BENEDYKT XVI - EUROPA BENEDYKTA W KRYZYSIE KULTUR.pdf

(1991 KB) Pobierz
EUROPA BENEDYKTA
W KRYZYSIE KULTUR
SPIS TREŚCI
WSTĘP DO WYDANIA POLSKIEGO......................................5
WPROWADZENIE.
Propozycja
........................................... 19
KRYZYS KULTUR
I.
Refleksje na temat kultur,
które są dzisiaj sobie p rzeciw n e........................................ 41
II. Znaczenie i granice
aktualnej kultury racjonalistycznej................................. 57
III. Permanentny sens wiary chrześcijańskiej....................... 65
PRAWO DO ŻYCIA A EUROPA
Dlaczego nie należy się poddawać ................................. 75
Prawo siły, siła praw a...........................................................81
Decydujące sp o jrz e n ie .......................................................85
I.
II.
III.
CO ZNACZY WIERZYĆ
I.
Wiara życia codziennego, zasadnicza postawa ludzka ... 99
II. Czy agnostycyzm może być rozwiązaniem ?..................105
III. Naturalne poznanie B oga................................................. 115
IV. Wiara „Nadprzyrodzona” i jej p o chodzenie..................125
V.
Rozwinięcie p rz e sła n ek ................................................... 131
1. Zakotwiczenie wiary w widzeniu Jezusa
i Ś w ięty ch ....................................................... ................ 131
2. Sprawdzian wiary w życiu .......................................... 134
3. ,Ja”, „ty” i „my” w i a r y .................................................... 137
BIBLIOGRAFIA
142
JOSEPH RATZINGER
EUROPA BENEDYKTA
W KRYZYSIE KULTUR
Wstęp i wprowadzenie
O. LEON KNABIT OSB
MARCELLO PERA
WSTĘP
DO WYDANIA POLSKIEGO
o. Leon Knabit OSB
mnich tyniecki
uropa Benedykta” Dlaczego właśnie Bene­
...
dykta? Dlaczego ten człowiek - żyjący w Italii
na przełomie piątego i szóstego wieku, najpierw
pustelnik, potem zakonodawca kształtujący życie
Europy średniowiecznej - zostaje ogłoszony w ro­
ku 1964 Patronem Europy? Dlaczego w roku 2005
Namiestnik Chrystusa przyjmuje jego imię?
Otwieramy z ciekawością książkę - ostatnią, któ­
rą napisał kardynał Ratzinger, a skończoną tuż
przed swoim wyborem na papieża. Długoletni
strażnik depozytu wiary staje teraz przed nami jako
Najwyższy Pasterz i Ojciec. Jedna z pierwszych jego
papieskich wypowiedzi brzmiała: „Nie chcę iść
za moimi ideami”, a wiemy, że i deklaracja
Dominus
Jesus
była jego osobistym wyznaniem. Warto przy­
pomnieć w tym miejscu również słowa Jana Paw­
ła II, odnoszące się do programu na trzecie tysiąc­
E
7
Europa Benedykta
lecie: „Trzeba wciąż na nowo zaczynać od Chry­
stusa”. I oto staje przed nami Kościół nie Wojtyły czy
Ratzingera, ale Kościół Chrystusa; Kościół prowa­
dzony przez zastępców Tego, który powiedział o so­
bie: ,Ja jestem Drogą i Prawdą, i Życiem” (j 14,6). Po­
intą tej książki jest wiara w Chrystusa, co jest
zresztą pointą i Ewangelii, i...
Reguły
Świętego Bene­
dykta. Chodzi o Jezusa i Jego miejsce w Europie.
Kardynał Joseph Ratzinger, wielki przyjaciel mni­
chów, nieraz szukał inspiracji w
Regule
Świętego
Benedykta, powstałej na początku VI wieku
po Chrystusie w słynnym opactwie na Monte. Cassi­
no. Jej praktyczne zalecenia można sprowadzić do:
„Módl się i pracuj, a nie bądź smutny”, i jeszcze: „Sza­
nuj wszystkich ludzi”. Ostateczne jednak motywy
takich postaw wyraża Patriarcha mnichów i Patron
Europy w słowach: „Niczego nie przedkładać
nad miłość Chrystusa”
(Reguła
4, 21) oraz: „Niech
nic nigdy nie będzie dla nich [dla mnichów, ale czy
tylko dla mnichów?] ważniejsze od Chrystusa”
{Re­
guła
72, 11).
Reguła
Świętego Benedykta, rozpo­
8
Zgłoś jeśli naruszono regulamin