E konsument w Europie komparatywna analiza zachowan.pdf

(599 KB) Pobierz
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji
w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną, fotograficzną, a także
kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje naruszenie praw autorskich
niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich właścicieli.
Autorzy oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były
kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane
z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autorzy oraz Wydawnictwo HELION nie
ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji
zawartych w książce.
Projekt badawczy Narodowego Centrum Nauki nr 2011/01/B/HS4/01097
pt. „E-konsument w Europie - komparatywna analiza zachowań” (2011-1013)
Realizowany przez zespół: dr Magdalena Jaciow (kier.), dr Robert Wolny, mgr Agata Stolecka-Makowska
Przy współpracy koordynatorów narodowych badań bezpośrednich za granicą:
Alessandro Montrone, Università degli Studi di Perugia z Włoch
Luís José Andrade, ISLA Campus Lisboa, Laureate International Universities w Portugalii
Pavol Kita, Ekonomická univerzita v Bratislave na Słowacji
Adina Popovici (Barbulescu), Universitatea de Vest din Timişoara w Rumunii
Benjamin Sagnier, Universite Piere Mendes France w Grenoble we Francji
Recenzenci naukowi: dr hab. EDYTA RUDAWSKA, prof. US (Uniwersytet Szczeciński),
doc. Ing. PAVOL KITA, PhD (Ekonomická univerzita v Bratislave)
Redaktor prowadzący: Barbara Gancarz-Wójcicka
Projekt okładki: Jan Paluch
Materiały graficzne na okładce zostały wykorzystane za zgodą Shutterstock.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail: onepress@onepress.pl
WWW: http://onepress.pl (księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://onepress.pl/user/opinie?ekoeur
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
ISBN: 978-83-246-8041-2
Copyright © Helion 2013
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
Lubię to! » Nasza społeczność
Spis tre ci
Wst p ............................................................................................... 5
Rozdzia 1. Komparatywna analiza zachowa e-konsumentów
— podstawy teoretyczno-metodologiczne ............................................ 9
E-konsument jako podmiot bada ............................................................................................ 10
Zachowania nabywcze e-konsumentów .................................................................................... 17
Metodologia mi dzynarodowych bada zachowa e-konsumentów ........................................ 26
Rozdzia 2. Uwarunkowania zachowa nabywczych
e-konsumentów w Europie ..............................................................41
Demograficzne uwarunkowania zachowa e-konsumentów ..................................................... 42
Kulturowe uwarunkowania zachowa e-konsumentów ............................................................ 45
Uwarunkowania ekonomiczne i prawne zachowa e-konsumentów ........................................ 54
Technologiczne uwarunkowania zachowa e-konsumentów .................................................... 67
Rozdzia 3. Profil e-konsumentów w wybranych krajach Europy .....................85
Charakterystyka demograficzno-spo eczna badanych e-konsumentów .................................... 86
Portret psychograficzny e-konsumentów z wybranych krajów Europy ..................................... 95
Postawy e-konsumentów wobec zakupów .............................................................................. 103
Rozdzia 4. Zachowania nabywcze e-konsumentów
z wybranych krajów Europy .......................................................... 115
Cz stotliwo zakupów i wydatki na zakupy online ................................................................ 117
Sposoby dokonywania zakupów online ................................................................................... 128
Determinanty zakupów online ................................................................................................ 138
Miejsca i warunki zakupów online .......................................................................................... 147
Podsumowanie ................................................................................. 159
Bibliografia ..................................................................................... 165
Kup książkę
Poleć książkę
4
E-KONSUMENT W EUROPIE - KOMPARATYWNA ANALIZA ZACHOWA
Kup książkę
Poleć książkę
R O Z D Z I A
2 .
Uwarunkowania zachowa nabywczych
e-konsumentów w Europie
Zachowania nabywcze e-konsumentów, jakkolwiek determinowane i zale ne g ównie od czyn-
ników wewn trznych, nie pozostaj bez wp ywu uwarunkowa zewn trznych. Wybory i decyzje
e-konsumentów przebiegaj w okre lonych warunkach, które tworz otoczenie e-konsumenta.
E-konsumenci mog do wiadcza zmian w otoczeniu w ró nym stopniu i zakresie (mi dzy
innymi poprzez uczestnictwo w procesie produkcji, wymiany i konsumpcji
1
). Podstawy dla
funkcjonowania e-konsumentów w najszerszym wymiarze tworzy zespó warunków i czynników
sk adaj cych si na tzw. makrootoczenie, do którego nale uwarunkowania demograficzne,
spo eczne, kulturowe, ekonomiczne, prawne i technologiczne. Makrootoczenie e-konsumentów
powi zane jest z tzw. mikrootoczeniem, w którym istotny jest stan infrastruktury handlowej
(w tym przypadku na infrastruktur sk adaj si sklepy internetowe, portale prowadz ce aukcje
internetowe oraz producenci prowadz cy sprzeda poprzez w asne strony internetowe) oraz
oferta poda owa. Mikrootoczenie e-konsumentów tworzy tak e ich tzw. domowa infrastruktura
konsumpcyjna (w tym przypadku mieszkanie i jego wyposa enie w urz dzenia umo liwiaj ce
korzystanie z Internetu — komputer, tablet, telefon komórkowy itp).
Podobie stwa i ró nice mi dzy konsumentami i e-konsumentami w Europie s przedmio-
tem dyskusji prowadzonych w wielu rodowiskach naukowo-badawczych
2
. Inspiracj w poszu-
kiwaniach s zmiany, jakie zachodz w otoczeniu (globalizacja, integracja gospodarcza, trendy
1
Otoczenie w ka dej skali (mikro i makro) tworzy ograniczenia dla dzia a podejmowanych przez
e-konsumentów w sferze rynku i konsumpcji, a ich kontakty z otoczeniem maj wymiar zarówno realny,
jak i informacyjny. Szerzej na ten temat: Z. K dzior,
Konsument wobec zmian w otoczeniu rynkowym,
„ wiat Marketingu”, listopad 2001.
Przyk adem mo e by konferencja naukowa zorganizowana przez Uniwersytet Ekonomiczny w Katowi-
cach w 2009 roku pt.:
Konsument. Gospodarstwo domowe. Rynek. POLSKA — EUROPA,
której efektem
by zbiór materia ów pod red. Z. K dzior, M. Jaciow o tym samym tytule oraz
Konsument w Unii Euro-
pejskiej — podobie stwa i ró nice,
pod red. Z. K dzior, R. Wolny, Katowice 2010. Inne publikacje to m.in.
Kultura polska a Unia Europejska. Problemy, wyzwania, nadzieje,
pod red. K. Mazurek- opaci skiej,
Wyd. UE we Wroc awiu, Warszawa-Wroc aw 1998.
2
Kup książkę
Poleć książkę
Zgłoś jeśli naruszono regulamin