Metodyka pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych. Skrypt do przedmiotu_Jędrzejowska,A.pdf

(5700 KB) Pobierz
Agnieszka Jędrzejowska
Metodyka pracy z dziećMi o specjalnych
potrzebach rozwojowych i edukacyjnych
Projekt „Zintegrowany Program Rozwoju Uniwersytetu Wrocławskiego II na lata 2019-2023” współfinansowany
ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego
Agnieszka Jędrzejowska
Metodyka pracy z dziećMi o specjalnych
potrzebach rozwojowych i edukacyjnych
skrypt do przedmiotu
Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego
Wrocław
2020
Projekt „Zintegrowany Program Rozwoju Uniwersytetu Wrocławskiego II na lata 2019-2023” współfinansowany
ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego
spis treści
1. Wprowadzenie 3
2. Warsztat wprowadzający 5
3. Diagnoza funkcjonowania dziecka małego 10
4. Zasady i cele pracy terapeutycznej 15
5. Stymulacja psychofizyczna rozwoju dziecka 18
5.1. Budowanie poczucia wartości u dziecka 18
5.2. Stymulacja poznania wielozmysłowego 21
5.2.1. Metoda Snoezelen 21
5.2.2. Metoda Polisensorycznej Stymulacji według Pór Roku
(tzw. Poranny Krąg) 33
5.2.3. Elementy wizualizacji i arteterapii 40
5.2.4. Elementy pedagogiki Marii Montessori 44
5.3. Stymulacja funkcji psychomotorycznych – Ruch Rozwijający
Weroniki Sherborne 47
5.4. Stymulacja mowy 53
6. Zakończenie 65
Bibliografia 66
Projekt „Zintegrowany Program Rozwoju Uniwersytetu Wrocławskiego II na lata 2019-2023” współfinansowany
ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego
1. wprowadzenie
Celem skryptu jest zaprezentowanie potencjału Pracowni Terapii
Pedagogicznej w kontekście diagnozy i terapii dziecka z trudnościa-
mi w rozwoju. Opracowanie ma charakter teoretyczno-metodyczny.
Skrypt stanowi wartość ze względu na to, że jest formą przewod-
nika do ćwiczenia własnych umiejętności w zakresie pracy diag-
nostycznej i terapeutycznej, indywidualnej i grupowej. Studenci,
wykorzystując przykładowy warsztat i dostępne w Pracowni pomo-
ce metodyczne, mogą rozwijać swoje specjalistyczne kompetencje.
Zajęcia wprowadzające proponuję rozpocząć od podzielenia się
pierwszymi skojarzeniami z hasłem
dziecko z niepełnosprawnością
(można zaproponować arkusz z poniższym słoneczkiem).
Student kierunku Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
jest przygotowywany do pracy z dzieckiem małym. Absolwent tego
kierunku ma pogłębioną wiedzę dotyczącą prawidłowości rozwoju
i procesów edukacyjnych dziecka w wieku przedszkolnym i wczes-
noszkolnym. W czasie edukacji student zdobywa kompetencje
3
Projekt „Zintegrowany Program Rozwoju Uniwersytetu Wrocławskiego II na lata 2019-2023” współfinansowany
ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego
i umiejętności niezbędne do wspierania integralnego rozwoju dzie-
cka w procesie edukacji, personalizowania procesu kształcenia
i wychowania w zależności od potrzeb i możliwości dzieci/uczniów.
Absolwent jest przygotowany do podjęcia pracy w placówkach pub-
licznych i niepublicznych: jako nauczyciel w przedszkolach i innych
formach wychowania przedszkolnego, jako nauczyciel-wychowaw-
ca w klasach
I
III
w szkołach podstawowych, w tym w oddziałach/
klasach integracyjnych.
Wobec tego, że w przedszkolach i szkołach powszechna staje się
integracja oraz edukacja włączająca i coraz więcej dzieci z różnymi
zaburzeniami w rozwoju uczęszcza do placówek, ważne staje się
przygotowanie studentów do pracy z takimi dziećmi. Studenci po-
winni poznać przede wszystkim terminologię używaną w obszarze
pedagogiki specjalnej, podstawowe teorie dotyczące wychowania,
uczenia się, nauczania i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością.
Ponadto istotne jest pogłębienie u studentów wiedzy na temat spe-
cjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci w kontekście
ich funkcjonowania w systemie edukacyjnym. Na takiej podstawie
można przygotować studentów metodycznie poprzez zapoznawa-
nie ich z wybranymi metodami wspierającymi i stymulującymi roz-
wój dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi.
Ważne jest, by student poza znajomością metod potrafił samodziel-
nie ocenić ich przydatność do realizacji zadań dydaktycznych, wy-
chowawczych, opiekuńczych czy terapeutycznych.
Projekt „Zintegrowany Program Rozwoju Uniwersytetu Wrocławskiego II na lata 2019-2023” współfinansowany
ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego
Zgłoś jeśli naruszono regulamin