Mistrz coachingu Podrecznik dla menedzerow HR owcow i trenerow.pdf

(272 KB) Pobierz
Mistrz coachingu.
Podrêcznik dla mened¿erów,
HR-owców i trenerów
Autor: Angus McLeod
T³umaczenie: Magda Witkowska
ISBN: 978-83-246-1261-1
Tytu³ orygina³u:
Performance Coaching:
The Handbook for Managers,
H.R. Professionals and Coaches
Format: A5, stron: oko³o 295
Coaching bez tajemnic
Niezbêdne narzêdzia skutecznego trenera
Kluczowe zagadnienia psychologiczne
Praktyka na sto sposobów
Zadaniem dobrego trenera jest motywowaæ, inspirowaæ i wskazywaæ nowe
perspektywy. Efektem jego pracy jest tak skuteczne dotarcie do podopiecznych, by
sami odnajdowali w sobie inspiracjê i dostrzegali w³asne mo¿liwoœci. Bez wzglêdu na to,
czy szkolenie dotyczy technik komunikacji, zasad przywództwa, pracy w grupie, czy
wyst¹pieñ publicznych, najistotniejsze jest zawsze dobranie metody pozwalaj¹cej
uzyskaæ wyniki najbli¿sze perfekcji.
Poszukuj¹c z³otego œrodka, Angus McLeod przestudiowa³ wszystkie dostêpne metody
coachingu, wybra³ ich najlepsze elementy i na tej podstawie stworzy³ jedn¹, spójn¹
koncepcjê. Jej najsilniejszym punktem jest osoba trenera. Tak, to w³aœnie od Ciebie,
Twojego potencja³u, pomys³owoœci i otwartoœci zale¿y rozwój ludzi, którymi siê
opiekujesz. To dziêki Tobie zdobywaj¹ oni nowe umiejêtnoœci, odnosz¹ sukcesy w ¿yciu
zawodowym, s¹ równie¿ gotowi na pozytywne zmiany na niwie ¿ycia osobistego.
Holistyczna metoda coachingowa
Informacja, komunikacja i metody porozumiewania siê.
Rozwi¹zywanie konfliktów i roz³adowywanie napiêæ.
Pytania, wizualizacje, totemy, symbole i metafory.
Pu³apki coachingu, zasady postêpowania i unikanie b³êdów.
Ksi¹¿ka zawiera s³owniczek najwa¿niejszych pojêæ zwi¹zanych z coachingiem
Spis treści
Podziękowania ......................................................................................................... 9
Wstęp ...................................................................................................................... 13
Rozdział 1.
Wprowadzenie ................................................................................... 17
Źródła
inspiracji .................................................................................. 20
Definiowanie coachingu ..................................................................... 21
Instrumenty zasadnicze każdego trenera .......................................... 22
Definicje coachingu ............................................................................ 27
Rozdział 2.
Podstawowe problemy coachingu — nowe umiejętności ............. 29
Komunikacja ....................................................................................... 29
Kto tu rządzi? ...................................................................................... 39
Informacja zwrotna ............................................................................. 46
Prezentacja .......................................................................................... 52
Konflikt interpersonalny .................................................................... 69
W
ślepym
zaułku ................................................................................ 89
Konflikty wewnętrzne ........................................................................ 96
Oddziaływanie .................................................................................. 116
Rozdział 3.
Czynniki wywołujące zmiany ......................................................... 125
Dialog wewnętrzny i samoocena ..................................................... 126
Emocje .............................................................................................. 133
Autentyzm ......................................................................................... 148
Negatywizm ...................................................................................... 153
Przekonania ograniczające i reguły postępowania z nimi .............. 157
Brak motywacji do dokonywania zmian .......................................... 159
Hierarchia poziomów logicznych .................................................... 159
Pokonywanie kolejnych poziomów logicznych ............................... 163
Motywacja ......................................................................................... 174
Rozdział 4.
Coaching w praktyce — zagadnienia organizacyjne ................... 195
Coaching dorywczy .......................................................................... 195
Outsourcing trenerów — za i przeciw ............................................ 196
Coaching prowadzony z wewnątrz .................................................. 198
Przed kim odpowiada trener? .......................................................... 199
Jak przekonać podwładnych do coachingu? ................................... 200
Podopieczny powinien wiedzieć z wyprzedzeniem,
czego może się spodziewać .............................................................. 201
Mistrz coachingu. Podręcznik dla menedżerów, HR-owców i trenerów
Pierwsze spotkanie — przygotowanie do pracy ............................. 202
Wprowadzenie i omówienie oczekiwań .......................................... 203
Sesje coachingowe — zagadnienia natury logistycznej ................. 205
Zachowanie trenera w trakcie sesji coachingowej .......................... 206
Neutralność ....................................................................................... 208
Wyrażanie empatii i współczucia .................................................... 210
Stymulowanie i kierowanie .............................................................. 212
Oddychanie ....................................................................................... 213
Całkowita uwaga ............................................................................... 213
Zmysły ............................................................................................... 214
Instynkt ............................................................................................. 215
Odzwierciedlanie problemów i języka ............................................ 216
Kończenie sesji ................................................................................. 216
Praca, jaką podopieczny wykonuje poza sesją ................................ 217
Praca, jaką trener wykonuje po odbyciu sesji ................................. 218
Rozdział 5.
Modele rozwojowe ........................................................................... 219
Elastyczność doboru metod coachingowych w organizacjach ....... 220
Czysty język ...................................................................................... 221
Modelowanie symboliczne ............................................................... 222
Trans .................................................................................................. 223
Coaching konwersacyjny .................................................................. 224
Coaching prowokatywny .................................................................. 226
Metoda coachingowa STEPPPA ..................................................... 229
Uwagi na temat narzędzi profilowania osobowości ........................ 233
Preferencje w myśleniu — filtry broniące nas przed
światem
...... 234
Rozdział 6.
Rozwój trenera ................................................................................. 247
Nastawienie trenera ......................................................................... 247
Coaching a koncepcja wewnętrznej gry .......................................... 248
Nastawienie ....................................................................................... 250
Podstawowe wartości i przekonania ................................................ 251
Przywództwo usługujące .................................................................. 253
Zaklinanie ludzi ................................................................................ 253
Stwarzanie odpowiednich warunków .............................................. 255
Coaching prowadzony w grupach ................................................... 256
Autocoaching .................................................................................... 258
Trener w roli podopiecznego i obserwatora ................................... 259
Zmiana parametrów coachingowych ............................................... 260
Dwóch na jednego ............................................................................ 261
Warsztaty ........................................................................................... 263
Inspiracja ........................................................................................... 264
Oferta akademicka ............................................................................ 265
6
Spis treści
Rozdział 7.
Pozostałe narzędzia i rodzaje interwencji coachingowych ......... 267
Pytania ............................................................................................... 267
Pytania bezkontekstowe ................................................................... 269
Wirtualna oś czasu ............................................................................ 272
Metafory i symbole ........................................................................... 273
Opowiadanie historii ........................................................................ 276
Rozdział 8.
Coaching — pułapki i metody ich unikania ................................. 283
Projekcja psychologiczna ................................................................. 284
Kontrprzeniesienie i inspiracja ........................................................ 285
Dystans .............................................................................................. 287
Interpretacja ..................................................................................... 288
Przeniesienie ..................................................................................... 291
Zainteresowanie trenerem ............................................................... 293
Inne zagadnienia związane z dynamiką procesu coachingu .......... 296
Etyka ................................................................................................. 297
Dobry początek ................................................................................. 298
Kończenie sesji w odpowiednim momencie ................................... 299
Rozdział 9.
Mentoring i e-mentoring ................................................................ 301
Mentoring ......................................................................................... 301
E-mentoring ...................................................................................... 305
Słowniczek najważniejszych pojęć związanych z coachingiem ...................... 309
Dodatek A
Krótka historia coachingu ................................................................ 323
Dodatek B
Światopogląd
podopiecznego trenera ............................................. 327
Dodatek C
Opinie użytkowników programu Ask Max ...................................... 331
Dodatek D
Kodeks etyczny i metodologia e-mentoringu ................................. 333
Dodatek E
Przykładowy kwestionariusz e-mentora .......................................... 339
Dodatek F
Zasoby internetowe .......................................................................... 343
Bibliografia ........................................................................................................... 347
O autorze .............................................................................................................. 351
Skorowidze ........................................................................................................... 353
1. Wskazówki językowe ........................................................................................ 353
2. Narzędzia .......................................................................................................... 355
3. Skorowidz .......................................................................................................... 357
7
Wprowadzenie
Definiowanie coachingu
Niewielu osobom udało się poprawnie zdefiniować coaching. Na rynku
funkcjonuje bardzo wiele różnych odmian i technik coachingu. Czasami po-
szczególne metody różnią się od siebie bardzo wyraźnie. Można się również
przekonać,
że
niektórzy trenerzy pracują zawsze w jeden określony sposób,
a inni — na przykład ja — stosują mnóstwo metod i technik. Można wyróż-
nić różne typy trenerów: trenerów prowokujących, trenerów stosujących
metodę analizy transakcyjnej, trenerów
życiowych,
trenerów zajmujących
się inteligencją emocjonalną… Jak dokonać sensownego wyboru spośród
tylu opcji? Mam nadzieję,
że
niniejsza książka okaże się w tym pomocna.
Chciałbym rozpocząć od przedstawienia elementów najważniejszych, sta-
nowiących podstawę skutecznego stosowania wszystkich metod coachin-
gu. Istnieje pokusa, by sądzić,
że
stosowanie takiego czy innego zestawu
narzędzi coachingowych, występującego pod atrakcyjną nazwą, pozwoli od
razu stać się trenerem. Niestety, nie jest to prawda. Stanowczo trzeba pod-
kreślić,
że
jeżeli trener nie będzie miał odpowiedniego nastawienia i kom-
petencji lingwistycznych, skuteczność dowolnych narzędzi będzie bardzo
ograniczona.
Niezależnie od tego, jaką odmianę coachingu wybierze trener, zawsze sto-
suje dwa lub trzy instrumenty zasadnicze coachingu. Tylko w ten sposób
może osiągnąć założone cele. Uważam za w pełni uzasadnione, byśmy my
także zaczęli od omówienia tych instrumentów.
21
Zgłoś jeśli naruszono regulamin