Andrzej W. Jabłoński, Leszek Sobkowiak - Marketing polityczny w teorii i praktyce.pdf

(25546 KB) Pobierz
Marketing polityczny
w teorii i praktyce
Pod redakcją
ANDRZEJA W. JABŁOŃSKIEGO
i LESZKA SOBKOWIAKA
Wrocław 2009
Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego
WydanieII
zmienione i uzupełnione
(ONO LGP 2
Recenzenci
Zbigniew Blok, Sytwester Wróbel
Redaktor Wydawnictwa
Krzysztof Uściński
Projekt okładki
Hanna Parylak
Redaktor techniczny
Alicja M. Lewińska
przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego
© Copyright by Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego Sp. z o.o., Wrocław 2009
I58N 0239-6661
ISBN 978-83-229-3012-0
Skład i łamanie wykonano w Wydawnictwie Uniwersytetu Wrocławskiego Sp. z 0.0.
Wydrukowano we Wrocławskiej Drukami Naukowej PAN
im. 5. Kulczyńskiego Sp. z 0.0.
Podręcznik akademicki dotowany
Spis treści
Wstęp
7
LESZEK SOBKOWIAK,Działania polityczne. Teoria i praktyka
1I
46
ROBERT WISZNIOWSKI, Wprowadzenie do teorii marketingu politycznego
MARZENA CICHOSZ, Metody analizy i diagnostyki rynku politycznego 93
ANDRZEJ CZAJOWSKI, Wyborca na rynku politycznym
KRYSTYNA A. PASZKIEWICZ, Public relations w polityce
123
159
ANDRZEJ W. JABŁOŃSKI, Matketing polityczny i kampanie wyborcze w USA 66
DARIUSZ SKRZYPIŃSKI,Strategie partii politycznych 137
MAŁGORZATA JANIK-WISZNIOWSKA, Promocjai reklama polityczna 185
JACEK $ROKA, Lobbing jako strategia promocji interesów grupowych
208
Wstęp
Marketing polityczny to zespół strategii, metod i technik prowadzenia no-
woczesnych kampanii politycznych, w szczególności wyborczych, w państwach
liberalnej demokracji. Do rozwoju wiedzy w tym obszarze przyczyniają się pro-
fesjonalni badacze i praktycy. Marketing to także jedna z bardziej populamych
nalizacji i mediatyzacji polityki na świecie i w Polsce. Prowadzenie kampanii
wyborczej stało się obecnie w dużej mierze zajęciem dla profesjonalistów. Kan-
specjalizacji na kierunku politologia na uniwersytetach i w innych szkołach wyż-
szych. Popularność marketingu politycznego rośnie wraz z rozwojem profesjo-
dydaci do obieralnych urzędów publicznych nie mogą sobie pozwolić na igno-
rowanie fachowej wiedzy na temat promocji, reklamy, kreowania wizerunku
medialnego, strategii wyborczych i opinii publicznej. Marketing polityczny wzo-
rówany jest na marketingu komercyjnym, o czym świadczy choćby zapożyczona
z ekonomii terminologia rynkowa. Trzeba jednak pamiętać, że zachowania poli-
bingu i public relations. Książka adresowana jest da studentów politologii i so-
cjologii, ałe może być też przydatna dla praktyków-konsultantów politycznych
organizacjach politycznych.
i osób zajmujących się profesjonalnie marketingiem i reklamą w partiach i innych
cownicy naukowi zajmujący się różnymi aspektami współczesnej polityki. Praca
charakteryzuje najnowsze metody analizy rynku politycznego, zasady tworzenia
strategii wyborczych, nowoczesne techniki promocji i reklamy politycznej, lob-
tyczne, pomimo ich urynkowienia, charakteryzują specyficzne właściwościi tyl-
ko do pewnego stopnia poddają się logice rynku komercyjnego.
Przedstawiana książka ma charakter podręcznikowy. Jej autorami są pra-
wadzeniem do zagadnień marketingu politycznego, odnosi się do wszelkich form
i rodzajów zachowań politycznych. Bez wiedzy na temat na
działania po-
Pracę otwiera rozdział pt. Działania polityczne. Teoria i praktyka, Omawia
się tu kolejno definicje i mechanizmy działań politycznych w systemie demo-
kratycznym. Dużo uwagi poświęca się regułom racjonalności t wartościowania
działań politycznych. Wiedza zawarta w tym rozdziale jest teoretycznym wpro-
a następnie ich efektywna realizacja.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin