Python 1 - ZADANIA.pdf
(
2107 KB
)
Pobierz
Python 1
Zadania
Podstawy programowania w języku Python - ZADANIA
1. Napisać skrypt, który pozwoli wprowadzić użytkownikowi jego oceny z trzech
przedmiotów i wyświetli jego
średnią.
Wyjaśnienie / sposób rozwiązania:
Na początku musimy się zastanowić jak nasz program ma zadziałać – co musi po kolei
wykonać, jakie dane są mu potrzebne i jak je zdobyć. Skoro chcemy zaprezentować
średnią
to najpierw musimy ją obliczyć.
Żeby
ją obliczyć to musimy mieć do tego dane. Pobrane dane musimy gdzieś
przechowywać – użyjemy do tego celu zmiennych. Więc pierwszym krokiem będzie
pobranie i zapisanie do zmiennych tych trzech ocen.
Funkcja print() pobiera dane jako tekst, a wiemy
że
będziemy przeprowadzać na
wprowadzonych danych operacje. Wynika z tego,
że
pobrane wartości musimy zamienić
na liczby – służyła do tego na przykład funkcja int(). Jak mamy w zmiennych oceny, to
możemy teraz wyznaczyć
średnią
i znowu zapisać ją w jakiejś zmiennej. Gdy wszystko
mamy policzone zostało wyświetlić wynik na konsoli.
Podstawy programowania w języku Python - ZADANIA
2. Napisać skrypt, który poprosi o podanie promienia koła, a następnie wyświetli na
konsoli jego obwód i pole.
Wyjaśnienie / sposób rozwiązania:
Zaczynamy od zastanowienia się co jest potrzebne do obliczenia pola koła: stała PI oraz
promień. Stwórzmy zatem na początku zmienną, w której przechowamy wartość liczby
Pi.
Następnie potrzebujemy promień koła. Chcemy umożliwić użytkownikowi skryptu na
wprowadzenia dla jakiego promienia chce obliczyć obwód o pole. Funkcja print()
pobiera dane jako tekst, a wiemy
że
będziemy przeprowadzać na wprowadzonych
danych operacje.
Wynika z tego,
że
pobrane wartości musimy zamienić na liczby – służyła do tego na
przykład funkcja float() jeżeli wprowadzane wartości będą liczbami ułamkowymi. Mamy
już wszystkie dane potrzebne do obliczeń. Zaczynamy od policzenia pola koła, wynik
zapisujemy w zmiennej, a następnie wyświetlamy na konsoli. Następnie tak samo
postępujemy z obwodem.
Podstawy programowania w języku Python - ZADANIA
3. Rozszyfrować podany tekst (wierszyk) wykonując kolejno operacje:
Zmienna z tekstem: (skopiować do edytora)
wierszyk = ””” si 1ła+b1 b1+m1 k,
nie+wie dzi 1ł1+j1k.
:::::::::::::::::
Dzi 1de k+wi edz i1ł,
nie+pow iedz i1ł,
1+to+by
ło+t1k
!
””
Wyjaśnienie / sposób rozwiązania:
Operacje do wykonania w celu rozszyfrowania (WAŻNA JEST KOLEJNOŚĆ):
1. Usunąć spacje z początku tekstu
2. Zamienić znak „1” na literę „a”
3. Usunąć wszystkie spacje.
4. Zamienić „+” na spacje
5. Zamienić „:” na spacje
6. Zmienić pierwszą literę na wielką
Naszym zadaniem jest rozszyfrowanie podanego tekstu. Najpierw zapiszmy tekst do
rozszyfrowania w zmiennej i wyświetlmy go na konsoli. Poznaliśmy kilka różnych funkcji,
które można użyć do modyfikacji tekstu. Musimy sobie przypomnieć jakie to były funkcje
i wywołać je w odpowiedniej kolejności zgodnie z podanymi krokami.
Pierwsze co mamy do zrobienia to pozbycie się spacji z początku tekstu – służyła do
tego funkcja strip(). Wywołujemy ją na tekście, a następnie wynik jej działania
zapisujemy znów do zmiennej z tekstem. W ten sposób w tej samej zmiennej mamy
teraz tekst bez spacji na początku. Kolejne cztery operacje polegają na zamianie jakiś
znaków na inne, służyła do tego funkcja replace(). Wynik każdego podpunktu ponownie
zapisujemy do tej samej zmiennej. Ostatni podpunkt karze ustawić pierwszą literę na
wielką. Możemy tego dokonać za pomocą funkcji capitalize(). Na samym końcu
wyświetlamy odkodowany tekst na konsoli.
4. Zdefiniować kilka stałych matematycznych (liczba PI, e - podstawa logarytmu
naturalnego), fizycznych (g - przyspieszenie ziemskie, c – prędkość
światła)
i
tekstowych (nazwa szkoły, swój email). Każdy rodzaj stałych powinien być stworzony
w osobnym pliku. Następnie zaimportować i wyświetlić na konsoli wszystkie
utworzone stałe.
5. Napisać skrypt, który przyjmie nazwę dnia tygodnia po polsku i wypisze jego nazwę
po angielsku. Skrypt powinien działać poprawnie w przypadku wpisania dnia
tygodnia zarówno z małej jak i z dużej litery.
Wyjaśnienie / sposób rozwiązania:
Od czego zaczniemy? Skoro mamy mieć w skrypcie możliwość podania dnia tygodnia, to
zapewne będziemy go musieli jakoś poprać i gdzieś zapisać. Do pobierania danych od
użytkownika służyła funkcja input(), jej wynik przechowamy w zmiennej.
Plik z chomika:
kufel_007
Inne pliki z tego folderu:
C+_Porady_i_Metody.pdf
(102116 KB)
Helion - Visual Studio .NET .NET Framework. Czarna księga(1).pdf
(83887 KB)
Eugeniusz Wróbel - Programowanie w Języku Asemblera MASM.pdf
(50304 KB)
Ed Wilson - Windows PowerShell - Najlepsze Praktyki.pdf
(24653 KB)
Helion - Visual Studio .NET .NET Framework. Czarna księga.pdf
(83887 KB)
Inne foldery tego chomika:
assembly
C#
C++
Hacking Books Ultimate Collection B)
Hakin9 hacking
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin