Przewozy intermodalne.pdf

(355 KB) Pobierz
Zastosowanie modułu GPRS do transmisji danych i wynikające z tego wy-
sokie opłaty roamingowe znacząco ograniczają globalne zastosowanie istnie-
jących produktów.
Koszt stosowania obecnych rozwiązań pozwala jedynie na ich stosowanie
przez średnie i duże firmy lokalnie, wyłącznie na terenie jednego kraju.
W wyniku tego przedsiębiorstwa korzystające i świadczące usługi logistyczne
nie są w stanie w sposób maksymalny wykorzystać dostępnych zasobów logi-
stycznych
11
.
5.5. Innowacyjne monitorowanie taboru kolejowego
Główną wadą istniejących rozwiązań są wysokie koszty użytkowania, prak-
tycznie nie pozwalające na globalne zastosowanie przy realizacji przewozów
intermodalnych.
Przykładowo firma Industrial Supply Service GmbH oferuje usługę pozycjo-
nowania wagonu/kontenera za 108 euro miesięcznie. W ramach tej opłaty
użytkownik otrzyma informację na temat lokalizacji monitorowanego środka
transportu co 60 minut. Co więcej usługa działa tylko w wybranych krajach
(Chiny, Rosja, Białoruś, Polska, Niemcy, Holandia).
Znając ograniczenia istniejących systemów Instytut Logistyki i Magazyno-
wania z Poznania wspólnie z firmą CallFreedom Sp. z o.o. z Bydgoszczy oraz
Aspenta Inc. z Atlanty stworzył innowacyjne rozwiązanie umożliwiające glo-
balne monitorowanie środków transportu z całkowitym pominięciem kosztów
roamingu. Podstawową innowacją w opracowanym rozwiązaniu jest zastoso-
wanie alternatywnego dla kanału GPRS sposobu transmisji danych z urządze-
nia mobilnego na serwer. W tym celu zastosowano urządzenie składające się
z trzech elementów, z czego dwa z nich są identyczne jak w istniejących syste-
mach do monitorowania
12
13
:
• moduł GPS – umożliwiający zlokalizowanie monitorowanego środka trans-
portu,
• moduł GSM wraz z kartą SIM operatora telefonii komórkowej – umożliwia-
jący przesłanie kanałem technicznym na serwer informacji z aktualną po-
zycją monitorowanego środka transportu
14
,
11
12
13
14
S. Chopra, P. Meindl,
Supply Chain Management: Strategy, Planning and Operation,
Prentice Hall,
Upper Sadle River, New Jersey 2004.
www.t-traco.com, dostęp: 20.09.2014.
M. Christopher,
Logistics and Supply Chain Management. Strategies for Reducing Cost and Improving
Service,
Financial Times Management, London 1998.
A. Dabas, Ch. Dabas,
Implementation of Real Time Tracking using Unstructured Supplementary Servi-
ce Data,
World Academy of Science, „Engineering and Technology” 2009, No. 30.
106
• akumulator – odpowiedzialny za działanie urządzenia do monitorowania
taboru kolejowego.
Schemat działania systemu wykorzystującego kanał techniczny do trans-
misji danych zawierających lokalizację środka transportu przedstawia rysunek
5.11.
Transmisja danych
w oparciu o kanał
techniczny
z wykorzystaniem kart
SIM firmy CallFreedom.
Sieć GSM
System nawigacji
satelitarnej
Monitorowany
środek transportu
Inf
ł
cja o
orma
k
adun
u
System IT
Monitorowany wagon
-
globalny zasięg za jedną
płaską stawkę
Lokalizator GPS
Kontrola temperatury
i wilgotności ładunku
Rys. 5.11. Schemat działania systemu do monitorowania środków transportu
opracowanego przez firmę CallFreedom oraz Instytut Logistyki i Magazynowania
Źródło: opracowanie własne (www.t-traco.com).
Jego podstawową zaletą jest globalny zasięg oraz brak wysokich opłat ro-
amingowych, które do tej pory uniemożliwiały szerokie zastosowanie koncep-
cji inteligentnego ładunku
15
. Głównym ograniczeniem jest wielkość przesyła-
nych danych – jednorazowo maksymalnie 180 znaków. Warto także podkreślić,
że kanał ten jest dostępny tylko dla operatorów telefonii komórkowej. Można
porównać go do wewnętrznych SMS-ów, do których dostęp mają tylko opera-
torzy telefonii komórkowej. Taką działalność prowadzi właśnie firma Call-
Freedom.
Opracowane przez CallFreedom oraz Instytut Logistyki i Magazynowania
rozwiązanie z wykorzystaniem kanału technicznego, jak udowodniły przepro-
wadzone badania, jest unikalne na skalę światową i zapewnia znacznie wydaj-
15
I. Herwono,
Performance Evaluation of GSM Signaling Protocols on USSD, Communication Networks,
Aachen University of Technology, Aachen 2000.
Kup książkę
107
niejsze, tańsze i stabilniejsze działanie w porównaniu z istniejącymi obecnie
na świecie systemami Track&Trace.
Wszystkie istniejące na rynku rozwiązania teleinformatyczne wykorzystują
komunikację GPRS lub SMS w celu przesyłania danych do serwera użytkowni-
ka. W przypadku GPRS opłaty za usługi przesyłu danych w roamingu są znacz-
nie wyższe od krajowych. Innym, bardzo ważnym aspektem, jest zajętość zaso-
bów sieciowych oraz wynikające z tego opóźnienia w transmisji danych.
Potwierdzają to badania przeprowadzone przez autorów na wybranych tra-
sach na terenie wybranych krajów Unii Europejskiej. Przykładowo na trasie
o długości 162 km z Bydgoszczy do Płocka dokonano porównania dwóch urzą-
dzeń. Jedno z urządzeń przesyłało dane dotyczące lokalizacji pojazdu protoko-
łem GPRS (karty wybranych operatorów z Polski), natomiast drugie kanałem
technicznym z wykorzystaniem kart SIM dostarczonych przez firmę CallFree-
dom. Celem badania było wykrycie opóźnień w przesyłaniu danych przy wyko-
rzystaniu opisywanych dwóch alternatywnych rozwiązań komunikacyjnych.
Do badań wykorzystano urządzenia mobilne dostarczone przez tego samego
producenta (Sony Xperia S). Na trasie o długości 162 km każde z urządzeń
wysłało łącznie 594 pakiety z danymi zawierającymi długość i szerokość geo-
graficzną, aktualną prędkość oraz godzinę pomiaru. W przypadku urządzenia
bazującego na protokole GPRS 511 pakietów z danymi było przesłanych
z opóźnieniem co najmniej 1 minuty. Zatem aż 86% informacji dotarło na ser-
wer z opóźnieniem. 408 pakietów, co daje 68,7% ze wszystkich przesłanych
pakietów z danymi, dotarło na serwer z opóźnieniem wahającym się pomiędzy
10 a 30 minut. Natomiast w przypadku wykorzystania kanału technicznego
99,2% wszystkich pakietów z danymi (589 z 594) dotarło bez opóźnienia
na serwer. Zaledwie 5 pakietów z danymi dotarło na serwer z opóźnieniem
ok. 1 minuty, co było spowodowane zmianą nadajników BTS należących do
różnych operatorów (urządzenia mobilne z kartami SIM firmy CallFreedom
automatycznie logują się do operatora, który ma najmocniejszy sygnał GSM
w danym regionie).
Podsumowując, opracowane przez firmę CallFreedom przy pomocy Instytu-
tu Logistyki i Magazynowania rozwiązanie zapewnia niezwykle skuteczne,
globalne i tanie monitorowanie środków transportu, wykorzystywanych np. do
realizacji przewozów intermodalnych. Jest to możliwe dzięki innowacyjnemu
połączeniu istniejących technologii GPS i GSM. Rozwiązanie opracowane
przez firmę CallFreedom oraz Instytut Logistyki i Magazynowania zostało
zgłoszone w Europejskim Urzędzie Patentowym i podlega ochronie zgodnie
z obowiązującymi przepisami (nr zgłoszenia EP13460072.5 z dnia 30.11.2013).
108
Kup książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin