19.Historia sztuki - Nowoczesność 01 - Sztuka XIX wieku część 1.pdf

(33666 KB) Pobierz
Historia sztuki
Nowoczesność
Sztuka XIX wieku, część 1
Spis treści
1. Chronologia sztuki XIX wieku .............................................................................................. 3
2. Główne nurty ......................................................................................................................... 3
3. Romantyzm - Historyzm ........................................................................................................ 3
4. Akademizm - Historyzm ..................................................................................................... 24
5. Architektura XIX wieku ....................................................................................................... 29
5.1. Nurt tradycyjny ................................................................................................................. 29
5.2. Nurt postępowy ................................................................................................................. 31
5.3. Secesja ............................................................................................................................... 33
Sztuka XIX wieku
Chronologia sztuki XIX wieku:
1. Style:
a. Klasycyzm do połowy XIX wieku; odmiany klasycyzmu Empire (styl cesarstwa),
Biedermeier (styl drobnomieszczański)
b. Secesja ok. 1880 – 1918 rok
2. Nurty:
a. Akademizm ok. 1780 – 1820 rok
b. Romantyzm ok. 1815 – 1864
3. Kierunki:
a. Realizm (pleneryzm) ok. 1820 – 1840
b. Impresjonizm ok. 1864 – 1886 rok
c. Postimpresjonizm
- Syntetyzm 1880
- Symbolizm 1880
- Neoimpresjonizm 1886
- Intymizm 1890
- Postimpresjonizm 1888
Główne nurty:
1. Romantyzm – Historyzm
2. Akademizm – Historyzm
3. Realizm – Impresjonizm
4. Postimpresjonizm
5. Secesja
Romantyzm – Historyzm
W nurcie tym zaznaczyła się przodująca rola malarstwa oraz rozwój rysunku i grafiki
(H.
Daumier).
Za najwybitniejszego rzeźbiarza romantycznego uchodzi
Francis Rude
(Marsylianka – oprawa rzeźbiarska Łuku Triumfalnego na placu Etoile w Paryżu;
Napoleon
budzący się do nieśmiertelności).
W pewnym stopniu romantyczną była rzeźba o tematyce
alegorycznej (Thomas
Crawford
Umierający wódź kontemplujący postęp cywilizacji,
Louis-Ernest Barias –
Tajemnicza i skryta Natura odsłaniająca się przed Nauką,
Reinhold
Begas
Elektryczna iskra),
której twórcy hołdowali jednak wyeksploatowanej akademickiej
formie. Romantyczny sens miały też rzeźby animalistyczne
Antoine-Louisa Barye
(Lew
walczący z wężem)
i sensacje antropologiczne
Emmanuela Fremieta
(
Gorylica porywająca
murzynkę, Orangutan duszący tubylca z Borneo).
Francois Rude – Napoleon budzący się do nieśmiertelności, 1847
(1)François Rude - Odjazd ochotników (Marsylianka), 1833; (2)Louis Ernest Barias - Tajemnicza i skryta
Natura odsłaniająca się przed Nauką, Musée d'Orsay, 1988
(1)Thomas Crawford – Umierający wódź kontemplujący postęp cywilizacji, 1856; (2) Antoine Louis
Barye - Lew depczący węża, 1835
Johann Heinrich Füssli - Tytania i Spodek 1793-94
Zgłoś jeśli naruszono regulamin