Podstawy praktyki buddyjskiej.pdf

(3520 KB) Pobierz
Tytuł oryginału: The Foundation of Buddhist Practice
(The Library of Wisdom and Compassion)
Tłumaczenie: Krzysztof Krzyżanowski
ISBN: 978-83-283-5586-6
© 2018 Dalai Lama and Thubten Chodron
All rights reserved.
No part of this book may be reproduced in any form or by any means, electronic or mechanical,
including photography, recording, or by any information storage and retrieval system or
technologies now known or later developed, without permission in writing from the publisher.
Polish edition copyright © 2019 by Helion SA
All rights reserved.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu
niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą
kserograficzną, fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym
lub innym powoduje naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi
ich właścicieli.
Autor oraz Helion SA dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były
kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie,
ani za związane z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz
Helion SA nie ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe
z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Fotografia na okładce: XIV Dalajlama (Photo by Daniel Berehulak/GettyImages)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://editio.pl/user/opinie/poprbu
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Helion SA
ul. Kościuszki 1c, 44-100 Gliwice
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail:
editio@editio.pl
WWW:
http://editio.pl
(księgarnia internetowa, katalog książek)
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis treści
Przedmowa ........................................................................................................................11
Skróty ................................................................................................................................ 19
Wstęp ................................................................................................................................. 21
1. B
UDDYJSKIE PODEJŚCIE
.....................................................................................25
Cztery pieczęcie ................................................................................................................ 25
Dwie prawdy ..................................................................................................................... 31
2. Z
DOBYWANIE NIEZWODNICZEJ WIEDZY
......................................................... 35
Trzy rodzaje obiektów i ich
źródeł
poznania ................................................................ 35
Siedem rodzajów
świadomości
....................................................................................... 39
Wiarygodne
źródła
poznania i niewiarygodne
świadomości
...................................... 40
Bezpośrednie, wiarygodne
źródła
poznania .................................................................. 45
Wiarygodne
źródła
poznania bazujące na wnioskowaniu ........................................... 46
Wiarygodne
źródła
poznania bazujące na przykładzie ................................................ 50
Wiarygodne
źródła
poznania bazujące na miarodajnym
świadectwie
........................ 51
Stosowanie trojakiej analizy ............................................................................................ 57
Refleksje dotyczące wnioskowania na bazie
świętych
ksiąg ........................................ 58
Wyjątkowe poglądy prasangików dotyczące wiarygodnych
źródeł
poznania ........... 60
Uświadamianie sobie tego, kiedy dysponujemy prawidłowym uzasadnieniem
i wiarygodnym
źródłem
poznania .............................................................................. 62
Wiarygodne
źródła
poznania bazujące na wnioskowaniu i medytacja ....................... 63
3. P
ODSTAWA JAŹNI
:
CIAŁO I UMYSŁ
....................................................................69
Klasyfikacja zjawisk ......................................................................................................... 69
Pięć skupisk ....................................................................................................................... 72
Dwanaście
źródeł
i osiemnaście elementów istnienia .................................................. 74
Świadomość:
umysł i czynniki umysłowe ..................................................................... 76
Kup książkę
Poleć książkę
8
|
PODSTAWY PRAKTYKI BUDDYJSKIEJ
Pięć wszechobecnych czynników umysłowych ............................................................ 78
Pięć czynników umysłowych sprawdzających obiekt .................................................. 79
Jedenaście szlachetnych czynników umysłowych ........................................................ 80
Sześć rdzennych splamień ............................................................................................... 82
Dwadzieścia wtórnych splamień .................................................................................... 84
Cztery zmienne czynniki umysłowe .............................................................................. 84
Świadomości
konceptualne i niekonceptualne ............................................................. 85
4 J
AK WYBIERAĆ PRZEWODNIKÓW DUCHOWYCH
I STAĆ SIĘ DOBRYM UCZNIEM
? ..........................................................................93
Znaczenie polegania na przewodnikach duchowych ................................................... 93
Przewodnicy duchowi ..................................................................................................... 95
Trzy rodzaje praktyki, trzy rodzaje przewodników duchowych ................................ 99
Analizowanie cech osoby .............................................................................................. 101
Cechy przewodnika duchowego .................................................................................. 103
Szukaj wewnętrznych cech, a nie tytułów lub zewnętrznych pozorów ................... 107
Stawanie się dobrym uczniem ........................................................................................111
5. P
OLEGANIE NA PRZEWODNIKACH DUCHOWYCH
........................................ 117
Korzyści płynące z polegania na przewodnikach duchowych .................................. 118
Rozwijanie zaufania poprzez dostrzeganie cech nauczycieli .................................... 119
Rozwijanie wdzięczności i szacunku
dzięki dostrzeganiu
życzliwości
nauczycieli ............................................................ 122
Postrzeganie przewodników duchowych jako buddów ............................................. 124
Rola oddania ................................................................................................................... 127
Poleganie w swoich działaniach na przewodnikach duchowych .............................. 128
Zachowanie wobec przewodników duchowych ......................................................... 130
Zapobieganie trudnościom ........................................................................................... 134
Niezwykłe zachowania .................................................................................................. 136
Rozwiązywanie problemów .......................................................................................... 140
Gdy nasi przewodnicy duchowi odchodzą ................................................................. 142
Rada skierowana do przewodników duchowych i uczniów ...................................... 143
6. J
AK NALEŻY UKSZTAŁTOWAĆ SESJĘ MEDYTACYJNĄ
? ..................................... 145
Rodzaje medytacji .......................................................................................................... 145
Medytacja nad lamrimem .............................................................................................. 148
Sześć praktyk przygotowawczych ................................................................................ 150
Właściwa sesja oraz ofiarowanie zasługi podczas zakończenia sesji ......................... 163
Kup książkę
Poleć książkę
SPIS TRE
Ś
CI
|
9
Wzajemne powiązania między zagadnieniami lamrimu ............................................ 165
Przerwy między sesjami medytacyjnymi ..................................................................... 167
Wygłaszanie próśb, otrzymywanie błogosławieństw
i osiąganie urzeczywistnień ....................................................................................... 171
7. U
MYSŁ
,
CIAŁO I ODRODZENIE
........................................................................ 177
Zdolność odczuwania zmysłami, umysł i mózg ......................................................... 177
Natura umysłu ................................................................................................................ 183
Odrodzenie: przeszłe i przyszłe
życia
.......................................................................... 185
Budda odpowiada na pytania dotyczące odrodzenia ................................................. 191
8 . I
STOTA
ŻYCIA
PRZESYCONEGO SENSEM
......................................................... 197
Cenne ludzkie
życie
....................................................................................................... 198
Rzadko spotykane i trudne do osiągnięcia .................................................................. 202
Docieranie do istoty naszego cennego ludzkiego
życia
............................................. 204
Osiem doczesnych trosk ............................................................................................... 205
Ujemne strony ośmiu doczesnych trosk ..................................................................... 211
9 . W
YBIEGANIE MYŚLAMI POZA OBECNE
ŻYCIE
................................................ 219
Gruba i subtelna nietrwałość ......................................................................................... 220
Wyciąganie wniosków z naszej
śmiertelności
............................................................. 221
Inne formy
życia
............................................................................................................ 227
Czy
śmierć
powinna budzić strach, czy też nadzieję? ................................................ 231
Proces umierania ............................................................................................................ 233
Pomaganie sobie i innym w chwili
śmierci
.................................................................. 235
Poła — przeniesienie
świadomości
.............................................................................. 239
10. K
ARMA I JEJ SKUTKI
.........................................................................................245
Prawo karmy i jej skutków ............................................................................................ 246
Ogólne cechy karmy ...................................................................................................... 249
Szczegółowe cechy karmy ............................................................................................. 252
Konstruktywne działania .............................................................................................. 264
Ciężar karmy ................................................................................................................... 268
Odróżnianie właściwych działań od tych niewłaściwych .......................................... 272
Karma i współczesne problemy etyczne ...................................................................... 273
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin