Media jako instrument wpływu informacyjnego i manipulacji społeczeństwem - Hanna Batorowska, Rafał Klepka, Olga Wasiuta (2019, LIBRON).pdf

(9361 KB) Pobierz
Media jako instrument wpływu informacyjnego
i manipulacji społeczeństwem
Hanna Batorowska, Rafał Klepka, Olga Wasiuta
Media jako instrument wpływu informacyjnego
i manipulacji społeczeństwem
© Copyright by Authors
Kraków 2019
ISBN 978-83-66269-01-9
Recenzja:
prof. dr hab. Jerzy Kunikowski
prof. dr hab. inż. Piotr Sienkiewicz
Redakcja: Joanna Kłos
Korekta: Maciej Kiełbas
Projekt okładki: Justyna Rokitowska
Skład: LIBRON
Grafika wykorzystana na okładce:
https://pixabay.com/pl/strony-marionetka-ba%C5%82wan-polityczny-784077/
Publikacja sfinansowana przez Uniwersytet Pedagogiczny
im. Komisji Edukacji Narodowej
Wydawnictwo LIBRON – Filip Lohner
al. Daszyńskiego 21/13
31-537 Kraków
tel. 12 628 05 12
e-mail: office@libron.pl
www.libron.pl
SPIS TREŚCI
WSTĘP
ROZDZIAŁ I
7
Manipulacja w środowisku nadmiaru informacji
1.1. Konsekwencje potopu informacyjnego dla rozwoju współczesnej kultury
1.2. Technologiczne środowisko współczesnej manipulacji
1.3. Od nieświadomego zniekształcania informacji do celowego jej deformowania
1.4. Od dezinformacji do manipulacji świadomością adresatów wpływu
ROZDZIAŁ II
15
15
35
50
68
Kompetencje informacyjne manipulatorów i manipulowanych
2.1. Wykluczenie cyfrowe i społeczne konsumptariatu
2.2. Znaczenie kompetencji informacyjno-medialnych dla wolności osobistej
i politycznej
2.3. Potrzeba analizowania informacji w przestrzeni manipulowanej
2.4. Wpływ edukacji informacyjno-medialnej na poczucie bezpieczeństwa
jednostki w globalnym społeczeństwie ryzyka
ROZDZIAŁ III
81
81
91
106
116
Mass media instrumentem wpływania informacyjnego na społeczeństwo
3.1. Media narzędziem wprowadzenia agresji informacyjnej
3.2. Teoretyczne podstawy propagandy, dezinformacji i walki informacyjnej
3.3. Globalna sieć internetowa w wojnach informacyjnych
3.4. Sieci społecznościowe narzędziem prowadzenia wojen informacyjnych
ROZDZIAŁ IV
127
127
144
174
181
Manipulowanie informacją w mediach warunkiem wojny hybrydowej
4.1. Rola informacji z mass mediów w wojnach hybrydowych
4.2. Kampania informacyjna w konflikcie rosyjsko-ukraińskim
4.3. System symboliczny rosyjskich działań propagandowych
4.4. Rosyjska massmedialna manipulacja informacją w wojnie hybrydowej
przeciwko Ukrainie
205
205
232
247
261
Zgłoś jeśli naruszono regulamin