Java dla zupelnie poczatkujacych Owoce programowania Wydanie VII.pdf

(3319 KB) Pobierz
Tytuł oryginału: Starting Out with Java: From Control Structures through Objects (7th Edition)
Tłumaczenie: Tomasz Walczak
ISBN: 978-83-283-4829-5
Authorized translation from the English language edition, entitled: STARTING OUT WITH JAVA:
FROM CONTROL STRUCTURES THROUGH OBJECTS, Seventh Edition; ISBN 0134802217; by
Tony Gaddis; published by Pearson Education, Inc.
Copyright © 2019, 2016, 2013 by Pearson Education, Inc., Hoboken, New Jersey 07030.
All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any
means, electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage
retrieval system, without permission from Pearson Education, Inc.
Polish language edition published by Helion SA. Copyright © 2019.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej
publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną,
fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje
naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich
właścicieli.
Autor oraz Helion SA dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne
i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym
ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Helion SA nie ponoszą również
żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych
w książce.
Helion SA
ul. Kościuszki 1c, 44-100 Gliwice
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail:
helion@helion.pl
WWW:
http://helion.pl
(księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://helion.pl/user/opinie/javzp2
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Pliki z przykładami omawianymi w książce można znaleźć pod adresem:
ftp://ftp.helion.pl/przyklady/javzp2.zip
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis treści
Przedmowa ...................................................................... 21
ROZDZIAŁ 1.
Wprowadzenie do komputerów i Javy .......................... 31
1.1.
1.2.
1.3.
Wprowadzenie ...................................................................31
Po co programować? ..........................................................31
Systemy komputerowe: sprzęt i oprogramowanie ................33
Sprzęt ................................................................................33
Oprogramowanie ...............................................................36
Języki programowania ........................................................37
Czym jest program? ............................................................37
Historia języka Java .............................................................38
Z czego składa się program? ...............................................40
Elementy języka ..................................................................40
Wiersze i instrukcje .............................................................42
Zmienne .............................................................................42
Kompilator i maszyna wirtualna Javy ...................................43
Wersje oprogramowania Java ..............................................45
Kompilowanie i uruchamianie programów w Javie ...............46
Proces programowania .......................................................48
Inżynieria oprogramowania .................................................50
Programowanie obiektowe .................................................51
1.4.
1.5.
1.6.
1.7.
Pytania kontrolne i
ćwiczenia
...........................................................53
Zadania programistyczne .................................................................57
ROZDZIAŁ 2.
Podstawy Javy ................................................................ 59
2.1.
2.2.
Części programu w Javie .....................................................59
Metody print i println oraz interfejs API Javy ........................65
5
Kup książkę
Poleć książkę
6
Spis treści
2.3.
Zmienne i literały ................................................................70
Wyświetlanie wielu elementów za pomocą operatora + ......72
Zachowaj ostrożność przy cudzysłowach .............................73
Jeszcze o literałach ..............................................................73
Identyfikatory .....................................................................74
Nazwy klas .........................................................................76
Proste typy danych ..............................................................76
Całkowitoliczbowe typy danych ..........................................78
Typy zmiennoprzecinkowe ..................................................79
Typ danych boolean ............................................................82
Typ danych char .................................................................82
Inicjowanie zmiennych i przypisywanie do nich wartości ......84
Zmienne w danym momencie przechowują
tylko jedną wartość ............................................................85
Operatory arytmetyczne ......................................................86
Dzielenie całkowitoliczbowe ................................................89
Pierwszeństwo operatorów .................................................89
Grupowanie z użyciem nawiasów ........................................91
Klasa Math .........................................................................94
Złożone operatory przypisania .............................................95
Konwersja prostych typów danych na inne takie typy ...........97
Operacja na różnych typach całkowitoliczbowych ................99
Inne wyrażenia matematyczne z różnymi typami ................100
Tworzenie nazwanych stałych za pomocą słowa
kluczowego final ..............................................................101
Klasa String ......................................................................103
Obiekty są tworzone na podstawie klas .............................103
Klasa String ......................................................................104
Zmienne typów prostych i zmienne będące instancją klasy ... 104
Tworzenie obiektu typu String ..........................................105
Zasięg ..............................................................................108
Komentarze ......................................................................110
Styl programowania .........................................................114
Wczytywanie danych wejściowych z klawiatury ..................116
Wczytywanie znaków .......................................................120
Łączenie
wywołań metody nextLine
z wywołaniami innych metod klasy Scanner .......................120
Okna dialogowe ...............................................................123
Wyświetlanie okien dialogowych .......................................124
Wyświetlanie okien dialogowych na dane wejściowe .........124
Przykładowy program .......................................................125
Przekształcanie tekstowych danych wejściowych na liczby .....126
Poleć książkę
2.4.
2.5.
2.6.
2.7.
2.8.
2.9.
2.10.
2.11.
2.12.
2.13.
2.14.
Kup książkę
Spis treści
7
2.15.
Typowe błędy, których należy unikać .................................129
Pytania kontrolne i
ćwiczenia
.........................................................131
Zadania programistyczne ...............................................................137
ROZDZIAŁ 3.
Struktury decyzyjne ...................................................... 143
3.1.
Instrukcja if .......................................................................143
Używanie operatorów relacji do tworzenia warunków .......145
Łączenie
wszystkich informacji ..........................................147
Style programowania a instrukcja if ...................................149
Uważaj na
średniki
............................................................149
Warunkowe wykonywanie wielu instrukcji .........................150
Flagi .................................................................................150
Porównywanie znaków .....................................................151
Instrukcja if-else ................................................................152
Zagnieżdżone instrukcje if .................................................154
Instrukcja if-else-if .............................................................160
Operatory logiczne ...........................................................165
Pierwszeństwo operatorów logicznych ..............................170
Sprawdzanie przynależności liczb do przedziałów
za pomocą operatorów logicznych ....................................171
Porównywanie obiektów typu String .................................172
Ignorowanie wielkości znaków
przy porównywaniu
łańcuchów
.........................................176
Jeszcze o deklarowaniu i zasięgu zmiennych ......................178
Operator warunkowy (opcjonalny) ....................................179
Instrukcja switch ...............................................................180
Wyświetlanie sformatowanych danych wyjściowych
za pomocą instrukcji System.out.printf i String.format .......189
Składnia specyfikatorów formatowania .............................192
Precyzja ............................................................................193
Określanie minimalnej szerokości pola ...............................194
Opcje ...............................................................................196
Formatowanie argumentów
w postaci
łańcuchów
znaków ...........................................199
Metoda String.format .......................................................200
Typowe błędy, których należy unikać .................................203
3.2.
3.3.
3.4.
3.5.
3.6.
3.7.
3.8.
3.9.
3.10.
3.11.
Pytania kontrolne i
ćwiczenia
.........................................................204
Zadania programistyczne ...............................................................210
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin