Lecture PROD LOGISTICS IN AUTOM IND 28-04-2020.pdf

(9085 KB) Pobierz
Production Logistics in the
Automotive Industry
Faculty of Management and Computer Modelling
Professor Andrzej Kocańda
1
Repeating general definitions
Logistics
is generally the detailed organization and implementation of a
complex operation. It is concerned with materials handling,
production,
packaging, transportation, warehousing.
In a general sense, logistics is the
management of the flow of things
and
usually involves the integration of information flow.
2
Repeating terms and symbols
Personal car –
samochód osobowy
Automotive -
samochodowy
Autobody (body) -
karoseria
Sheet metal -
blacha
Body in White BIW –
karoseria przed malowaniem
Timely production –
produkcja w odpowiednim czasie
Heijunka (a way of production levelling) –
równoważenie produkcji
Assembly -
montaż
Retrieved parts –
części pobrane do produkcji/montażu
Replenishing parts –
części uzupełnianie
Press –
prasa (mechaniczna, hydrauliczna)
Kanban –
dokładnie tyle, ile potrzeba w danej chwili (billboard, tablica)
3
New terms and symbols
Body on frame design
– karoseria osadzona na ramie
Unibody design
– jednolita konstrukcja
Monocoque design
– konstrukcja skorupowa
Structural components
– części konstrukcji nośnej karoserii
Exterior components -
części zewnętrzne karoserii/panele
Floor panel (SC)
– płyta podłogowa
Trunk floor (SC
– podłoga bagażnika
Side sill (SC)
– próg boczny
A,B, and C pillars (SC)
– słupki boczne karoserii
Roof frame (EC)
– rama dachu
Front fender (EC)
– błotnik przedni
Rear fender (EC)
– błotnik tylni
Hood (EC)
– pokrywa silnika
Trunk lid (EC)
– pokrywa bagażnika
Automotive supply chain
– łańcuch dostaw w przemyśle samochodowym
1st tier supplier
– dostawca pierwszego poziomu
4
Body design concepts – body on frame
frame
body
•The
body-on-frame concept was used until the early 1960s by nearly all cars in the world.
•Frames
are used on trucks because of their overall strength and
ability to sustain weight.
•The
disadvantage of the frame design is that
it is usually heavy.
•The
frame tends to take up
a lot of valuable space.
•Safety
is rather low because the rails do not deform under impact; i.e.
more impact energy
•is
passed into the cabin.
Body panels play rather
“cosmetic”
role.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin