabiegach kardiochirurgicznych.
Treści ćwiczeń 20 godz.
1.
Zaawansowane zabiegi resuscytacyjne (ALS).
2.
Specjalistyczne techniki diagnostyczne. Monitorowanie podstawowe i rozszerzone.
Terapia wentylacyjna. Program wentylacji domowej. Wstrząs septyczny.
Postępowanie z pacjentem z niewydolnością wielonarządową.
3.
Problemy etyczne w opiece nad krytycznie chorym. Akty i ustalenia prawne
chroniące prawa człowieka i pacjenta. Podmiotowość a przedmiotowość chorego.
4. Chory umierający – godność chorego, godność jego bliskich. Wsparcie rodzin chorych
leczonych w oddziałach intensywnej terapii.
Treści zajęć praktycznych 30 godz. i Praktyki zawodowej 30 godz.
1. Problemy pielęgnacyjne, formułowanie diagnozy pielęgniarskiej, określenie celu,
planowanie działań pielęgniarskich i ich realizacja u pacjenta po urazie
wielonarządowym (w tym czaszkowo-mózgowym) Przygotowanie chorego do badań
specjalistycznych.
2. Problemy pielęgnacyjne, formułowanie diagnozy pielęgniarskiej, określenie celu,
planowanie działań pielęgniarskich i ich realizacja u pacjenta w kardiologicznych
stanach zagrożenia życia. Przygotowanie chorego do badań specjalistycznych.
3.
Problemy pielęgnacyjne, formułowanie diagnozy pielęgniarskiej, określenie celu,
planowanie działań pielęgniarskich i ich realizacja u pacjenta po zabiegach
kardiochirurgicznych. Przygotowanie chorego do badań specjalistycznych.
Samokształcenie 10 godz.
W celu zaliczenia samokształcenia z
Intensywnej terapii i pielęgnowania w intensywnej opiece
medycznej proszę pisemnie rozwiązać jedno z podanych niżej zadań. Piśmiennictwo wykorzystane
podczas przygotowywania pracy proszę opracować zgodnie z wytycznymi pisania prac dyplomowych
obowiązującymi na Wydziale Nauk Medycznych.
Zadanie 1.: Opisz postępowanie medyczne z uwzględnieniem działań pielęgniarskich w
Zespole Ratownictwa Medycznego, Szpitalnym Oddziale Ratunkowym i OIT w podanej
niżej sytuacji.
Opis przypadku 1:
30 letni pracownik budowlany był uczestnikiem wypadku samochodowego bez udziału osób
trzecich. Wypadek związany był z nadmierną prędkością jazdy, doszło do dachowania,
pacjent nie był przypięty pasami bezpieczeństwa. Na miejscu wypadku stwierdzono brak
reakcji słownej, brak otwierania oczu na polecenia słowne, reakcja ruchowa zgięciowa na
bodźce bólowe, oddech 10/ min, tętno 110 ud/min, RR 100/60 mmHg. W badaniu urazowym
stwierdzono uraz głowy po stronie prawej w okolicy płata ciemieniowego, z rozległą raną
powłok skórnych. Źrenice niesymetryczne, prawa leniwie reaguje na światło.
Odgłos
opukowy bębenkowy nad prawą połową klatki piersiowej, otwarte złamanie kości udowej po
stronie prawej.
Zadanie 2. Sformułuj w formie pisemnej diagnozy pielęgniarskie, cel, oczekiwane efekty
opieki i plan działań pielęgniarskich na dany dyżur.
Opis przypadku 2.
Pacjent przyjęty do OIT po zabiegu zaopatrzenia pękniętego tętniaka aorty brzusznej,
operowany w trybie pilnym. W chwili przyjęcia dyżuru w OIT stwierdzasz:, brak reakcji
słownej, brak otwierania oczu na bodźce, reaguje na odsysanie wydzieliny z tchawicy
odruchem
kaszlowym
i
pozycją
zgięciową
kończyn
górnych
nieukierunkowaną.
Zaintubowany przez usta (rurka na 24 cm), ciśnienie w mankiecie rurki intubacyjnej 35
mmHg, oddech z respiratora w trybie SIMV, ilość 20, FiO
2
50%, saturacja 98%, kapnometria
30 mmHg, PaO
2
90 mmHg, PaCO
2
29 mmHg, wydzielina z tchawicy śluzowa, obfita. Tętno
110 ud./min, miarowe, RR krwawe (tętnica promieniowa lewa) 90/60 mmHg, OCŻ 6 mmHg.
Zgłębnik założony przez nos do żołądka, zalegania w żołądku 1000 ml/doba, ciśnienie
śródbrzuszne 20 cmH
2
O. Perstaltyka jelit leniwa, stolca w czasie pobytu w oddziale nie oddał.
Diureza godzinowa 40 ml (ostatnia godzina). Dystalne części kończyn dolnych blado-sine.
Tętno na tętnicach grzbietowych stóp słabo wyczuwalne. Opatrunek na ranie pooperacyjnej
lekko przesiąknięty (treść krwista). Temp. ciała 37.9*C pomiar z pęcherza moczowego.
Glikemia 140 mg%. Założone wkłucie do lewej żyły podobojczykowej, wkłucie obwodowe
na lewej kończynie górnej.
W zleceniach lekarskich m.in.: utrzymać MAP>70mmHg, Midanium wlew i.v. 5mg/h i
Morfina 3 mg/h we wlewie ciągłym, Thiopental 50-100mg i.v. w razie potrzeby, Levonor 0.3
/h we wlewie i.v. ciągłym.
Warunki przystąpienia do egzaminu z przedmiotu
Zaliczenie pisemne i praktyczne ćwiczeń na ocenę co najmniej dst.
Zaliczenie zajęć praktycznych na ocenę co najmniej dst.
Zaliczenie pisemne samokształcenia na ocenę co najmniej dst.
Warunki zaliczenia ćwiczeń
Ćwiczenia z Intensywnej terapii i pielęgnowania w intensywnej opiece medycznej są
obowiązkowe. Każda nieobecność na ćwiczeniach musi być usprawiedliwiona w ciągu 7 dni.
Zajęcia opuszczone z przyczyn usprawiedliwionych (wyłącznie zwolnienie lekarskie) należy
zaliczyć w terminie uzgodnionym z nauczycielem prowadzącym ćwiczenie. Uczestniczenie w
ćwiczeniach z grupą inną niż zaplanowana możliwe jest jedynie po wcześniejszym
uzgodnieniu tego z nauczycielem prowadzącym ćwiczenia.
Zaliczenie ćwiczeń na ocenę odbywa się na podstawie oceny teoretycznego przygotowania
studenta do ćwiczeń, oceny aktywności studenta na ćwiczeniach, zaliczenia pisemnego
sprawdzianu wiedzy z zakresu treści omawianych na danym ćwiczeniu. Każde ćwiczenie
musi być zaliczone na ocenę. W przypadku nie zaliczenia danego ćwiczenia należy zaliczyć
je w terminie uzgodnionym z nauczycielem prowadzącym. Wszystkie zaliczenia poprawkowe
odbywają się w formie ustnej.
Warunki zaliczenia zajęć praktycznych
Warunkiem zaliczenia zajęć praktycznych jest obecność na zajęciach. Każda nieobecność
musi być usprawiedliwiona w ciągu 7 dni. Zajęcia praktyczne opuszczone z przyczyn
usprawiedliwionych (wyłącznie zwolnienie lekarskie) należy zaliczyć w terminie
uzgodnionym z nauczycielem prowadzącym. Uczestniczenie w zajęciach praktycznych z
grupą inną niż zaplanowana możliwe jest jedynie po wcześniejszym uzgodnieniu tego z
nauczycielem prowadzącym ćwiczenia.
Zaliczenie zajęć praktycznych odbywa się na podstawie oceny teoretycznego przygotowania
studenta do zajęć, oceny aktywności studenta na zajęciach praktycznych, zaliczenia
niezbędnych umiejętności praktycznych wyszczególnionych w Karcie kompetencji, zaliczenia
sprawozdań z procesu pielęgnowania pacjenta w czasie zajęć praktycznych.
Zaliczenie samokształcenia
odbywa się na podstawie uzyskania pozytywnej oceny z
pisemnej pracy napisanej na jeden z podanych tematów. Ocenie podlegać będą prace złożone
w terminie.
W przypadku potwierdzenia, że praca samokształceniowa została wykonana niesamodzielnie
podjęte będą przewidziane prawem konsekwencje.
Przedmiot kończy się egzaminem.
Egzamin pisemny testowy, jednokrotnego wyboru, zintegrowany, zawierający 15 pytań z
części klinicznej i 15 pytań dotyczących opieki pielęgniarskiej. Egzamin obejmuje treści
kształcenia realizowane na wszystkich formach kształcenia (wykłady, ćwiczenia, zajęcia
praktyczne, samokształcenie). Egzamin odbywa się według zasad określonych w Regulaminie
studiów UWM.
LITERATURA PODSTAWOWA
1) Wołowicka L., Dyk D. 2008. Anestezjologia i intensywna opieka. Klinika i
pielęgniarstwo. Podręcznik dla studiów medycznych. Wydawnictwo Lekarskie
PZWL, Warszawa
2) Hanson C. W., red. wyd. pol. Mayzner-Zawadzka E. 2009. Procedury w intensywnej
terapii. Medipage, Warszawa, wyd. 1
3) Krajewska-Kułak E., Rolka H., Jankowiak B. 2009. Standardy i procedury
pielęgnowania chorych w stanach zagrożenia życia. Podręcznik dla studiów
medycznych. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, wyd. 1
4) Rybiki Z. 2009. Intensywna terapia dorosłych. Wydawnictwo Makmed, Lublin Wyd
2.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
1. Dyszkiewicz W., Jemielita M., Wiktorowicz K. 2009. Transplantologia w zarysie.
Uniwersytet Medyczny w Poznaniu, Poznań
2. Rutkowski B. 2008. Leczenie nerkozastępcze w praktyce pielęgniarskiej. Via Medica,
Gdańsk, wyd. 1
3. Hennessey I.A.M., Japp A.G. red. wyd. pol. Jacek Smereka 2008. Gazometria krwi
tętniczej - TO PROSTE. Elsevier Urban & Partner, Wrocław, wyd. 1
4. Kokot F. 2005. Gospodarka wodno-elektrolitowa i kwasowo-zasadowa w stanach
fizjologii i patologii. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, wyd. 6
5. Nowacka M. 2003. Etyka a transplantacje. PWN Warszawa
Zgłoś jeśli naruszono regulamin