Castells M. Władza komunikacji.pdf

(18691 KB) Pobierz
castells
wtadza
komunikacji
WYDAWNICTWO
NAUKOWE
PWN
władza
komunikacji
Tłumaczenie
Jakub Jedliński
Paweł Tomanek
WYDAWNICTWO
N A U K O W E PWN
W A R S Z A W A 2013
S
pis treści
Podziękowania ................................................................................................................
9
Przedmowa....................................................................................................................... 13
Rozdział I . Władza w społeczeństwie s i e c i .......................................................
23
Czym jest władza? ....................................................................................................... 23
Państwo i władza w epoce globalnej ....................................................................... 29
Sieci ................................................................................................................................ 32
Clobalne społeczeństwo s ie c i..................................................................................... 36
Czym jest wartość w społeczeństwie sieei?
................................................................ 38
Praca, siła rolnicza, klasa i pleć: przedsiębiorshw sieciom• i nowy społeczny
podział pracy
....................................................................................................... 41
Przestrzeń przepływów i bezczasowy czas..................................................................
45
Kultura w społeczeństwie sieei
.................................................................................. 47
Państwo sieciowe .............................................................................................................. 50
Władza w sieciach ....................................................................................................... 53
Władza i przeciwwladza w społeczeństwie sieci .................................................. 58
Podsumowanie: zrozumieć relacje władzy w globalnym społeczeństwie sieci . . 61
Rozdział 2. Komunikacja w epoce cyfrow ej.......................................................
Rewolucja komunikacyjna? .......................................................................................
Konwergencja technologiczna i nowy system multimedialny:
od komunikacji masowej do masowej komunikacji zindywidualizowanej . .
Zmutowana telewizja: wieczny towarzysz
................................................................
Radio: tworzenie sieei wyobrażonych lokalnośei
.......................................................
Powstanie internetu i komunikacji bezprzewodowej..................................................
Masowa komunikacja zindywidualizowana
..............................................................
Organizacja i zarządzanie komunikacją: globalne, multimedialne
sieci biznesowe .......................................................................................................
Rdzeń globalnych sieci medialnych
............................................................................
Globalna siatka sieci medialnych..............................................................................
5
65
65
68
69
71
Tl
74
81
83
94
S
pis
treści
Przełączanie sieci
.......................................................................................................
Polityka strategii regulacyjnych ................................................................................
Ewolucja polityki regulacyjnej w Stanach Zjednoczonych: telekomunikacja,
własność intelektualna, internet
..........................................................................
Wyznaczenie (lub próba wyznaczenia) granic agory ety informacji
.......................
Deregulacja świata (ale nie w amciykańskim stylu).................................................
Uwolnienie od uregulowań prawnych: gity internetowy Czerwony Kapturek
spotyka wielkie, zlc, korporacyjne wilki
..............................................................
Zmiana kulturowa w zglobalizowanym święcie .....................................................
Komunikacyjne wektory wzorów kulturowych............................................................
Protokoły komunikacyjne w wielokulturowym s'wiecie
..............................................
Iwórcza widownia .......................................................................................................
Komunikacja w globalnej epoce cyfrowej................................................................
Rozdział 3. Sieci umysłu i władzy .......................................................................
Młyny umysłu ..............................................................................................................
Emocje, poznanie i polityka.......................................................................................
Emocje i poznanie w kampaniach politycznych ..................................................
Polityka przekonań.......................................................................................................
Iworzenie ram w umyśle ............................................................................................
Podbój umysłów, podbój Iraku, podbój Waszyngtonu: od dezinformacji
do mistyfikacji.........................................................................................................
Władza ramy ................................................................................................................
1
*^
119
114
1I ^
' 22
12}
129
143
I -i5
143
145
145
153
157
160
162
172
195
Rozdział 4. Programowanie sieci komunikacyjnych: polityka medialna,
polityka skandalu i kryzys d e m o k ra c ji.............................................................. 199
Konstruowanie władzy przez tworzenie obrazów ................................................ 199
(Semantyczne) pola mimwe: polityka medialna w działaniu ............................202
Demokracja z kontrolą dostępu
...................................................................................204
Przekaz jest medium: polityka medialna i polityka informacyjna..............................
209
Pogoń za pieniądzem.....................................................................................................221
Spinning wiadomości
...................................................................................................228
Chwila nieprawdy: kampanie wyborcze.......................................................................
232
Polityka skandalu............................................................................................................244
Polityka skandalu w cyfrowym środowisku komunikacyjnym
.....................................251
Polityka skandalu a przemiany polityki
.....................................................................252
Polityka skandalu a polityka m edialna.......................................................................
253
Polityczne konsekwencje polityki skandalu
...................................................................253
Szukanie pięty Achillesa: polityka skandalu w socjalistycznej Eliszpanii................
257
Państwo a polityka medialna: propaganda i kontrola ......................................... 266
Propaganda rządowa w kraju wolności: osadzenie wojska w mediach
.....................266
Rosja: ocenzuruj się s a m
.............................................................................................. 269
Chiny: poskramianie medialnego smoka, oswajanie internetowego tygrysa................
278
6
S
pis
trpści
Spadek zaufania publicznego a kryzys legitymizacji politycznej.......................286
Kryzys demokracji? .................................................................................................... 295
Rozdział 5. Przcprogramowywanie sieci komunikacyjnych:
ruchy społeczne, polityka buntu i nowa przestrzeń publiczna ................299
Rozgrzewka przeil globalnym ociepleniem: ruch ekologiczny i nowa
kultura natury.........................................................................................................'50'3
Długi marsz mchu ekologicznego
.............................................................................
50
i
Rozwój świadomości ekologicznej................................................................................510
„Zazielenienie się" mediów
...................................................................................... >15
Nankomy ruszają na ratunek..................................................................................
'516
Usieciowiouc akcje ekologiczne aglobalne ocieplenie
................................................. '519
Jak celcbryei ratują świat(i dlaczego)........................................................................ 525
Akcje jako narzędzie ekologicznej polityki medialnej
................................................52H
Działanie przychodzi ostatnie: zmiany w polityce jako rezultat zmian
świadomości publicznej.........................................................................................552
Nowa kultura n atu ry................................................................................................5 55
Sieć jest przekazem: globalne ruchy przeciwko globalizacji korporacyjnej . . .
557
Mobilizowanie oporu: komunikacja bezprzewodowa a buntownicze
wspólnoty praktyki ............................................................................................... -544
Terroryzm, kłamstwa i telefony komórkowe: Madryt, 11-14 marca 2004 roku . .
'546
Usieciowiouy indywidualizm a buntownicze wspólnoty praktyki..............................557
„Ycs, we can!” Kampania Baracka Obamy w prawyborach
prezydenckich w 2008 roku ...............................................................................
559
Władza głosu dla pozbawionych władzy...................................................................56
1
Nieprawdopodobny kandydat na prezydenta...........................................................
568
Zmiana formuły: od władzy pieniędzy do pieniędzy osób pozbawioitych władzy . . . 574
Komunikat i nadawca
.............................................................................................
577
Chicagowskie korzenie Obamy: Alinsky na prezydenta
........................................... >80
Atut Obamy: oddolna kampania w iutcrnecie
......................................................... 58 3
Mobilizacja na rzecz zmiany w erze internctu..........................................................
586
Pokolenie Obamy
...................................................................................................... 588
Od polityki medialnej do polityki skandalu.............................................................
590
Znaczenie buntu........................................................................................................ 597
Po zwycięstwie
...........................................................................................................899
Przcprogramowywanie sieci, przeformatowywanie umysłów, przeobrażanie
świata ...................................................................................................................... 404
Podsumowanie. Przyczynek do komunikacyjnej teorii władzy .................. 409
Aneks ............................................................................................................................. 425
Bibliografia.................................................................................................................... 465
Indeks nazwisk............................................................................................................. 503
7
Zgłoś jeśli naruszono regulamin