Swieżawski Sf. Dzieje filoz. europ. w XV T.2.pdf
(
18329 KB
)
Pobierz
STEFAN
S
W
I
E Ż
A
W
S
KI
DZIEJE
EJEOZOFII
EUROPEJSKIEJ
W
XV
WIEKU
TOM
II
WIEDZA
WARSZAWA
1974
Philosophia
principalis
quae
vocatur
physica
(Ta
najważniejsza
filozofia,
którą
nazywamy
fizyką)
Benedykt
Hesse
z
Krakowa
Nullum
enim
dicendi
genus
majus
habet
cum
divinis
eloquiis
et
ipsa
dicinitate
commercium
quam
eloquentiam poetarum
(Żaden
bowiem
sposób
wyrażania
się
nie ma
tak bliskiego
związku
ze
słowem bożym
i
z
samą
Boskością
jak
wymowa
poetów)
Coluccio
Salutati
SPIS
TREŚCI
Str.
Przedmowa
do
tomu
II...............................................................................................................
11
I.
WIEDZA
i
METODY
JEJ
ZDOBYCIA........................................................................
15
1.
Problem
dynamizmu
wiedzy.
Zaostrzone
kryteria
wiedzy;
jej
encyklopedycz-
ność................................................................................................................................
15
2.
Apoteoza
wiedzy
i
wzrastająca
postawa
krytycyzmu
i
nieufności
wobec
niej
19
3.
Wiedza
a
wiara.
Początki
wiedzy
czysto
przyrodzonej.
Problem
rozróżnienia
czy
„rozwodu’"
obu
dziedzin.
Sprowadzanie
wiary
do
wiedzy;
wzrost
scepty
cyzmu............................................................................................................................
23
4.
Wzrastający
pluralizm
metodologiczny
i
zwiększające
się
znaczenie
metody
w
nauce.
Przemiany
sensu
powag.............................................................................
32
5.
Doskonalenie
się
metod
nauk
przyrodniczych.
Doświadczenie
i
eksperyment.
Rola
matematyki........................................................................................................
44
6.
Początki
stosowania
metod
filologiczno-historycznych
i
krytycyzmu
w
bada
niach
tekstowych........................................................................................................
52
II.
NAUKA:
PODZIAŁ
I
KONCEPCJA..........................................................................
61
1.
Jedność
i
wielość
nauk.
Filozofia
a
nauki
szczegółowe.
Różne
podziały
nauk.
.
61
2.
Refleksja
metanaukowa.
Przedmiot
i
wartość
poszczególnych
nauk.
Poglądy
na
różnorodne
powiązania
i
funkcje
nauki...............................................................
70
3.
Postępująca
emancypacja
nauk
przyrodniczych.
Różne
aspekty
i
uwarunko
wania
tego
procesu.....................................................................................................78
4.
Napięcie
między
sejentyzmem
a
humanizmem.
Różne
typy
i
uwarunkowania
tego
napięcia.............................................................................................................
89
III.
NAUKA:
SPÓR
O
PIERWSZEŃSTWO.................................................................
96
1.
Sytuacja
intelektualna
na
wydziałach
sztuk
wyzwolonych.
Stosunki
z
innymi
wydziałami.
Tok
studiów.
Sztuki
w
środowiskach
pozauniwersyteckich.
Pro
ces
emancypacji
sztuk
i
wzrostu
ich
godności.............................................................
96
2.
Rozwój
Quadrivium
i
stan
dyscyplin
kwadrywialnych
w
ówczesnym
naucza
niu.
Usamodzielnianie
się
tych
dyscyplin..............................................................
108
3.
Medycyna.
Różne
jej
koncepcje
i
powiązania
z
innymi
naukami
i
z
magią.
Ranga
medycyny
wśród
nauk.................................................................................
113
4.
Początki
nauk
historycznych.
Przyczyny
wyodrębniania
się
tych
nauk
i
formy
ich
uprawiania.
Praktycystyczne
rozumienie
historii.
Przejawy
historiozofii.
.
125
5.
Nauka
prawa.
Kanoniści
i
legiści.
Prawo
a
retoryka.
Różne
koncepcje
stu
diów
prawniczych....................................................................................................
136
6.
Współzawodnictwo
nauk
o
pierwsze
miejsce.
Zasady
tych
sporów.
Włoska
kontrowersja
między
prawem
a
medycyną
i
między
prawem
a
filozofią.
Problem
naczelnego
miejsca:
teologii,
metafizyki,
nauki
o
duszy,
fizyki,
fi
lologii...........................................................................................................................
142
IV
D1ALEKTYKA
A
RETORYKA....................................................................................
154
1.
Stan
dialektyki
czyli
logiki u
schyłku
średniowiecza.
Podręczniki.
Problema
tyka.
Powiązania
z
innymi
naukami.......................................................................
154
2.
Terminizm
i
inne
orientacje
w
logice.
Spory
między
nimi.
Przeciwstawienie
logiki
teoretycznej
i
praktycznej(retoryki).............................................................
172
3.
Calculationes
w
Anglii
i
we
Włoszech;
walka
z
tym
nurtem.
Rozprzestrzenia
nie
się
logiki
term
mistycznej...................................................................................
178
4.
Front
walki
z
terministyczną
koncepcją
dialektyki.
Tendencje
do
podpo
rządkowania
dialektyki
retoryce............................................................................
186
5.
Wielopostaciowość
antydialektyzmu............................................................................
191
6.
Wpływ
renesansu
filologii
na
filozofię.
Ówczesne
rozumienie
filologii.
Ośrodki
jej
studiów;
opory
i
kontrowersje.
Łacina,
języki
narodowe,
język
hebrajski
.
200
7.
Antyteza
gramatyki
spekulatywnej
i
praktycznej....................................................
217
8.
Nowa
koncepcja
retoryki
jako
logiki
życia
praktycznego.
Epistolografia.
Cy-
ceronianizm.
Kulturotwórcza
i
untoralniająca
funkcja
retoryki.
Jan
Reuchlin.
.
228
V.
FILOZOFIA
I
TEOLOGIA..........................................................................................
251
1.
Wielorakie
poglądy
na
wzajemne
stosunki
między
filozofią
i
teologią.
Problem
wieloznaczności
filozofii,
jej
rozwoju
i
wartości
starożytnej
myśli
pogańskiej.
Filozofia
Chrystusa.............................................................................
251
2.
Rozprzestrzenianie
się
problematyki
filozoficznej
w
różnych
dziedzinach
twórczości.
Filozofia
a
artes.
Zachwianie
się
powagi
filozofii
....
264
3.
Typy
powiązań
teologii
z
filozofią
zależne
od
różnych
ujęć
teologii
jako
wie
dzy.
Przeciwstawiające
się
sobie
ujęcia
teologii................................................
276
4.
Spór
o
wyższość
między
teologią
poetycką
a
dialektyczną.
Problem
prymatu
teologii.
.............................................................................................................
286
VI.
WIEDZA
UNIWERSALNA.............................................................................................
293
1.
Wiedza
uniwersalna
w
znaczeniu
„klucza"’
otwierającego
dostęp
do
wszystkich
dziedzin
wiedzy.
Różne
propozycje
takiej
wiedzy
uniwersalnej:
teologia,
metafizyka,
logika,
optyka,
matematyka,
poezja,
wiedza
w
zakresie
sztuk
plastycznych.
. .
................................................................................
293
2.
Matematyka
jako
wiedza
uniwersalna.
Połączenie
matematyki
z
poezją.
Ma-
tematyzm
filozofii
esencjalistycznych,
teologii,
mistyki,
sztuk
plastycznych.
.
298
3.
Poezja
jako
wiedza
powszechna.
Rola
poezji
w
teologii.
Spór
o
poezję.
Po
wołanie
poezji
i
jej
deformacje.
Poezja
a
inne
sztuki
i
umiejętności;
jej
związek
z
matematyką...........................................................................................
314
4.
Leonardo
da
Vinci
i
jegoscienza
della
pittura............................................................
327
5.
Cohiccio
Salutati
i
jego
poglądyna
rolępoezji.......................................................
339
Wykaz
literatury......................................................................................................
353
Spis
ilustracji...................................................................................................................
371
Skorowidz
imienny............................................................................................................
373
Skorowidz
rzeczowy............................................................................................................
385
Errata
do
tomu
I............................................................................................................
403
PRZEDMOWA
DO
TOMU
II
Oddając
w
ręce
Czytelników
tom
drugi
studiów
dotyczących
dziejów
filo
zofii
XV
w.,
pragnę
zwrócić
uwagę
na
kilka
spraw,
które
składają
się
na
swoisty
charakter
tej
części,
lub
które
należałoby
podkreślić
dla
dobra
i
po
żytku
korzystających
z
tej
książki.
W
przeciwieństwie
do
tomu
pierwszego
—
obecnie
prezentowany
jest
treściowo
bardziej
jednolity.
Nie
składa
się
on
—
jak
tamten
—
z
dwóch
części:
ogólno-wprowadzającej
i
problemowo-filozoficznej,
lecz
jest
w
całości
poświęcony
tematyce
historyczno-filozoficznej.
Oczywiście,
że
problematyka
poznawcza
wypełniająca
drugą
część
pierwszego
tomu
jest
ściśle
związana
z
tymi
motywami,
które
składają
się
na
tom
drugi,
omawia
jący
szeroko
rozumiany
problem
wiedzy.
Stąd
mnóstwo
nieuniknionych
po
wiązań
między
rozważaniami
nad
XV-wiecznymi
koncepcjami
poznania
a
pró
bą
zobrazowania
ówczesnych
poglądów
w
zakresie
metodologii
nauk,
a
ściślej
naukoznawstwa
i
ogólnej
teorii
wiedzy.
„Wiedzieć”
zakłada
przecież
„pozna
wać”,
a
wszystkie
nasze
procesy
poznawcze
w
taki
lub
inny
sposób
przyczy
niają
się
do
wzrostu
wiedzy.
Jeżeli
tak
liczne
są
związki
treściowe
między
zawartością
obu
początko
wych
tomów,
to
również
wiele
nici
łączyć
musi
szczególnie
ten
drugi,
poświę
cony
wiedzy,
tom
z
wszystkimi
dalszymi
tomami,
bo
przecież
mówiąc
o
wiedzy
nie
sposób
uniknąć
poruszania
tematyki
metafizycznej,
teologicznej,
kosmolo
gicznej,
antropologicznej,
etycznej
i
związanej
z
nimi
problematyki,
której
poświęcone
będą
dalsze
partie
tego
zbioru
studiów.
Musiało
się
więc
zakraść
do
tego,
drugiego
tomu
nie
tylko
wiele
wątków
i
motywów
powtarzających
się
w
nim
samym,
ale
również
pewne
tematy
przynależne
do
dalszych
dzia
łów
—
znaleźć
się
musiały
już
tutaj.
Jedynym
usprawiedliwieniem
jest
kon
cepcja
całego
dzieła
i
rozmaitość
aspektów,
z
których
te
same
zagadnienia
będą
rozpatrywane
w
różnych
częściach
tej
całości.
W
tym
więc
tomie,
w
którym
rozważa
się
występujące
w
XV
w.
poglądy
na
wiedzę,
znajdą
się
jakby
in
nucę
liczne
problemy,
które
w
sposób
pełniejszy
będą
rozwinięte
w
tomach
dalszych.
Plik z chomika:
Aizococ
Inne pliki z tego folderu:
Swieżawski Sf. Rozum i tajemnica.pdf
(12670 KB)
Swieżawski Sf. Dzieje filoz. europ. w XV T.1.pdf
(19480 KB)
Swieżawski Sf. Dzieje filoz. europ. w XV T.2.pdf
(18329 KB)
Swieżawski Sf. Dzieje filoz. europ. w XV T.3.pdf
(25655 KB)
Swieżawski Sf. Dzieje filoz. europ. w XV T.4.pdf
(21121 KB)
Inne foldery tego chomika:
A
Arendt
Arystoteles
Augustyn
B
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin