Wlodzimierz Moch - Street art i graffiti.pdf

(19494 KB) Pobierz
Włodzimierz Moch
STREET ART I GRAFFITI
Litery, słowa i obrazy
w przestrzeni miasta
Bydgoszcz 2016
Recenzenci
dr hab. prof. IS PAN Grażyna Bobilewicz
dr hab. prof. UKW Grażyna Sawicka
Ko r e k ta
Elżbieta Rogucka
Tłumaczenie
Katarzyna Szalla-Neumann
Skład
Adriana Górska
projekt okładki
Marta Rosenthal-Sikora
© Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Gospodarki & Włodzimierz Moch
85-229 Bydgoszcz, ul. Garbary 2
ISBN: 978-83-64628-45-0
STREET ART I GRAFFITI
www.wsg.byd.pl
Włodzimierz Moch
Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Gospodarki
Spis treści
Od
linguistic turn
po
iconic turn.
Założenia wstępne
Podziękowania
CZĘŚĆ PIERWSZA
Ewolucja graffiti i street artu
1. Sztuka publiczna, sztuka miasta, sztuka ulicy
2. Tradycja i teraźniejszość graffiti w Polsce
3. Graffiti a street art
4. Komiks jako gatunek pośredni między graffiti a street artem
CZĘŚĆ DRUGA
Lingwistyczno-kulturowy portret graficiarza i streetartowca
7
15
17
19
21
31
38
43
1. Liternictwo jako wyraz autoekspresji, oryginalności i znak tożsamości
graficiarza
45
2. Graficiarze i streetartowcy jako subkultura buntu i kreacji
3. Autoportret graficiarza i streetartowca w zwierciadle języka
4. Językowo-kulturowy wizerunek graficiarza w tekstach raperów
i rockmanów
5. Charakterystyka słownictwa graficiarzy i streetartowców
CZĘŚĆ TRZECIA
Społeczno-polityczne treści i formy przekazów sztuki ulicy
1. Apoteoza wolności jako przeciwieństwa politycznej i społecznej
opresji
2. Wykładniki tożsamości kulturowej i narodowej w erze globalizacji
w polskim, litewskim oraz łotewskim graffiti i wlepkarstwie
3. Antysystemowa kontestacja na przykładzie graffiti i street artu
z Polski, Litwy, Łotwy i Rosji
4. Street art przeciw globalizacji, korporacjonizmowi
i konsumpcjonizmowi
5. Graffiti przeciw dezintegracji duchowej
5
53
64
72
84
93
95
107
116
126
132
STREET ART I GRAFFITI.
LITERY, SŁOWA I OBRAZY W PRZESTRZENI MIASTA
CZĘŚĆ CZWARTA
Graffiti i street art jako czynniki zmiany krajobrazu kulturowego miasta
1. Rewitalizacja, estetyzacja i kulturowe oswajanie przestrzeni miasta
2. Utylitarne funkcje graffiti i street artu
CZĘŚĆ PIĄTA
Strategie i praktyki artystów ulicy
1. Działania subwersywne jako wyraz buntu i prowokacji kulturowej
2. Działania performatywne jako wyraz gry kulturowej
139
141
166
173
175
195
3. Relacje między słowem a obrazem jako forma dyskursu kulturowego 199
CZĘŚĆ SZÓSTA
Znaczenie graffiti i street artu we współczesnym świecie i w kulturze
1. Nowa sztuka miasta
2. Podsumowanie
CZĘŚĆ SIÓDMA
Słownik polskiego graffiti i street artu
1. Wstęp
2. Hasła
Literatura
Adresy wykorzystanych stron internetowych
Abstract
211
213
219
227
229
232
277
287
291
6
STREET ART I GRAFFITI
www.wsg.byd.pl
Włodzimierz Moch
Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Gospodarki
Od
linguistic turn
po
iconic turn.
Założenia wstępne
Jako uczestnicy świata kultury zachodniej żyjemy w epoce nadmiaru wszyst-
kiego, zwłaszcza obrazów
1
. Coraz częściej można usłyszeć opinię, że wizualna in-
wazja, jakiej poddana jest codziennie nasza świadomość, prowadzi u człowieka
do jego cyfrowej demencji. Ta, z kolei, wywołuje negatywne skutki w postaci zo-
bojętnienia na wszelkie bodźce, czy to wizualne, czy werbalne, a kulturę zamienia
w jarmark, na którym prawie wszystko ma tę samą (niską) wartość. Nie znaczy to
jednak, że obrazy należy generalnie eliminować z otaczającego nas świata, gdyż
wartość niektórych jest nie do przecenienia, jeśli chodzi o ich potencjał artystycz-
ny i kulturotwórczy. Wiele z nich wszak ma status dzieł sztuki. Przeciwnie – trzeba
brać je w obronę, nawet jeśli takiej wysokiej rangi nie reprezentują, ale za to ich
podstawową funkcją staje się tworzenie więzi społecznych
2
.
Współczesna
cywilizacja obrazu
nie rezygnuje jednak, wbrew pozorom, ze
słowa. Co prawda, jesteśmy od kilku dekad w kulturze świadkami zwrotu wizual-
nego/ikonicznego/obrazowego/piktorialnego
3
(z  ang.
visual
4
/iconic/pictorial/pic-
tural turn)
w kulturze, traktowanego także jako coraz bardziej dominująca per-
spektywa badawcza w naukach humanistycznych
5
, jednak słowo, nawet w postaci
zatomizowanej – jako artystycznie przetworzony zbiór nieukładających się w tre-
ściową całość liter, jak w graficiarskim
liternictwie
6
– nie zniknęło z krajobrazu
Mówienie o obrazach, jak pisze H. Belting, stało się w ostatnich latach modne, ale brak mu ostrości, gdyż
są one zrównywane z obszarem wizualnym lub znakiem, a takie podejście odbiera im znaczenie symboliczne.
Obraz ma zarówno wymiar zewnętrzny, jak i wewnętrzny i jest wynikiem osobowej lub kolektywnej symbo-
lizacji, a nie tylko wytworem percepcji: „żyjemy z obrazami i rozumiemy świat w obrazach” (2007, 11-13).
1
Tak uważa, między innymi, R. Drozdowski, który jednocześnie zwraca uwagę, że nie wszystkie
obrazy pełnią taką społecznotwórczą rolę. „Złe obrazy” (do których zalicza także graffiti) nie budują
relacji społecznych i należałoby ograniczać ich liczbę w sieci, gazetach, telewizji itd., w imię dbałości
o bardziej zrównoważony rozwój i sprawiedliwszą redystrybucję społeczną nadwyżek (2013, 40-42).
2
3
4
Określenie
zwrot piktorialny
zostało po raz pierwszy użyte przez W. J. T. Michela (2009).
Zdaniem H. Beltinga
visual turn
„przesuwa akcent z obrazu na performans” (za Bachmann-
-Medick 2012, 418).
O owym zwrocie i jego konsekwencjach mówiono podczas konferencji „Więcej niż obraz”, która
odbyła się w Krakowie w dniach 19-21.09.2013 r. w ramach II Zjazdu Polskiego Towarzystwa Kulturo-
znawczego – zob. http://www.wh.agh.edu.pl/konferencje/ptk/papers.php, dostęp 20.02.2015 r.
5
Terminy i specjalistyczne określenia związane z graffiti i street artem są objaśnione w Słowniku
graffiti i street artu
(na końcu pracy). Jeśli użyto ich po raz pierwszy lub stanowią przedmiot roz-
ważań terminologicznych, to zostały wyróżnione kursywą. W taki sam sposób są zaznaczone cytaty
napisów stanowiących część kompozycji graffiti i street artu lub podpisy pod przedstawiającymi je
zdjęciami w albumach, stworzone przez samych artystów.
6
7
Zgłoś jeśli naruszono regulamin