Jakub Karpiński - Polska. Komunizm. Opozycja. Słownik.pdf

(22308 KB) Pobierz
Jakub Karpiński
POLSKA, K O M U N I Z M , OPOZYCJA
Słownik
ISBN 0 902352 45 8
Copyright © J a k u b Karpiński
First published in Polish
S e p t e m b e r 1985
Pierwsze w y d a n i e polskie
wrzesień 1985
Oprawa graficzna J . C . i J.J.
ALL RIGHTS RESERVED
WSZYSTKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
POLONIA
POLONIA BOOK FUND LTD
8 QUEEN ANNE'S GARDENS, LONDON W4 1TU
UNITED KINGDOM
Printed and bound in the UK
W tej książce autor stara się mówić o tym, o czym mówi tytuł: o Polsce,
komunizmie i opozycji, uwzględniając też związki między tymi sprawa-
mi. Głównie mowa tu o okresie powojennym, ale Polska komunistyczna
powstała w wyniku drugiej wojny światowej, trzeba więc było niekiedy
cofnąć się w czasie. Mówi się tu o wydarzeniach, ale także o słowach i
ideach. W historii, zwłaszcza politycznej, trudno nie uwzględniać słów i
pojęć, których uczestnicy wydarzeń używają.
Mowa tu między innymi o polityce, a ustrój komunistyczny ma zwy-
czaj wiązać z polityką sprawy zwykle od niej odległe. Stąd pewne pomie-
szanie zagadnień. Trzeba je było uporządkować i powstał słownik: od A
do Z (od administracji do żywności). Nie mówi się tu o wszystkim, bo to
jest trudne i niemożliwe. Jest to krótki niebiograficzny słownik powo-
jennej historii i współczesności politycznej w Polsce, uwzględniający
niektóre wydarzenia wcześniejsze i niektóre wydarzenia poza Polską.
Zapewne większość artykułów możną by rozwinąć i zamienić tę książ-
kę w bibliotekę, w której byłoby tyle tomów, ile jest haseł w słowniku.
Ten słownik może być użyteczny dla kogoś, kto chciałby o różnych rze-
czach czytać w jednym tomie.
Autor przestrzega przed mierzeniem ważności spraw długością tek-
stu. Są sprawy, które warto uczcić milczeniem, są takie, których nie
powoła do istnienia wielość słów.
O powojennej historii Polski i o systemie społecznym istniejącym w
Polsce - autor pisał w innych pracach; wykorzystano je w tej książce.
Zamieszczenie pozycji w bibliografii nie świadczy o jej aprobacie.
Pozycje te - podane przykładowo - informują o różnych punktach
widzenia, w tym - o oficjalnym, czasem mogą też pomóc w znalezieniu
informacji i nowych źródeł.
Wykaz skrótów zaczyna się na stronie 333, spis treści - na stronie 339.
administracja
7
cznych, sprawowana zarówno wobec
organów administracyjnych, jak i u-
stawodawczych lub sądowych. Admi-
nistrację często utożsamia się z admi-
nistracją państwową, zwłaszcza tam,
gdzie zakres upaństwowienia jest roz-
legły. W PRL jednak organy państwa
są nadzorowane przez instancje par-
tyjne, które wykonują część zadań ad-
ministracyjnych. Na tym między inny-
mi polega „kierownicza" lub „przewo-
dnia" rola partii komunistycznej.
Twierdzi się, że naczelnym orga-
nem administracji w PRL jest rząd
(Rada Ministrów), zaś „ministrowie
kierują określonymi działami admini-
stracji państwowej" (art. 42 konstytu-
cji PRL). Tak jednak jest pod warun-
kiem, że nie zwraca się uwagi na „kie-
rowniczą rolę partii".
Niekiedy rozpatruje się osobno,
jako szczególne działy, administrację
gospodarczą i terenową.
GUS nie zalicza wymiaru sprawied-
liwości do administracji, a także w
administracja -
czynność zarządzania
lub zbiór organów zarządzających. Na
ogół istnieją wyodrębnione organy i
procedury związane z wydawaniem
ustaw i sądownictwem (nie zalicza się
ich do administracji). Jednak granice
między ustawodawstwem, sądownic-
twem i administracją bywają zatarte,
zwłaszcza w państwach komunistycz-
nych. Sytuację komplikuje tak zwana
„kierownicza rola" partii komunisty-
8
adwokaci
Rola adwokatów jest szczególnie
istotna w procesach politycznych, or-
ganizowanych i przygotowywanych
przez państwo, którego reprezentanci
prowadzą śledztwo i oskarżają w pro-
cesie, wyroki zaś są wydawane w imie-
niu państwa i co najmniej niekiedy
instytucje pozasądowe wpływają na
treść wyroków. W procesie politycz-
nym państwo stwierdza, że jego dobro
zostało naruszone, i państwo jest w
takim procesie stroną niesłychanie sil-
ną. Zasady procesu karnego powo-
dują jednak, że adwokat może uwzglę-
dniać interesy klienta i utrudnić pro-
wadzenie procesu w sposób całkowicie
zgodny z interesami władz. Te ze swej
strony często ograniczają rolę adwo-
katów, między innnymi pozbawiając
niezależnych obrońców prawa wyko-
nywania zawodu.
W okresach wzmożonego używania
wymiaru sprawiedliwości do zwalcza-
nia przez państwo przeciwników (lub
domniemanych przeciwników) rola
adwokatów jest trudna (tak było zwła-
szcza w okresie stalinowskim). Wielu
adwokatów potrafiło jednak rolę
obrońcy wypełniać rzetelnie i odważ-
nie (tak było po czerwcu 1976 roku lub
w stanie wojennym).
zestawieniach dotyczących zatrudnie-
nia w administracji nie podaje danych
dotyczących ministerstwa obrony na-
rodowej i ministerstwa spraw wewnę-
trznych.
Według danych GUS, w roku 1983
przeciętne zatrudnienie w administra-
cji państwowej wynosiło 135,5 tysiąca
osób, z czego na administrację central-
ną przypadało 43,4 tysiąca osób (w mi-
nisterstwach i urzędach równorzęd-
nych pracowało 16,2 tysiąca osób). W
administracji terenowej (w urzędach
wojewódzkich, miejskich, dzielnico-
wych i gminnych) pracowało 92 tysiące
osób.
adwokaci.
Adwokat to osoba upraw-
niona do udzielania pomocy prawnej,
zwłaszcza w procesie karnym i cywil-
nym. Przygotowaniem do zawodu ad-
wokata są studia prawnicze i aplikacja
adwokacka. W PRL na listę aplikan-
tów adwokackich - i następnie adwo-
katów - wpisują rady adwokackie.
Liczba adwokatów we wczesnych la-
tach osiemdziesiątych zbliżała się do
6 tysięcy, z tego w prawie 400 zespo-
łach adwokackich pracowało przeszło
3,5 tysiąca adwokatów. Aplikantów
było ponad 300.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin