PROBNY_EGZ_GIM_POL3_1_TEST_I_2017 (1).pdf

(1152 KB) Pobierz
Wypełnia uczeń
peSeL
Kod ucznia
uzupełnia
nauczycieL
dysleksja
Próbny egzamin
w trzeciej klasie gimnazjum
część humanistyczna
Styczeń 2017
Język polski
informacje dla ucznia
1. Sprawdź, czy zestaw egzaminacyjny zawiera 13 stron. Ewentualny brak stron lub inne
usterki zgłoś nauczycielowi.
2. Na tej stronie i na karcie odpowiedzi wpisz swój PESEL i kod.
3. Czytaj uważnie wszystkie teksty i zadania.
4. Rozwiązania zadań zapisz długopisem lub piórem. Nie używaj korektora.
5. W zestawie znajdują się różne typy zadań. Ich rozwiązania zaznacz na karcie odpowiedzi
w przedstawiony sposób:
– wybierz jedną z podanych odpowiedzi i zamaluj kratkę z odpowiadającą jej literą,
np. gdy wybierzesz odpowiedź A:
a
B
c
D
wybierz właściwą odpowiedź i zamaluj kratkę z odpowiednimi literami lub liczbą
i literą, np. gdy wybierzesz odpowiedź PP lub 1F:
pp pF Fp FF
lub
1F 2F 3F
– do informacji oznaczonych właściwą literą dobierz informacje oznaczone liczbą
i zamaluj odpowiednią kratkę, np. gdy wybierzesz literę A i liczbę 2:
a1 a2 a3 B1 B2 B3
6. Staraj się nie popełnić błędów przy zaznaczaniu odpowiedzi, ale jeśli się pomylisz,
błędne zaznaczenie otocz kółkiem i zamaluj inną odpowiedź, np.
a
B
c
D
7. Rozwiązania zadań 21. i 22. zapisz czytelnie i starannie w wyznaczonych miejscach.
Pomyłki przekreślaj.
8. Na rozwiązanie wszystkich zadań masz 90 minut.
9. Za poprawne rozwiązanie wszystkich zadań możesz uzyskać 32 punkty.
Powodzenia!
© Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2017
Próbny egzamin w trzeciej klasie gimnazjum ● Język polski
przeczytaj tekst i wykonaj zadania 1.–7.
Aleksander Fredro
Zemsta
Scena pieRWSza
Cześnik, Dyndalski
Cześnik w białym żupanie, bez pasa i w szlafmycy siedzi przy stole po prawej od aktorów
stronie, okulary na nosie, czyta papiery – za stołem, trochę w głębi stoi Dyndalski, ręce w tył
założone.
czeŚniK
jakby do siebie
Piękne dobra w każdym względzie –
Lasy – gleba wyśmienita –
Dobrą żoną pewnie będzie –
Co za czynsze! – To kobiéta!…
Trzy folwarki! 
DynDaLSKi
Miła wdowa.
czeŚniK
Arcymiła, ani słowa.
kładzie papiery
Cóż, polewki dziś nie dacie? 
Dyndalski wychodzi.
[…]
spotkawszy we drzwiach hajduka niosącego na tacy wazkę, talerz, chleb itd., odbiera
od niego i wraca, zawiązuje serwetę pod szyję Cześnikowi, potem podaje talerz z polewką,
co wszystko nie tamuje rozmowy.
Qua opiekun
1
 i qua krewny,
Miałbym z Klarą sukces pewny;
Ale Klara młoda, płocha,
Chociaż dzisiaj i pokocha,
Któż za jutro mi zaręczy! 
DynDaLSKi
nabierając na talerz
Nikt rozumny, jaśnie panie,
Rzecz to śliska. 
czeŚniK
obracając się ku niemu
Tu sęk właśnie!
Na toż bym się, mocium panie,
Kawalerstwa dziś wyrzekał, 
uderzając w stół
By kto… niech go piorun trzaśnie!
Długo będzie na to czekał, 
2
2017
© Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne
Próbny egzamin w trzeciej klasie gimnazjum ● Język polski
po krótkim milczeniu, biorąc talerz
Ma dochody wprawdzie znaczne –
Podstolina ma znaczniejsze;
Z wdówką zatem działać zacznę. 
po krótkim milczeniu
Bawi z nami – w domu Klary,
Bo krewniaczka jej daleka,
Ale mnie się wszystko zdaje… 
DynDaLSKi
Ona czegoś więcej czeka.
czeŚniK
parskając śmiechem
Ona czegoś… więcej… czeka…
A bodajże cię, Dyndalu,
Z tym konceptem! – Czegoś czeka! 
śmieje się
Tfy!… jakżem się uśmiał szczerze!
Czeka! – bardzo temu wierzę. 
jedząc i po krótkiej chwili
Jeszczeć młoda jest i ona,
Ależ wdowa – doświadczona –
Zna proporcją
2
, mocium panie,
I nie każe fircykować
3
,
Po kulikach balansować.
po krótkiej chwili
No – nie sekret, żem niemłody,
Alem także i niestary.
Co? 
DynDaLSKi
niekoniecznie przystając
Tać…
czeŚniK
urażony
Możeś młodszy?
DynDaLSKi
Z mego wieku… 
Miary
czeŚniK
kończąc rozmowę
Dam dowody.
Chwila milczenia.
DynDaLSKi
skrobiąc się poza uszy
Tylko że to, jaśnie panie –
© Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne
2017
3
Próbny egzamin w trzeciej klasie gimnazjum ● Język polski
czeŚniK
Hę?
DynDaLSKi
W małżeńskim ciężko stanie:
Pan zaś, mówiąc między nami,
Masz pedogrę
4
czeŚniK
niekontent
Ej, czasami.
DynDaLSKi
Kurcz żołądka.
czeŚniK
Po przepiciu.
DynDaLSKi
Rumatyzmy  jakieś łupią.
czeŚniK
zniecierpliwiony
Ot, co powiesz, wszystko głupio. –
Ten mankament nic nie znaczy:
Wszak i u niej, co w ukryciu,
Bóg to tylko wiedzieć raczy;
I nikt pewnie się nie spyta,
Byle tylko w dalszym życiu
Między nami była kwita
5
Aleksander Fredro,
Zemsta
(fragmenty), Wydawnictwo Łódzkie, Łódź 1975.
1
Qua
(łac.) – jako;
opiekun
– opiekun prawny wyznaczany małoletnim sierotom. W prawodawstwie
2
proporcja
– tu: umiar.
3
Fircykować
– zachowywać się jak fircyk, człowiek lekkomyślny, lubiący zabawę.
4
pedogra
(lub
podagra,
z gr.) – ból stopy (szczególnie wielkiego palca) pochodzenia artretycznego.
5
Byle […] między nami była kwita –
by nie było podstaw do wzajemnych wyrzutów.
staropolskim opiekun miał prawie całkowitą władzę nad swym podopiecznym.
zadanie 1. (0–1)
Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
Co jest tematem rozmowy w przytoczonym fragmencie
Zemsty?
a.
Przyszłość Klary.
B.
Troska o majątek Podstoliny.
c.
Problemy zdrowotne Cześnika.
D.
Plany matrymonialne Cześnika.
PRZENIEŚ ROZWIĄZANIA NA KARTĘ ODPOWIEDZI!
4
2017
© Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne
Próbny egzamin w trzeciej klasie gimnazjum ● Język polski
zadanie 2. (0–1)
Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
Z fragmentu wynika, że Cześnik jest
a.
romantyczny.
B.
interesowny.
c.
arogancki.
D.
hojny.
zadanie 3. (0–1)
Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
Cześnik chciałby się ożenić z Podstoliną z powodu jej
a.
urody.
B.
majątku.
c.
charakteru.
D.
pochodzenia.
zadanie 4. (0–1)
Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
Dyndalski do pomysłu Cześnika odnosi się
a.
wrogo.
B.
aprobująco.
c.
powściągliwie.
D.
entuzjastycznie.
zadanie 5. (0–1)
Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
Płocha
w odniesieniu do Klary:
„Ale Klara młoda, płocha,
Chociaż dzisiaj i pokocha,
Któż za jutro mi zaręczy!”
oznacza, że jest ona
a.
niestała.
B.
niemądra.
c.
tchórzliwa.
D.
impulsywna.
zadanie 6. (0–1)
Wskaż właściwe uzupełnienie podanego zdania. Wybierz odpowiedź a, B albo c.
a
narracji
Komedia jako gatunek literacki nie zawiera
____.
B
monologów
c
didaskaliów
PRZENIEŚ ROZWIĄZANIA NA KARTĘ ODPOWIEDZI!
© Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne
2017
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin