Pizzeria.pdf

(71 KB) Pobierz
czas
na
biznes
pizzeria
Początki pizzy sięgają już starożytnej Grecji,
choć forma, w jakiej znamy ją współcześnie,
została rozpropagowana przez nowożytnych
Rzymian, a właściwie Włochów. Jednak dopiero
przeniesienie jej przez włoskich imigrantów
na amerykańską ziemię na przełomie XIX i XX
wieku zapoczątkowało wielki globalny sukces
tego dania. Cały
świat
docenił ją za jej prostotę,
wyjątkowe bogactwo rodzajów, a przede
wszystkim niezwykłe połączenie puszystego
ciasta z serem i pysznymi dodatkami. Także
Polacy pokochali to danie, które od lat jest jedną
z najczęściej zamawianych potraw w lokalach
gastronomicznych.
Spróbujemy zatem zbadać, czy na tej miłości do drożdżowego placka
z ciągnącym się serem i dodatkami można zarobić. Wskażemy, jakie po-
zwolenia trzeba będzie uzyskać, by otworzyć własną pizzerię, przedsta-
wimy wyposażenie, jakie trzeba do niej zakupić, aby nadążyć za realizacją
zamówień klientów, oraz podpowiemy, jak stworzyć menu i kogo trzeba bę-
dzie w takim miejscu zatrudnić. A na koniec policzymy, na jakie zyski będzie
można liczyć.
Charakterystyka rynku
Choć cała branża gastronomiczna była jedną z niewielu, która nie od-
czuła skutków kryzysu, i wzrasta na dodatek z roku na rok, to jej poszcze-
gólne segmenty przechodzą cykliczne wahania.
2
czas
na
biznes
pizzeria
Sam sektor pizzerii największym dynamizmem cechował się do 2008 r.
I choć pozycja pizzy jako jednej z ulubionych potraw wydaje się niezagro-
żona
jeszcze przez długie lata, to rynek jest już trochę nią nasycony. Klienci
kosztem pizzy zaczęli odkrywać inne dania, takie jak np. kebab czy sushi.
Podczas gdy do wspomnianego wyżej roku powstawało kilkadziesiąt no-
wych lokali pizzerii rocznie, to dziś otwiera się już pojedyncze.
Jak podaje CBOS, ok. 7% Polaków zamawia dania z dostawą do domu.
Jest to dużo gorszy wynik niż w przypadku mieszkańców krajów zachod-
nich. Dzięki temu,
że
wciąż tylko co jedenasta osoba stołuje się poza do-
mem kilka razy w tygodniu, polski rynek gastronomiczny obejmujący także
pizzerie jest bardzo perspektywiczny. Według szacunków ekspertów wart
był on na koniec 2011 roku ok. 29 mld zł. W tym roku, dzięki Euro 2012, ma
szansę urosnąć do ponad 30 mld zł. Choć konsumenci najwierniejsi są pol-
skiej kuchni, to dania kuchni włoskiej są zaraz za nią:
polska kuchnia – 44%
włoska kuchnia (pizza, makarony) – 25%
amerykańska kuchnia (hot dogi, hamburgery) – 6%
arabska kuchnia (kebab) – 6%
azjatycka kuchnia – 4%
inne – 2%
nie jadam w lokalach gastronomicznych – 12%
Pizza najwięcej zwolenników ma wśród młodych ludzi z przedziału 20-
-29 lat.
Rosnące wymagania konsumentów sprawiły,
że
zmienia się profil ist-
niejących na rynku lokali. Najbardziej widoczne jest to w strategii działania
3
Kup książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin