Sztuka komunikacji dla bystrzakow.pdf

(801 KB) Pobierz
Tytuł oryginału: Communication Essentials For Dummies
Tłumaczenie: Joanna Sugiero
ISBN: 978-83-283-3396-3
Original English language edition Copyright © 2015 Wiley Publishing Australia Pty Ltd
All rights reserved including the right of reproduction in whole or in part in any form.
This translation published by arrangement with John Wiley & Sons, Inc.
Oryginalne angielskie wydanie Copyright © 2015 Wiley Publishing Australia Pty Ltd
Wszelkie prawa, włączając prawo do reprodukcji całości lub części w jakiejkolwiek formie,
zarezerwowane. Tłumaczenie opublikowane na mocy porozumienia z John Wiley & Sons, Inc.
Translation copyright © 2017 by Helion S.A.
Wiley, the Wiley logo, For Dummies, Dla Bystrzaków, the Dummies Man logo, A Reference for the Rest of
Us!, The Dummies Way, Making Everything Easier, dummies.com, and related trade dress are trademarks
or registered trademarks of John Wiley and Sons, Inc. and/ or its affiliates in the United States and other
countries.
Used by permission.
Wiley, the Wiley logo, For Dummies, Dla Bystrzaków, the Dummies Man logo, A Reference for the Rest of
Us!, The Dummies Way, Making Everything Easier, dummies.com i związana z tym szata graficzna są
markami handlowymi John Wiley and Sons, Inc. i/lub firm stowarzyszonych w Stanach Zjednoczonych
i/lub innych krajach. Wykorzystywane na podstawie licencji.
All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means,
electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system,
without permission from the Publisher.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej
publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną,
fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje
naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były
kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane
z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie
ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji
zawartych w książce.
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://dlabystrzakow.pl/user/opinie/szkoby
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 Gliwice
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail:
dlabystrzakow@dlabystrzakow.pl
WWW:
http://dlabystrzakow.pl
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis treści
O autorce ........................................................................................................................7
Podziękowania od autorki ...............................................................................................9
Wstęp ............................................................................................................................11
O tej książce .....................................................................................................................................11
Naiwne założenia ..............................................................................................................................12
Ikony użyte w tej książce ....................................................................................................................12
Co dalej? ..........................................................................................................................................13
Rozdział 1: Poszczególne aspekty doskonałej komunikacji ..........................................15
Komunikowanie się za pomocą całego ciała .........................................................................................16
Odpowiedni nastrój ......................................................................................................................16
Umiejętne korzystanie z oczu i uszu ...............................................................................................16
Komunikowanie się w sposób zrozumiały ............................................................................................17
Przekazanie czytelnego komunikatu ...............................................................................................18
Dostarczenie opinii zwrotnej ..........................................................................................................18
Jasne sprecyzowanie celów, potrzeb i preferencji ..............................................................................21
Rozmowy prywatne a biznesowe ....................................................................................................22
Okazywanie szacunku innym .............................................................................................................22
Zachowywanie się z szacunkiem ....................................................................................................22
Słuchanie z otwartym umysłem ......................................................................................................23
Osiąganie porozumienia z różnymi typami osób ..............................................................................25
Rozwiązywanie problemów związanych z komunikacją ........................................................................25
Rozdział 2: Ustalenie, co chcesz osiągnąć ...................................................................29
Komunikowanie się z konkretnym zamiarem w głowie ..........................................................................29
Wyrażanie własnych potrzeb i preferencji .......................................................................................30
Mówienie tego, co myślisz .............................................................................................................31
Myślenie o tym, co mówisz ............................................................................................................34
Silna argumentacja ............................................................................................................................35
Nawiązanie do czegoś, co jest ważne dla drugiej osoby ....................................................................35
Pokazanie się jako osoba wiarygodna .............................................................................................35
Usunięcie barier, które mogą Ci utrudniać osiągnięcie celów ................................................................37
Powstrzymanie się przed krytykowaniem ........................................................................................37
Wyzbycie się skłonności do moralizowania ......................................................................................39
Koniec z obwinianiem innych ........................................................................................................39
Kup książkę
Poleć książkę
4
Sztuka komunikacji dla bystrzaków
Rozdział 3: Omówienie różnych stylów komunikacji .................................................... 41
Uświadomienie sobie różnych stylów komunikacji ................................................................................41
Komunikowanie się z osobą głośną i absorbującą kontra rozmowa z osobą cichą i spokojną ....................42
Danie czasu introwertykowi na przemyślenia ...................................................................................42
Wpuszczenie ekstrawertyka na scenę ..............................................................................................44
Omawianie ogólnych koncepcji kontra skupianie się na szczegółach ......................................................45
Skupienie się na ogólnym obrazie sytuacji .......................................................................................45
Skupienie się na szczegółach .........................................................................................................46
Rozdział 4: Aktywne słuchanie w celu pełnego zrozumienia ........................................ 49
Słuchanie z zamiarem zrozumienia .....................................................................................................50
Usunięcie barier ...........................................................................................................................51
Powstrzymanie się przed ocenianiem ..............................................................................................52
Wyciszenie własnych opinii ...........................................................................................................52
Zwracanie uwagi na słowa i zachowanie rozmówcy .........................................................................53
Usłyszenie tego, czego druga osoba nie mówi .................................................................................54
Zrozumienie sposobu myślenia drugiej osoby ......................................................................................54
Zadawanie pytań dla lepszego zrozumienia ....................................................................................54
Parafrazowanie dla lepszego zrozumienia .......................................................................................55
Pokazanie rozmówcy,
że
go słuchasz ..................................................................................................56
Bycie otwartym na poprawianie .....................................................................................................56
Czytanie między wierszami ............................................................................................................56
Szanowanie uczuć drugiej osoby ....................................................................................................57
Rozdział 5: Zbudowanie relacji potrzebnej do skutecznej komunikacji ........................ 59
Tworzenie atmosfery zaufania i koleżeńskości ......................................................................................60
Okazywanie zaciekawienia ............................................................................................................60
Znajdowanie wspólnych tematów ..................................................................................................61
Szukanie podobieństw ..................................................................................................................62
Precyzowanie założeń ...................................................................................................................63
Uświadomienie sobie skutków własnego zachowania .......................................................................64
Okazywanie empatii ..........................................................................................................................65
Odwoływanie się do czyichś uczuć .................................................................................................66
Postawienie się na miejscu drugiej osoby ........................................................................................67
Osiągnięcie porozumienia ..................................................................................................................68
Budowanie relacji w miejscu pracy .................................................................................................68
Dopasowanie i naśladowanie postawy i energii ...............................................................................69
Słuchanie po to, by zrozumieć .......................................................................................................69
Dostosowanie tempa do rozmówcy i przejęcie prowadzenia,
żeby
przyspieszyć dyskusję .....................70
Rozdział 6: Przyjęcie odpowiedniego nastawienia ....................................................... 71
Mówienie z perspektywy pierwszej osoby ............................................................................................72
Odkrycie perspektywy pierwszej osoby ...........................................................................................72
Formułowanie zdań z perspektywy pierwszej osoby .........................................................................73
Zrozumienie potęgi własnych działań .................................................................................................75
Zrezygnowanie z oskarżycielskiego tonu .........................................................................................75
Dotarcie ze swoim komunikatem do odbiorcy ..................................................................................76
Kup książkę
Poleć książkę
Spis treści
Zaangażowanie się w budowanie więzi ...............................................................................................76
Chęć zaangażowania się ................................................................................................................77
Udane nawiązywanie nowych znajomości .......................................................................................77
Mówienie z przekonaniem .............................................................................................................78
Opowiedzenie ciekawej historii ......................................................................................................79
5
Rozdział 7: Mówienie w sposób zrozumiały ..................................................................83
Określenie zamiaru ...........................................................................................................................83
Wspomaganie oddychania .................................................................................................................85
Prawidłowa postawa .....................................................................................................................85
Wypełnienie ciała powietrzem .......................................................................................................87
Poprawa jakości głosu .......................................................................................................................88
Wyraźna artykulacja dla lepszego zrozumienia ................................................................................89
Akcentowanie ważnych kwestii ......................................................................................................91
Dobieranie słów, które mają dużą moc ................................................................................................92
Mówienie z zapałem i pasją ...........................................................................................................92
Przebicie się przez szum ................................................................................................................92
Budowanie mostów scalających Twoją wypowiedź ..........................................................................93
Rozdział 8: Radzenie sobie w kłopotliwych sytuacjach ................................................95
Rozwiązywanie konfliktów .................................................................................................................95
Podejmowanie prób zrozumienia drugiej osoby ...............................................................................96
Podejmowanie praktycznych działań ..............................................................................................98
Jak sobie radzić z trudnym zachowaniem? .........................................................................................101
Traktowanie ludzi z szacunkiem ..................................................................................................101
Podjęcie praktycznych działań .....................................................................................................103
Rozdział 9: Negocjowanie z finezją .............................................................................105
Przygotowanie się do negocjacji — podstawy ....................................................................................106
Określenie własnej unikalności .....................................................................................................106
Zaangażowanie drugiej strony .....................................................................................................106
Sięganie wysoko .........................................................................................................................107
Określenie swojego stanowiska .........................................................................................................107
Oddanie głosu drugiej stronie ......................................................................................................107
Przedstawienie wszystkich warunków na początku .........................................................................108
Zdefiniowanie celów ...................................................................................................................108
Utrzymanie wysokiej koncentracji w trakcie całego procesu .................................................................108
Przygotowanie się na handel ustępstwami .....................................................................................109
Pamiętanie o pełnym obrazie sytuacji ...........................................................................................109
Wzajemny szacunek ....................................................................................................................110
Określenie konsekwencji ..............................................................................................................110
Zidentyfikowanie tego, kto ma władzę ..........................................................................................110
Branie pod uwagę wszystkich rozwiązań .......................................................................................111
Potwierdzanie dotychczasowych ustaleń .......................................................................................111
Osiągnięcie porozumienia ................................................................................................................112
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin