jak pisac indywidualne programy.doc

(60 KB) Pobierz
Zindywidualizowane wymagania

Co to są programy indywidualne?

 

Wszystkie programy, które mają na celu ułatwienie przyswajania wiedzy uczniowi o specjalnych potrzebach edukacyjnych dzielimy na trzy rodzaje:

1.     programy indywidualne – przeznaczone dla dzieci z upośledzeniem w stopniu umiarkowanym i znacznym

2.     programy zindywidualizowane – przeznaczone dla dzieci z upośledzeniem w stopniu lekkim ( posiadającymi orzeczenie PPP)

3.     wymagania zindywidualizowane – przeznaczone dla dzieci posiadających opinię PPP

Dzieci, które obowiązuje program zindywidualizowany lub zindywidualizowane wymagania obowiązuje podstawa programowa do kształcenia ogólnego. Natomiast dzieci z upośledzeniem umiarkowanym lub głębokim obowiązuje program szkoły specjalnej.

Każda opinia, którą otrzymuje przebadane dziecko jest ważna 2 lata – jeśli badania nie zostaną powtórzone, a opinia uaktualniona – wymagania zindywidualizowane przestają obowiązywać.

W Poradni PP dziecko badane jest za pomocą testu Wechslera, na podstawie którego wyznacza się miedzy innymi poziom intelektualny dziecka. Poniższa tabela wyjaśnia zapisy o intelekcie dziecka, pojawiające się zaraz na początku opinii:

 

 

Zapis z opinii

Iloraz inteligencji

Poziom przeciętny

90 – 110

Poziom poniżej przeciętnej

80 – 90

Poziom znacznie poniżej przeciętnej

70 – 80

Poziom istotnie poniżej przeciętnej

Poniżej 69

 

Wechsler bada 10 funkcji poznawczych: 5 wykonawczych ( możliwości wrodzone) i 5 słownych ( umiejętności nabyte podczas nauki).

 

Co powinny zawierać programy indywidualne?

 

Wszystkie programy powinny mieć charakter edukacyjno – terapeutyczny.

W zakresie funkcji edukacyjnej programy powinny zawierać formy i metody pracy z dzieckiem, z uwzględnieniem jego dysfunkcji ( na podstawie opinii). Dla dzieci z upośledzeniem lekkim program, oprócz form i metod, powinien zawierać modyfikację treści programowych na potrzeby dziecka. Oznacza to, że spośród wszystkich treści programowych wybieramy tylko te, które uważamy za niezbędne do dalszego kształcenia.

W zakresie funkcji terapeutycznych w programie powinny znaleźć się działania, które posłużą ochronie sfery emocjonalnej dziecka i nawiązaniu kontaktu emocjonalnego ze środowiskiem. Ponadto funkcję terapeutyczną pełnią wszelkiego rodzaju zajęcia wyrównawcze, korekcyjno- kompensacyjne i logopedyczne.

 

Schemat programu indywidualnego

 

I strona

Dla dzieci z opinią

Zindywidualizowane wymagania edukacyjno – terapeutyczne dla ucznia………………………………. skonstruowane w oparciu o podstawę programową do kształcenia ogólnego na podstawie opinii PPP.

Dla dzieci z orzeczeniem ( upośledzenie w stopniu lekkim) – Zindywidualizowany program edukacyjno – terapeutyczny dla ucznia………………………………. skonstruowany w oparciu o podstawę programową do kształcenia ogólnego na podstawie orzeczenia PPP o potrzebie kształcenia specjalnego.

 

II strona

Charakterystyka dziecka. ( charakterystykę ujmujemy w tabelę, po jednej stronie umieszczając mocne strony dziecka, po drugiej słabe strony wypisane z opinii lub orzeczenia)- poniżej zawarte są najczęściej powtarzające się słabe strony.

MOCNE STRONY

SŁABE STRONY

 

1. słaba pamięć słuchowa bezpośrednia

 

2. obniżona pamięć trwała

 

3. trudności ze skupieniem uwagi

 

4. obniżone myślenie logiczne

 

5. słaba orientacja kierunkowa przestrzenna

 

6. brak umiejętności rozumienia tekstu

 

7. trudności z a abstrahowaniem i uogólnieniem

 

8. niskie rozumowane werbalne

 

9. wolne tempo pracy

 

10. słaba organizacja materiału spostrzeżeniowego

 

11. zaburzenie analizy i syntezy wzrokowej

 

12. trudności w pisaniu i czytaniu

 

13. niska motywacja

 

14. trudności z pisaniem z pamięci

 

15 operowanie symbolami

 

16. obniżenie myślenia operacyjnego

 

17. niska odporność emocjonalna

 

Oprócz mocnych i słabych stron wypisanych z opinii dopisujemy tam cechy, słabe i mocne z własnych obserwacji lub rozmów z rodzicami dziecka.

 

III strona

Cele ogólne: (poniżej znajdują się przykładowe cele ogólne, najczęściej występujące)

1.     usprawnianie grafomotoryki

2.     podnoszenie samooceny

3.     rozwijanie operacyjności

4.     wpływanie na systematyczną a pracę w domu

5.     usprawnianie manualne

6.     rozwijanie pamięci trwałej

7.     wdrażanie do aktywności

8.     wzbogacanie słownictwa

9.     współpraca z rodzicami

 

 

 

 

IV strona

Procedury osiągania celów

A.   Formy pracy: ( nasze oddziaływania, które podejmujemy, aby nauczyć dziecko poszczególnych umiejętności. Formy te maja odzwierciedlać trzy funkcje oceny: wspierającą, motywującą i informacyjną. Dzieci z opiniami i orzeczeniami o lekkich stopniach upośledzenia mogą otrzymać każdą z możliwych ocen – poniżej przedstawione są przykładowe formy oraz przyporządkowane im słabe strony dziecka ujęte w tabeli powyżej)

 

1. nie odpytujemy z mapy, podajemy orientacyjny kierunek ( 5,11,15)

2. przygotowywanie dodatkowych mapek (5,11,15)

3. tworzenie map pojęciowych (1,4,7,8,13)

4. informowanie dziecka na dzień przed planowanym pytaniem (1,2,9,13,17)

5. informacja o pytaniu przed wejściem do klasy (13,17)

6. zadania z lukami (3,9,10,11,12)

7. wybór zadań na sprawdzianach i klasówkach (2,4,6,7,9,16)

8. mniejsza ilość zadań (9)

9. tworzenie map pamięciowych (1,2,3,4,16)

10. zadawanie pytań pomocniczych ( 1,2,3,4,17)

11. naprowadzanie na odpowiedzi (2,4,8,16)

12. sprawdzanie wiedzy tylko pisemnie (17)

13. informacja o ocenie (dlaczego taka i co było źle) (13,17)

14. sprawdzanie tylko ustnie ( 12.17)

15. zakreślanie odpowiednich wzorów potrzebnych do zadania (11,12,15)

16. posługiwanie się konkretami w rozpoznawaniu np. figur, symboli 94,7,8,11,16)

17. przydzielanie funkcji klasie (13,17)

18. przydzielanie zadań dodatkowych (2,13,17)

19. odczytywanie tekstu (1,3,4,12)

20. uczeń zgłasza się do odpowiedzi sam (2,13,17)

21. listy pochwalne np. co miesiąc (13,17)

22. kontrakt z rodzicami np. sprawdzanie zeszytów co tydzień ( 13,17)

23. spotkania z rodzicami np. raz w miesiącu

24. zajęcia wyrównawcze

25. uczeń nie czyta na lekcji (9,10,12,17)

26. ma zadawane do przeczytania krótkie teksty (2,3,6,9,12,13)

27. zaznaczanie tekstu do nauczenia się (2,4,9,13,17)

28. dodatkowe karty pracy (1,2,3,6,7,9,12,14,16,17)

29. nie przepisuje z tablicy tylko dostaje materiały od nauczyciela (3,9,11,12)

30. powtarzanie pytań (1,2,3,7,8,13,16)

31. krótkie, proste pytania (1,2,3,7,8,13,160

32. sprawdzanie wiedzy poprzez działanie na konkrecie (2,4,5,10,11)

 

 

 

B.    Metody pracy: (są to metody, którymi pracujemy na co dzień, tyle że zmodyfikowane na potrzeby dziecka) - poniżej przykładowe metody:

1.     burza mózgów

2.     projekt

3.     ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin