Młody.Technik.1950.06.15.Nr.1.(20).pdf
(
24208 KB
)
Pobierz
C e n a 2 5 zl
DNIK
DM MŁODZIEŻY
T R E Ś Ć
n
u
m
e
r
u
b
i
e
ż
ą
c
e
g
o
OD REDAKCJI • JEDZIEMY NA PRAKTYKI WAKACYJNE • WYNALAZEK ROBOTNI
KA • RZECZ NOWA I WAŻNA • ROZMOWA Z JANEM BULEJEM • DŹWIĘKI, KTÓRYCH
NIE SŁYCHAĆ • SILNIKI SPALINOWE • MŁODZIEŻ Z PKZNT I JEJ OBRABIARKI • BIA
ŁY JACHT • TONA WĘGLA • WIELKI UCZONY I WIELKI BOJOWNIK O POKÓJ • Z ŻYCIA
MŁODZIEŻY • CO CZYTAC • NA WARSZTACIE • WYNALAZKI I USPRAWNIENIA • SA
MOLOT PO-2 • HUMOR • ZAKŁADAJMY KOŁA WYNALAZCÓW W SZKOŁACH • ODPO
WIEDZI REDAKCJI • ROZSTRZYGNIĘCIE KONKURSU
SŁOWNICZEK NUMERU • CO,
JAK, DLACZEGO • W KILKU ZDANIACH.
T
R
E
Ś
Ć
N U M E R
U
P O P R Z E D N I E G O
(19 NUMERU „MŁODEGO ZAWODOWCA“) — DO WALKI Z „BUMELANTAMI“ • PO MIĘ
DZYNARODOWYCH TARGACH POZNAŃSKICH • RADZIECKIE SAMOCHODY SPECJAL
NE • PRZERÓBKA ROPY NAFTOWEJ • W STARACHOWICACH • GŁĘBOKO POD ZIE
MIĄ • GIORDANO BRUNO • SAMOLOT PO-2 • WYNALAZKI I USPRAWNIENIA • Z ŻYCIA
MŁODZIEŻY • Z WARSZTATU MŁODEGO ZAWODOWCA • CO, JAK, DLACZEGO • OD
POWIEDZI • SŁOWNICZEK NUMERU • PRAKTYKA UCZY W KILKU ZDANIACH.
Jak sygnalizowaliśmy w dziewiętnastym numerze „Młodego Za
wodowca”, pismo nasze zmienia swe oblicze. Zmiana polega nie
tylko na innej nazwie i nowej szacie graficznej. Zmienia się rów
nież i treść.
„Młody Technik mieć będzie wyraźnego adresata. Będzie nim
przede wszystkim młodzież szkól mechanicznych oraz ci wszyscy,
którzy interesują się zagadnieniami mechaniki i elektrotechniki.
Maturalnie pismo nie będzie się ograniczać do czysto fachowych ar
tykułów. Poruszać w nim będziemy dziedziny pokrewne, a więc za
gadnienia fizyki i chemii, najnowszych zdobyczy technicznych
i naukowych, historię myśli ludzkiej, sprawy dotyczące życia na
szych hut i fabryk, szkól zawodowych, młodzieży pracującej już
w zawodzie. Będziemy pisać o młodych racjonalizatorach, o klubach
wynalazców, o tym wszystkim, czym żyje dziś cały kraj, czym żyje
młode pokolenie przyszłych mechaników. Chcemy, żeby nasze pis
mo żyło i tu polrzebiia jest nam Wasza pomoc
pomoc czytelni
ków. Piszcie do nas o wszystkim, co się u W as dzieje
w szkole
czy w zakładzie pracy. Dzielcie się z nami swoimi troskami i swoi
mi osiągnięciami.
”
—
—
•
Po przeczytaniu tego pierwszego numeru zastanówcie się, czego
w nim brak, co chcielibyście znaleźć w następnych numerach.
Dzisiejszy, pierwszy numer „Młodego Technika jest jednocześ
nie ostatnim numerem w bieżącym roku szkolnym. Następny ukaże
się w dniu 1 września.
W czasie wakacji czekamy na Wasze listy. Od Was zależy, aby
pismo było naprawdę W aszym pismem, aby nie tylko dostar
czało W am interesujących wiadomości, ale żeby było odzwiercie
dleniem Waszego życia.
Dając W am ten pierwszy numer, czekamy na Wasze wypo
wiedzi.
Redakcja
”
J E D Z I E M Y HA P R A K T Y K I
Przyjemne są wszelkie wyjazdy na wakacje.
Ale na praktykę... do fabryki — to mi się nie
uśmiecha... to strata kilku wakacyjnych ty
godni...
Tak zapewne może pomyśleć niejeden z ucz
niów. Bądźmy szczerzy. Wielu tak pomyśli. Czy
mają rację?
Na pewno nie!
Przed wojną młodzież szkół zawodowych nie
miała właściwie zorganizowanych praktyk wa
WAKACYJNE
kacyjnych. Nikt się nią nie interesował, nikt nie
troszczył się o to, jak będzie spędzać miesiące
wakacyjne. Skutki takiej nauki zawodu były
dla młodzieży często wręcz tragiczne i odbijały
się ujemnie na całym późniejszym, jej życiu.
Przedwojenne szkoły zawodowe miały pro
gramy nauki zawodu oderwane od życia, nie po
wiązane z faktycznymi potrzebami produkcji.
Wskutek tego absolwent szkoły, gdy dostał się
do fabryki, musiał właściwie na nowo rozpoczy
nać naukę zawodu. A bardzo często było tak, że. lifikowanych, a więc inżynierów, technologów,
tej pracy w fabryce nie mógł dostać, bo prze konstruktorów, techników, sztygarów, robotni
mysł prywatny unikał absolwentów szkół zawo ków wykwalifikowanych itd.“
dowych, jako pracowników niedostatecznie
Tygodnie spędzone na praktyce są zatem cza
przygotowanych do pracy, a posiadających duże sem podwójnie zyskanym — czasem zyskanym
pretensje z tytułu ukończenia szkoły. Wyniki dla siebie, czasem zyskanym dla wielkiego dzie
były takie, że około 50% absolwentów szkół ła
zawodowych było po ukończeniu szkoły bezro na Planu Sześcioletniego, jeśli oczywiście jadąc
praktykę postanowimy sobie, aby jak naj
botnymi. Wielu z nich chwytało pierwszą lep więcej się na niej nauczyć, jak najrzetelniej ją
szą pracę nie związaną ani z nauką w szkole za odbyć.
wodowej, ani zamiłowaniem, byle tylko móc za
robić na życie.
liilL a wskazówek
W Polsce Ludowej młodzież szkół zawodo
wych jest otoczona szczególną opieką rządu
Co należy robić, aby iz praktyki wynieść jak
i społeczeństwa. Opieka ta przejawia się mię
najwięcej korzyści, jak najwięcej wiedzy pod
dzy innymi w powiązaniu teoretycznej nauki za
wodu w szkole z praktycznymi zajęciami w za noszącej kwalifikacje zawodowe?
kładach produkcyjnych. Stąd właśnie wynika
Według instrukcji, wydanych w tej sprawie
odbywanie przez młodzież praktyki w zakła przez władze szkolne, praktykant powinien za
dach pracy.
poznawać się z metodami i organizacją produkcji
danego zakładu pracy- Winien on wykorzysty
wać w procesie produkcji posiadane wiadomości
P r a ld y k a , m y i p ia n
i uzupełniać je spostrzeżeniami poczynionymi
Praktyki uczniowskie mają uzupełnić teore w czasie pracy. Powinien brać udział w życiu
tyczne wiadomości szkolne wiadomościami prak społecznym zakładu pracy i rozumieć dążenia
tycznymi. Mają one zaznajamiać przyszłych pra klasy robotniczej, brać udział we współzawod
cowników z nowoczesnym socjalistycznym za nictwie, uczyć się stosowania zasad osc-czędności
kładem pracy, z jego organizacją wewnętrzną i poszanowania społecznej własności.
i życiem społecznym. Dają młodzieży możność
Praktykant powinien brać udział w naradach
zdobycia jak najlepszych kwalifikacji zawodo produkcynych, w imprezach kulturalno-oświa
wych już w czasie nauki w szkole.
towych i w pracach zakładowych kół ZMP.
A pamiętajmy, że zdobycie wysokich kwalifi
Na czas trwapia praktyki uczeń staje się człon
kacji fachowych jest sprawą dla każdego bardzo kiem załogi robotniczej, a więc obowiązują go
ważną. W ustroju uspołecznionym, w ustro wszystkie zarządzenia, regulaminy, a nawet
ju, w którym wynagrodzenie zależy od zwyczaje przyjęte w danym zakładzie.
jakości i ilości pracy: im kto ma lepsze kwalifi
Powinien on strzec tajemnicy służbowej, dbać
kacje zawodowe, tym lepiej i wydajniej może o zachowanie bezpieczeństwa pracy, higieny
pracować i tym lepiej zarabiać- Wiemy poza społecznej i osobistej. Krótko można by okreś
tym, że ustrój nasz zapewnia awans społeczny lić, że praktykanta obowiązuje socjalistyczny
przede wszystkim przodownikom pracy i racjo stosunek do pracy i do współtowarzyszy.
nalizatorom. Oczywiście, łatwiej zdobyć te za
Instrukcja władz szkolnych przewiduje, że
szczytne tytuły, gdy jest się do swojej pracy od
każdy uczeń powinien w czasie praktyki prowa
powiednio przygotowanym.
dzić dziennik pracy, który równocześnie służyć
Praktyka wakacyjna rozumiana od strony oso mu będzie jako sprawozdanie. W dzienniku
bistych korzyści ucznia nie jest więc na pewno praktykant będzie robił codziennie notatki do
stratą kilku tygodni — przeciwnie, jest znacz tyczące pracy, szkice rysunkowe i opisy wyko
nym przyśpieszeniem jego startu do samodziel nywanych czynności- Będzie mógł zanotować
nej pracy w obranym przez niego zawodzie.
swoje wątpliwości i zapytania, jakie mu się na
Właściwe przygotowanie zawodowe, które jest sunęły w związku z wykonaniem poszczególnych
celem praktyk wakacyjnych, wiąże się zarazem czynności, będzie mógł ¡zapytać o sprawy, które
z inną niezmiernie ważną sprawą dla całego na go zainteresowały lub których dostatecznie nie
szego społeczeństwa.
zrozumiał. W tymże dzienniku opiekun lub upo
Prezydent Bolesław Bierut w swoim referacie ważnieni pracownicy zakładu pracy będą udzie
na IV Plenum Komitetu Centralnego PZPR lali praktykantowi rzeczowych i fachowych od
zwrócił uwagę całego społeczeństwa na to, że powiedzi. Dziennik taki będzie nie tylko doku
gwałtowny ¡rozwój naszego przemysłu powoduje mentem stwierdzającym, jak i co robił uczeń na
ciągle rosnące zapotrzebowanie na wykwalifiko praktyce, ale stanie się dla niego źródłem wia
wanych pracowników. Wykonanie 6-letniego domości fachowych. Dodać należy, że za najlep
Planu, a więc zbudowanie w Polsce podstaw do sze dzienniki przyznane będą nagrody książ
brobytu mas pracujących, zależy od dobrych fa kowe.
chowców.
Życzymy naszym Czytelnikom, aby zdobyli
„Potrzeba nam —• powiedział Prezydent — jak najwięcej takich nagród, gdyż będą one do
coraz więcej nie tylko siły roboczej w ogóle, ale wodem ciekawie, kształcąco i pożytecznie spę
przede wszystkim kadr kierowniczych i wykwa dzonych wakacji.
2
WYNALAZEK ROBOTNIKA
- RZECZ NOW A I WAŻNA
W samym tylko przemyśle węglowym
zgłoszono w ubiegłym roku:
*
2800 wniosków racjonalizatorskich, któ
re dały:
*
2 MILIARDZJ oszczędności naszej gos
podarce,
* 40 M ILIO N Ó W premii twórcom uspra
wnień.
Wynalazczość robotnicza i nowatorstwo w pro
Rząd Polski Ludowej — przedstawiciel klasy
dukcji — to zjawiska bardzo młode. Właściwy robotniczo-chłopskiej — od pierwszej chwili do
ich rozwój w Polsce rozpoczął się w r. 1947, kie ceniał należycie ten twórczy płomień w masach
dy uporządkowanie naszej gospodarki pozwo robotniczych. Wyznaczył regulamin premiowa
liło ludziom pracy pomyśleć o tym, jakby pro nia, zalecił inteligencji technicznej pomoc racjo
nalizatorom.
dukować lepiej i oszczędniej.
Pierwsze usprawnienia, dokonane w naszych
Nowatorstwo i wynalazczość robotników
fabrykach, kopałniach, zakładach pracy, miały i chłopów przynosi społeczeństwu wielomiliar
na celu zastąpienie brakujących zagranicznych dowe oszczędności. Podnosi poziom życia mas
materiałów, udoskonalenie prymitywnych i ma robotniczo-chłopskich, a autorom pomysłów ra
ło wydajnych narzędzi, wynalezienie szybszych cjonalizatorskich daje wysokie premie.
metod obróbki itp.
Według ogłoszonych ostatnio danych w roku
Wspaniały ten ruch nowatorski rozwijał się ubiegłym w samym tylko przemyśle węglowym
w miarę, jak wzrastała świadomość, że pracu zgłoszono około 2800 wniosków racjonalizator
jąc dla kraju — pracujemy dla siebie. Rozwijał skich. Wprowadzone w życie usprawnienia przy
się i obejmował wciąż nowych ludzi w miarę, niosły 2 miliardy oszczędności naszej gospodar
jak rosło przywiązanie ich do państwa ludowe ce i 40 milionów premii ich twórcom.
go, jak rodził się nowy socjalistyczny stosu
nek do pracy.
Ten ruch wynalazczości i nowatorstwa nie
do pomyślenia był przed wojną, zarówno jak
i dziś w krajach kapitalistycznych. W warun
kach ustroju kapitalistycznego nie mógł się
zrodzić entuzjazm walki o zwiększenie produk
cji. Bowiem po cóż robotnik miał doskonalić
maszyny, narzędzia? żeby fabrykant więcej za
robił? A przy tym każde ulepszone narzędzie
oznaczało jednego więcej zbytecznego robot
nika.
Dzisiaj w Polsce Ludowej rośnie z miesiąca
na miesiąc ilość zgłaszanych pomysłów.
Racjonalizatorka
Obecnie otrzymujemy kwartalnie więcej po
.
townic skróciła wIrena Łapecka przez usprawnienie lu-
swoim zakładzie pracy czas lutowa
nia o 40%.
Fot. Film Polski
mysłów niż w ciągu całego r. 1947.
3
Plik z chomika:
xp7
Inne pliki z tego folderu:
Młody.Technik.1950.06.15.Nr.1.(20).pdf
(24208 KB)
Młody.Technik.1950.09.01.Nr.1.pdf
(28403 KB)
Młody.Technik.1950.12.01.Nr.7.pdf
(29544 KB)
Młody.Technik.1950.10.15.Nr.4.pdf
(18736 KB)
Młody.Technik.1950.01_1950.06.15.pdf
(7687 KB)
Inne foldery tego chomika:
1951
1952
1953
1954
1955
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin