symbole w reklamie - art.pdf

(70 KB) Pobierz
Uwodzące symbole i metafory
narzędzia
Uwodzące
symbole
i metafory
tekst:
robert michalik, Katarzyna basiewicz
11
luyt 2008
niektóre reklamy mają szczególną moc
trafiania do odbiorców i nie ma dla tego
procesu znaczenia, czy są oni tego świa-
domi czy nie. tajemnica tkwi w użyciu
odpowiednich symboli i metafor.
P
rzekaz reklamowy to rodzaj ko-
munikatu kierowany do obecnych
lub potencjalnych nabywców pro-
duktu. Komunikat ten jest konstrukcją
różnych elementów, które przybierają for-
mę zarówno lingwistyczną, jak i wizual-
ną. Jednak nie wszystkie formy werbalne
i niewerbalne przekazu w jednakowym
stopniu decydują o sile oddziaływania na
odbiorców. Jeśli przyjrzeć się np. rekla-
mom emitowanym w telewizji, to okaże
się, że niektóre trafiają do nas bardziej.
Badania ludzkiego mózgu z ostatnich
kilkunastu lat poszerzyły wiedzę o drogach
percepcji. Ich wyniki umożliwiły sformu-
łowanie kilku fundamentalnych założeń
o proporcjach, stanowiących dziś punkt
wyjścia do opracowywania skutecznych
przekazów reklamowych. Oto najważ-
niejsze z nich:
95/5
– oznacza, że 95 proc. informacji
trafia do mózgu poza naszą świadomoś-
cią, a tylko pozostałe 5 proc. do świado-
mości;
1/10
– spośród dziesięciu podstawo-
wych systemów informacyjnych składa-
jących się na komunikację międzyludzką
tylko jeden opiera się na języku werbal-
nym. Pozostałe dziewięć systemów to
nielingwistyczne formy komunikacji;
80/20
– wg ekspertów komunikacja
międzyludzka aż w 80 proc. jest realizo-
wana za pomocą środków niewerbalnych,
tylko 20 proc. to środki werbalne. Kon-
sumenci myślą więc obrazami, a nie sło-
wami.
Uwzględniając powyższe założenia,
można zidentyfikować obszar, w którym
należałoby poszukiwać elementów decy-
dujących o mocy oddziaływania przekazu
reklamowego na konsumentów (patrz
rysunek).
Czy można zatem powiedzieć, że oczy-
wistym zadaniem każdego przekazu rekla-
mowego jest atakowanie podświadomości
konsumentów za pomocą możliwych form
(środków) nielingwistycznej komunikacji?
Z przedstawionego rysunku wynikałoby,
że tak, i jest to słuszna droga. Jednak,
gdyby twórcy reklamy myśleli wyłącznie
w ten sposób, ograniczyliby skuteczność
przekazów reklamowych. Dlaczego?
Po pierwsze, środki komunikacji do-
cierające do podświadomości przybierają
zarówno formę werbalną, jak i wizualną
(np. symbol).
Po drugie, pewne formy komunikacji
werbalnej w znacznym stopniu mogą
zwiększyć skuteczność przekazu. Dobrym
przykładem może być slogan reklamo-
wy, który przybiera formę lingwistycz-
ną. Wyniki wielu badań marketingo-
wych pokazują, że jednym z najczęściej
zapamiętywanych elementów reklamy
8
marketing w praktyce
narzędzia
Uwodzące symbole i metafory
12
luyt 2008
8
jest właśnie slogan. Hasła reklamowe
– „Coca-Cola. To jest to”, „Żywiec. Prawie
jak.”.. czy „Era. Możesz więcej” – na dobre
zagościły w głowach konsumentów. Jak
widać, slogan rzeczywiście jest dźwignią
reklamy.
Po trzecie, komunikacja niewerbalna
realizowana jest za pomocą wielu środków,
jak np. dotyk, gest, postawa ciała, spojrze-
nie czy intonacja. A nie wszystkie z nich
mają jednakową moc oddziaływania na
ludzki umysł…
marketing w praktyce
obszar potencjalnych elementów decydujących
o sile przekazu reklamowego
5% świadomość
20%
komunikat
werbalny
80%
komunikat
niewerbalny
obszar, w którym
można poszukiwać
środków decydujących
o sile przekazu
reklamowego
symbol – bohater przekazu
Według Władysława Kopalińskiego sym-
bol to przedmiot, znak, występujący, re-
prezentujący, oznaczający (na zasadzie
umowy, asocjacji myślowej) jakieś pojęcia
czy czynności. Może on mieć charakter wi-
zualny, jak logo (np. Apple, ING), zdjęcie
czy barwa (np. biały to symbol bezcza-
sowości, niewinności, czystości). Ale nie
tylko. Symbolem może być pojedyncze
słowo, dźwięk (np. hymn), znak (np. litera
Q symbol jakości) czy nawet tembr głosu.
Symbol to prostota, to bezpośredni i syn-
tetyczny przekaz pełen emocji. Reklama
oparta na symbolu sprawia, że przekaz
staje się silny, wartościowy i zapadający
w pamięć.
Wiele przekazów reklamowych opiera
się na różnego rodzaju symbolach. Na
przykład, w niezależnym tygodniku bry-
tyjskim „The Economist” nacisk został
położony na aktywność umysłową, która
bezpośrednio łączy się z czytaniem tego
magazynu. W jego przekazie reklamowym
został wykorzystany kształt mózgu jako
symbol funkcji myślenia. Symbol sku-
tecznie wykorzystuje także marka piwa
Harnaś, pokazując w swoich reklamach
symboliczną postać góralskiego zbójnika.
Harnaś to tytuł nadawany przywódcom
zbójników podhalańskich i karpackich,
a także symbol odwagi, męskości i siły,
który odzwierciedla wartości marki.
Symbol zawiera również reklama jogurtu
95% podświadomość
Źródło: Opracowanie własne.
Jogobella firmy ZOTT. Pokazane w spo-
cie truskawki oznaczają życie, pożądanie
i cielesność.
Symboli można się dopatrywać prawie
w każdym komunikacie reklamowym, ale
w niektórych są one tak wyraźne i jedno-
znaczne, że reklama staje się wręcz sym-
boliczna, a przez to bardziej skuteczna,
bowiem:
symbol poprzedza mowę i myśl dys-
kursywną, a zatem zajmuje priorytetowe
stanowisko w działaniu mózgu,
dzięki temu, że symbol jest autentycz-
nie pierwotny, wszechobecny w kultu-
rze od zarania dziejów, staje się bardzo
wiarygodnym narzędziem poznania.
Dodatkowym jego atutem, istotnym
w przypadku reklamy, jest to, że ma on
charakter wielowartościowy, dzięki cze-
mu może jednocześnie ujawnić wiele
sensów i myśli,
dzięki swojej wielowartościowości
pozwala na zaistnienie w ludzkiej pod-
świadomości,
symbol jest bardziej związany z nie-
werbalnym odbiorem i przekazem rzeczy-
wistości, a zatem pozwala komunikować
treści, jakich nie jest w stanie wyrazić język
dosłowny.
bliska kuzynka symbolu
Innym ważnym elementem przekazu re-
klamowego jest metafora, która jest środ-
kiem ekspresji językowej pozwalającym na
wyrażenie jednej myśli za pomocą innej.
Dzięki umiejętności odczytywania przeka-
zu metaforycznego doskonale rozumiemy,
że ktoś, mówiąc: „wpadłem po uszy”, ma
kłopoty, a jeśli powiedział, że „coś chwy-
ciło go za serce”, to miał na myśli, że coś
go poruszyło.
Metafora, podobnie jak symbol, znaj-
duje swoje miejsce w reklamie. Weźmy
choćby przykład kampanii reklamowej
Uwodzące symbole i metafory
narzędzia
charakterystyczne elementy w reklamie
piwa marki Żubr
Przekaz reklamowy
spot telewizyjny
piwa marki Żubr
symbol
Żubr – symbol
przyrody, puszczy,
natury. Uosabia
spokój, harmonię,
relaks
metafora (slogan)
w trawie puszczy
występuje w pusz-
czy
tuż za rogiem
dobrze posiedzieć
przy Żubrze
nowa twarz Żubra
wieczorem podcho-
dzi bardziej
Żubr powstaje z
jęczmienia
Żubr nigdy się nie
nudzi
wiosną chciałoby
się osuszyć Żubra
Źródło: Opracowanie własne na podstawie reklam emitowanych w telewizji.
regionalnej, stała się jednym z ważniej-
szych graczy rynkowych. Recepta na
sukces? Prosta aż do bólu. Wystarczy
bliżej przyjrzeć się charakterystycznym
elementom spotów telewizyjnych mar-
ki Żubr (tabela), a otrzymamy odpo-
wiedź.
Dobrze dobrana nazwa, jasna i precy-
zyjna wizja marki oraz komunikacja wy-
korzystująca symbol i metafory w postaci
sloganów spowodowały, że reklama tego
piwa stała się jedną z najbardziej rozpo-
znawalnych nie tylko w swojej kategorii,
ale w ogóle na rynku.
Tak więc wśród przekazów reklamo-
wych znajdują się takie, które po mi-
strzowsku wykorzystują symboliczno-
-metaforyczne środki wyrazu oraz takie,
które je pomijają. Te, uwzględniające
w komunikacie symbol i/lub metaforę,
niewątpliwie mają większą siłę przekazu,
bo są przez konsumentów odbierane nie
tylko na poziomie świadomym, ale trafia-
ją do najgłębszych zakamarków umysłu,
subtelnie go uwodząc.
13
luyt 2008
marki Heyah „Luźne gadki” (czyli że
chodzi o swobodną, bez ograniczeń roz-
mowę). Heyah w ten sposób proponuje
swoim użytkownikom darmowe rozmowy.
Z kolei Red Bull, znana wszystkim mar-
ka napoju energetycznego, komunikuje:
„Red Bull doda ci skrzydeł” (czyli energii).
Sok Fortuna przekonuje, że „Fortuna się
kołem nie toczy, fortuna się toczy owo-
cem”. W reklamie Danone Activia, jogurtu
mającego właściwości regulujące, zadane
zostaje pytanie: „Czasami czujesz się tak
ciężko, jakbyś miała kamienie w brzu-
chu?”. Kamienie w brzuchu to metafora
odnoszącą się do stanu, jaki odczuwamy
po przejedzeniu.
Dlaczego marki tak chętnie w rekla-
mach sięgają po metaforę? Istnieje co
najmniej kilka tego powodów:
Metafory są nam bliskie, tworzymy je
od wczesnych lat dzieciństwa i posługu-
jemy się nimi bardzo często w codziennej
komunikacji. Według obliczeń na jedną
minutę języka mówionego przypada sześć
metafor;
Metafory pomagają nam postrzegać
i opisywać w ogóle świat, a reklama jest
nieodłącznym elementem tego świata;
Metafory ukierunkowują uwagę, wpły-
wają na percepcję i wywierają wpływ na
decyzje i działania;
Metafora jest skutecznym środkiem
na dotarcie do podświadomości konsu-
menta.
Robert Michalik,
Strategic Planning
Manager, agencja reklamowa Schulz.
r.mi cha li k @s chu lz.c om .pl
Katarzyna Basiewicz,
Strategic Planner,
agencja reklamowa Schulz.
k .b as ie w i cz@s chu lz.c om.pl
Przekaz idealnie wyważony
Zapewne nie ma telewidzów, którzy by
nie zwrócili uwagi na przekaz reklamowy
piwa marki Żubr. Konsumenci opowiada-
ją sobie o tych spotach, a konkurencyjni
reklamodawcy i inni twórcy podziwiają
je. Ten nietypowy, jak na reklamę piwa,
przekaz spowodował, że marka Żubr,
z mało jeszcze kilka lat temu znanej marki
l i t e r at U r a
Zaltman G., Jak myślą klienci. Podróż w głąb umysłu
rynku, Wydawnictwo FORUM, Poznań 2003.
Hall E. T., Bezgłośny język, PIW, Warszawa 1987.
Kwarciak B., Co trzeba wiedzieć o reklamie, Wydaw-
nictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu w Krakowie,
Kraków 1997.
Caporioni G., Michalik R., Ultrafastin – siła gestu
Kozakiewicza, Marketing w Praktyce 4/2007.
Kopaliński W., Słownik symboli, Oficyna Wydaw-
nicza Rytm, Warszawa 2006.
Eliade M., Obrazy i symbole. Szkice o symbolizmie
magiczno-religijnym, Wydawnictwo KR, Warszawa
1998.
marketing w praktyce
Zgłoś jeśli naruszono regulamin