Władysław T. Miodunka - Glottodydaktyka polonistyczna Pochodzenie - stan obecny - perspektywy.pdf

(18847 KB) Pobierz
Biblioteka
„LingVariów”
Glottodydaktyka
t.
16
W
ładysław
T.
M
iodunka
G
lottodydaktyka
P
ochodzenie
-
stan
polonistyczna
obecny
-
perspektywy
AKADEMICKA
Księgarnia
Akademicka
Kraków
2016
Copyright
by
Władysław
Miodunka,
2016
Recenzent
Prof,
dr
hab.
Anna
Dąbrowska,
Uniwersytet
Wrocławsk
Redakcja
Irena
Gubemat
Projekt
okładki
Emilia
Dajnowicz
Publikacja
dofinansowana
przez
Centrum
Języka
i
Kultury
Polskiej
w
Świecie
Uniwersytetu
Jagiellońskiego
ISBN:
978-83-7638-732-1
KSIĘGARNIA
AKADEMICKA
ul.
św.
Anny
6,
31-008
Kraków
tel./faks:
12
431
27
43,
12
421
13
87
akademicka@akademicka.pl
www.akademicka.pl
S
pis
treści
Wstęp
............................................................................................................................................
11
Rozdział
pierwszy.
Elementy
składowe
glottodydaktyki
polonistycznej:
praktyka
nauczania
cudzoziemców
polszczyzny,
językoznawstwo
stosowane,
(glotto)dydaktyka
ogólna.........................................................................................................
17
1.1.
Status
glottodydaktyki
polonistycznej
......................................................................
18
1.2.
Cele
niniejszego
opracowania....................................................................................
21
1.3.
Nauczanie
cudzoziemców
języka
polskiego
a
początki
refleksji
naukowej
nad
tym
zagadnieniem..................................................................................................
25
1.4.
Językoznawstwo
stosowane
do
nauczania
polszczyzny
jako
języka
obcego
a
europejska
lingwistyka
stosowana...........................................................................
30
1.5.
Zakres
używania
terminu
glottodydaktyka
w
pracach
na
temat
dydaktyki
języka
polskiego
jako
obcego......................................................................................
31
1.6.
Pochodzenie
terminu
glottodydaktyka......................................................................
34
1.7.
Interdyscyplinarność
a
autonomia
glottodydaktyki
jako
nauki.............................
37
1.8.
Modelowanie
układów
glottodydaktycznych...........................................................
42
1.9.
Definicja
glottodydaktyki
polonistycznej
................................................................
54
Rozdział
drugi.
Metodyka
nauczania
i
uczenia
się
języka
polskiego
jako
obcego
i
drugiego
-
istniejąca
subdyscyplina
glottodydaktyki
polonistycznej
......................
59
2.0.
Uwagi
ogólne
na
temat
dorobku
naukowego
glottodydaktyki polonistycznej...
60
2.1.
Wprowadzenie
do
omówienia
dorobku
metodyki
nauczania
języka
polskiego
jako
obcego.....................................................................................................................
62
2.2.
Prace
z
metodyki
nauczania
języka
polskiego
jako
obcego
o
charakterze
podręczników
................................................................................................................
66
2.3.
Programy
nauczania
języka
polskiego
jakoobcego.................................................
82
2.4.
Programy
nauczania
realiów
i
kultury
polskiej
jako
obcej
oraz
opracowania
książkowetego
zagadnienia.........................................................
93
2.5.
Poradniki
metodyczne
do
nauczania
polszczyzny
jako języka
obcego,
drugiego
i
odziedziczonego
..........................................................................................................
107
2.6.
Prace
z
zakresu
glottodydaktyki
polonistycznej,
głównie
metodyki,
stanowiące
wkład
do
glottodydaktyki
ogólnej
..............................................................................
113
2.7.
Pozostałe
prace
z
metodyki
języka
polskiego
jako
obcego....................................
121
2.8.
Podsumowanie
dorobku
metodyki
nauczania
i
uczenia
się
języka
polskiego
jako
obcego.....................................................................................................................
127
8
Spis
treści
Rozdział
trzeci.
Dorobek
naukowy
glottodydaktyki
polonistycznej
w
ramach
tworzących
się
subdyscyplin
..................................................................................................
131
3.0.
Uwagi
ogólne
na
temat
tworzących
się
subdyscyplin............................................
132
3.1.
Pedeutologia
polonistyczna
i
jej
dorobek..................................................................
134
3.2.
Badania
akwizycji
języka
polskiego
jako
obcego
i
drugiego
...............................
142
3.3.
Polonistyczne
językoznawstwo
dydaktyczne...........................................................
162
3.4.
Preparacja
i
ewaluacja
materiałów
glottodydaktycznych
......................................
185
3.5.
Nauczanie
języka
polskiego
jako
obcego
i
drugiego
wspomagane
komputerowo
(CALL)
.............................................................................................................................
206
3.6.
Sytuacja
polonistyki
i
nauczania
języka
polskiego
jako
obcego
w
poszczególnych
krajach
i
regionach
świata............................................................210
3.7.
Polityka
językowa
w
zakresie
promocji
i
nauczania
polszczyzny
w
świecie
......
216
3.8.
Historia
nauczania
języka
polskiego
jako
obcego
i
drugiego
.................................
227
3.9.
Glottodydaktyka
porównawcza
i
jej
relacje
z
glottodydaktyką
polonistyczną...
238
3.10.
Subdyscypliny
glottodydaktyki
polonistycznej.
Refleksje
końcowe..................
246
Rozdział
czwarty.
Rozwój
glottodydaktyki
polonistycznej
z
punktu
widzenia
teorii
innowacji............................................................................................................................
249
4.1.
Pojęcie
innowacji
w
naukach
o
zarządzaniu
..............................................................
250
4.2.
Pojęcie
innowacji
w
(glotto)dydaktyce
ogólnej
........................................................
252
4.3.
Innowacje
w
glottodydaktyce
polonistycznej
na
przykładzie
systemu
certyfikacji
języka
polskiego
jako
obcego
.................................................................
253
4.4.
Innowacje
w
glottodydaktyce
polonistycznej
na
przykładzie
podręczników
do
nauczania
sprawności
pisania..................................................................................
262
4.5.
Innowacje
w
glottodydaktyce
polonistycznej
na
przykładzie
wprowadzania
podejścia
komunikacyjnego
..........................................................................................
267
4.6.
Nauczanie
języka
polskiego
jako
drugiego
widziane
jako
innowacja
glottodydaktyczna...........................................................................................................
278
4.6.1.
Definicja
terminu
język
polski
jako
drugi
.......................................................
279
4.6.2.
Język
polski
dzieci
mniejszości
narodowych
i
etnicznych...........................
284
4.6.3.
Język
polski
dzieci
i
młodzieży
polonijnej......................................................
287
4.6.4.
Język
polski
młodzieży
polonijnej
jako
język
odziedziczony......................
292
4.6.5.
Nauczanie
polszczyzny
jako
języka
drugiego
i
odziedziczonego.
Uwagi
końcowe.....................................................................................................
298
Rozdział
piąty'.
Periodyzacja
rozwoju
glottodydaktyki
polonistycznej
w
latach
1950-2015
....................................................................................................................................
301
5.1.
Znaczenie
periodyzacji
dla
dalszego
rozwoju
glottodydaktyki
polonistycznej..
302
5.2.
Periodyzacja
rozwoju
metodyki
nauczania
języka
polskiego
jako
obcego
w
ujęciu
Jana
Lewandowskiego
...................................................................................
303
5.3.
Periodyzacja
rozwoju
metodyki
nauczania
języków
obcych
w
Polsce
w
ujęciu
Hanny
Komorowskiej.....................................................................................................
305
5.4.
Założenia
periodyzacji
rozwoju
glottodydaktyki
polonistycznej
w
latach
1950-2015
.......................................................................................................................
307
5.4.1.
Pierwszy
okres
rozwoju
glottodydaktyki
polonistycznej
w
latach
1950-1992:
językoznawstwo
polonistyczne
stosowane
do
nauczania
cudzoziemców
polszczyzny
................................................................................
309
Zgłoś jeśli naruszono regulamin