Uczmy dzieci stosowac matematyke Poradnik nie tylko dla rodzicow.pdf

(3977 KB) Pobierz
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis treści
Wstęp
1 Problemy z matematyką na co dzień
1.1 Kłopoty z interpretacją pojęć matematycznych . . . . . . . . .
1.2 Przykłady błędnych obliczeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
1.3 Ostrożnie z wyciąganiem wniosków . . . . . . . . . . . . . . . .
2 Umiejętności rachunkowe to podstawa
2.1 Dodawanie i odejmowanie . . . . . . .
2.2 Mnożenie . . . . . . . . . . . . . . . .
2.3 Dzielenie . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.4 Zadania . . . . . . . . . . . . . . . . .
2.5 Komentarze do zadań . . . . . . . . .
3 Ułamki zwykłe na co dzień
3.1 Pojęcie ułamka . . . . . . . . . . . .
3.2 Ułamki w praktyce dnia codziennego
3.3 Zadania . . . . . . . . . . . . . . . .
3.4 Komentarze do zadań . . . . . . . .
7
9
11
14
16
19
21
25
28
30
36
49
51
52
56
59
65
67
68
70
74
81
83
84
86
87
90
92
94
99
109
111
112
114
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
4 Ułamki dziesiętne w powszechnym użyciu
4.1 Ułamki dziesiętne jako szczególny rodzaj zwykłych
4.2 Zastosowania ułamków dziesiętnych . . . . . . . . .
4.3 Zadania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
4.4 Komentarze do zadań . . . . . . . . . . . . . . . .
5 Obliczenia procentowe na porządku dziennym
5.1 Procenty jako ułamki zwykłe . . . . . . . . . . .
5.2 Proporcje są niepotrzebne . . . . . . . . . . . . .
5.3 Procenty w postaci dziesiętnej . . . . . . . . . . .
5.4 Bądźmy czujni, czyli czego dotyczy dany procent
5.5 Obliczenia przybliżone . . . . . . . . . . . . . . .
5.6 Procenty w banku — bez wzorów . . . . . . . . .
5.7 Zadania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
5.8 Komentarze do zadań . . . . . . . . . . . . . . .
6 Długość, powierzchnia, objętość —
6.1 Pojęcia geometryczne na co dzień .
6.2 Mierzenie długości . . . . . . . . .
6.3 Obliczanie powierzchni . . . . . . .
Kup książkę
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
pojęcia
. . . . .
. . . . .
. . . . .
praktyczne
. . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . .
Poleć książkę
6
6.4
6.5
6.6
SPIS TREŚCI
Objętość, czyli pojemność . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116
Zadania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118
Komentarze do zadań . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121
131
133
134
136
137
142
146
7 Zależności i wykresy na użytek praktyczny
7.1 Kilka przykładów . . . . . . . . . . . . . . .
7.2 Proporcjonalność prosta . . . . . . . . . . .
7.3 Proporcjonalność odwrotna . . . . . . . . .
7.4 Wykresy na co dzień . . . . . . . . . . . . .
7.5 Zadania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
7.6 Komentarze do zadań . . . . . . . . . . . .
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Kup książkę
Poleć książkę
Wstęp
W życiu codziennym każdego z nas zdarzają się sytuacje, w których przydaje
się znajomość matematyki od strony praktycznej. Chodzi tu o przede wszyst-
kim o racjonalne stosowanie działań arytmetycznych, szacowanie i obliczanie
w przybliżeniu, określanie relacji między liczbami, rozumienie pojęcia procen-
tu i wykonywanie prostych obliczeń procentowych, odczytywanie i opisywanie
zależności między różnymi wielkościami, posługiwanie się podstawowymi po-
jęciami geometrycznymi oraz mierzenie i szacowanie długości, pola i objętości.
Chodzi także o to, aby właściwie interpretować pojęcia matematyczne poja-
wiające się na co dzień i umieć się nimi posługiwać.
I o tym właśnie jest ta książka. Staram się w niej pokazać, jak pomóc uczniom
w zdobyciu tych umiejętności. Niech zobaczą, że podczas rozwiązywania pro-
blemów praktycznych nie trzeba szukać gotowych wzorów czy reguł — to może
nawet przeszkadzać. Przydaje się natomiast zdrowy rozsądek, który pomaga
ustalić jasną strategię postępowania i niezawodnie dojść do celu.
Książka składa się z siedmiu rozdziałów. Pierwszy z nich ilustruje problemy
z matematyką na co dzień. Dalsze rozdziały są poświęcone tym działom ma-
tematyki szkolnej, które mają zastosowanie w sytuacjach życia codziennego.
Każdy składa się z krótkiego omówienia praktycznych aspektów danego działu
oraz odpowiednio dobranych zadań, opatrzonych różnego rodzaju komentarza-
mi. Zadania nadają się do wykorzystania zarówno na lekcjach w szkole, jak
i w edukacji domowej. Są wśród nich łatwe i bardzo łatwe, ale są także trud-
niejsze, wymagające sporej dojrzałości matematycznej i nadające się raczej
dla uczniów szkół średnich.
Inspiracją do zadań były dwa moje zbiory zadań „Matematyka przy okazji”
1
.
Matematyka przy okazji, zadania i testy dla klas IV – VI,
Dolnośląskie Wydawnictwo
Edukacyjne, 2000;
Matematyka przy okazji, zadania nie tylko dla gimnazjalistów,
Wydawnictwa Naukowo-
Techniczne, 2007.
1
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin