Projektowanie glosowych interfejsow uzytkownika Zasady doswiadczen konwersacyjnych.pdf

(2264 KB) Pobierz
Tytuł oryginału: Designing Voice User Interfaces: Principles of Conversational Experiences
Tłumaczenie: Wojciech Moch
ISBN: 978-83-283-7084-5
© 2021 Helion SA
Authorized Polish translation of the English edition of Designing Voice User Interfaces ISBN
9781491955413 © 2017 Cathy Pearl
This translation is published and sold by permission of O’Reilly Media, Inc.,
which owns or controls all rights to publish and sell the same.
All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means,
electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system,
without permission from the Publisher.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej
publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną,
fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje
naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich
właścicieli.
Autor oraz Helion SA dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były kompletne
i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane z tym
ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Helion SA nie ponoszą również
żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji zawartych w książce.
Helion SA
ul. Kościuszki 1c, 44-100 Gliwice
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail:
helion@helion.pl
WWW:
http://helion.pl
(księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://helion.pl/user/opinie/prglos
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis treści
Przedmowa do wydania polskiego ............................................................................. 11
Wstęp ....................................................................................................................... 13
1. Wprowadzenie .......................................................................................................... 19
Krótka historia interfejsów VUI
Druga era interfejsów głosowych
Po co nam interfejsy głosowe?
Konwersacyjne interfejsy użytkownika
Wywiad z Alexą
Kim jest projektant interfejsów VUI?
Chatboty
Wnioski
19
20
21
23
23
25
26
28
2. Podstawowe zasady projektowania interfejsów głosowych ........................................ 29
Różnice między projektami dla urządzeń mobilnych
a projektami dla systemów IVR
Projekty konwersacyjne
Ustalanie oczekiwań użytkownika
Narzędzia projektowe
Przykładowe dialogi
Próby wizualne
Przepływy
Narzędzia do prototypowania
Potwierdzenia
Metoda 1. Pewność trójstopniowa
Metoda 2. Potwierdzenia niejawne
Metoda 3. Potwierdzenia niewerbalne
Metoda 4. Potwierdzenia ogólne
Metoda 5. Potwierdzenia wizualne
29
32
35
37
37
38
38
39
40
43
43
43
44
45
5
Kup książkę
Poleć książkę
Sterowanie poleceniami a konwersacja
Sterowanie poleceniami
Konwersacja
Znaczniki konwersacji
Obsługa błędów
Nie wykryto mowy
Mowa wykryta, ale nie rozpoznana
Mowa rozpoznana, ale nie obsłużona
Mowa rozpoznana nieprawidłowo
Poszerzanie opisu błędu
Nie zrzucaj winy na użytkownika
Użytkownicy początkujący i zaawansowani
Pamiętaj o kontekście
Pomoc i inne uniwersalne elementy
Opóźnienia
Dwuznaczności
Dokumentacja projektowa
Teksty zachęty
Gramatyka i frazy kluczowe
Dostępność
Interakcje powinny być krótkie
Nie przedłużaj
Mów szybciej!
Przerwij mi w dowolnym momencie
Podawaj kontekst
Gdzie jestem?
Personalizacja mechanizmu TTS
Wnioski
47
47
50
52
53
55
56
57
57
58
59
59
60
65
68
69
70
71
71
71
72
73
74
75
75
76
76
78
3. Persony, awatary, aktorzy i gry wideo ........................................................................ 81
Persony
Czy mój interfejs głosowy powinien być widoczny?
Używanie awatara — czego nie robić?
Używanie awatara (lub nagrania z aktorem) — co robić?
Opowiadanie historii
Praca zespołowa
Gry wideo
Kiedy korzystać z nagrań w moim interfejsie?
Wizualny interfejs głosowy — najlepsze praktyki
Czy użytkownicy muszą widzieć swój obraz?
A co z interfejsem graficznym?
6
Spis treści
Poleć książkę
81
84
85
88
88
89
90
93
94
95
95
Kup książkę
Obsługa błędów
Kolejność mówienia i wchodzenie w słowo
Utrzymywanie zaangażowania i iluzja świadomości
Wizualne (ale bez awatara) informacje zwrotne
Wybieranie głosu
Zalety awatara
Wady awatara
Dolina niesamowitości
Wnioski
97
98
99
102
105
105
107
109
110
4. Technologia rozpoznawania mowy ...........................................................................111
Wybieranie mechanizmu
Wchodzenie w słowo
Limity czasowe
Limit czasu na zakończenie wypowiedzi
Limit czasu bez mowy
Zbyt dużo tekstu
Listy N-najlepszych
Wyzwania związane z rozpoznawaniem mowy
Hałas
Wiele mówiących osób
Dzieci
Nazwy, literowanie i znaki alfanumeryczne
Prywatność danych
Wnioski
111
112
116
116
117
122
123
124
125
125
126
127
128
129
5. Projektowanie zaawansowanych interfejsów głosowych ...........................................131
Wybieranie ścieżki interakcji na podstawie informacji głosowych
Odpowiedzi ograniczone
Mowa otwarta
Kategoryzacja danych wejściowych
Znaki wieloznaczne i wyrażenia logiczne
Rozwiewanie dwuznaczności
Brak informacji
Więcej informacji niż to potrzebne
Obsługa negacji
Wychwytywanie intencji i celów
Zarządzanie dialogiem
Nie zostawiaj użytkownika bez pomocy
Czy interfejs głosowy powinien wyświetlić to, co rozpoznał?
Analiza uczuć i wykrywanie emocji
Mechanizm syntezy mowy lub nagrania aktorów
Spis treści
Kup książkę
132
132
133
134
135
136
136
138
139
141
142
144
144
146
148
7
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin